Siis kyllähän mulle oli ok olla estoton 😀 Psykoosi oli hauskaa aikaa, ja olisin mielelläni jäänyt siihen tilaan. Ei tarvinnut murehtia mistään.
Eräs lääkäri vain sanoi minulle myöhemmin, että yksi psykoosin oire voi olla jonkinlainen estottomuus. Yhteiskunnassa on kuitenkin jonkinlaiset kirjoittamattomat normit, joita ihmisten odotetaan noudattavan.
Eihän siitä vankilaan joudu, jos sanoo niin kuin minä sille lääketieteenopiskelijalle sanoin. Mutta sairaalassa laaditussa lausunnossa tilastani oli ylhäällä maininta "potilaan puheet hyvin seksuaalisesti sävyttyneitä" ja siitä tiesin, että yliseksuaalinen käytös voi liittyä mielenterveydenongelmaan.
Haluaisinko nyt sanoa niin kuin sanoin sille lääketieteenopiskelijalle? En. Estottomuuskausi liittyi psykoosiini enkä enää ole siinä tilassa.
Ei sillä, etten haluaisi olla siinä tilassa se oli oikeasti tosi mukavaa! Mutta sitten kun se tila on ohi, tajuaa, että jäljelle on jäänyt vain kourallinen lääkkeitä ja niiden sivuvaikutukset. Ja diagnoosi. Ja terapia, jossa pitäisi miettiä, että mikä menikään pieleen. No, mikä meni? En tiedä. Sitä tässä kai nyt terapiassa selvitellään.
Meinaatko sarrukka sillä elämänhallintakurssilla?
Unohdin sanoa, että itselläni oli estottomuuden lisäksi todella vahvoja tunnevaihteluita. Saatoin yhtenä hetkenä itkeä vollottaa ja toisena nauraa sydämeni kyllyydestä. Tämäkin oire oli mielestäni vain ja ainoastaan vapauttava enkä meinannut millään käsittää, miksi sairaalan hoitohenkilökunnan mielestä se tila oli epätoivottu.
Nykyinen avohoitoterapeuttini sanoi kerran, että ihmisen mielenterveys on kuin aita, joka kaikilla saattaa välillä kaatua hieman. Mutta jos kaita kaatuu liikaa, on kyseessä mielenterveyden heikentyminen ja pahimmillaan psykoosi. Terveen ja sairaan raja on häilyvä.
Terapeutti sanoi myös, että on monia psykoosiin sairastuneita, jotka ovat työelämässä ilman että kukaan tietää heidän sairastavan psykoosia. Kysyin häneltä, onko psykoosi yleensä sellainen tila, että sitä sairastava hortoilee ympäriinsä kuin Salattujen Elämien Isabella tiedostamatta ollenkaan, mitä on tekemässä. Hän sanoi, että televisiosarjoissa liioitellaan psykoosin kaltaisten sairauksien oireita (vaikkei myöntänytkään seuraavansa kyseistä sarjaa).