En tiedä, onko tämä oikea foorumi tälläiselle keskustelulle, mutta on tässä kyse kuitenkin aikuisen elämästä ja sitä suuresti haittavasta asiasta.
Olen sairastunut noin kaksi vuotta sitten psykoottiseen masennukseen. Sairastuessani oli elämässäni suuria muutoksia: lapsen syntymä, työpaikan vaihto, asunnon ostaminen, naimisiin meno…
Olen aina ollut mustasukkainen vaimolleni hänen entisistä poikaystävistään. Tuolloin toukokuussa 2007 kaikki kärjistyivät ja pakko-oireilu tuli aivan puun takaa. Keksin alkaa tutkimaan eri ilmaissähköpostien jakelijoilta, että olisiko vaimoni nimellä salaista sähköpostiosoitetta (esim. hotmail). Tätä jaksoa kesti ainakin puoli vuotta, kunnes laitoin itselleni tietokoneelle estot tietyillä hakusanoilla, etten pääsisi tutkimaan enää näitä asioita. Olin tuolloin noin 6 kk sairaslomalla töistä.
Minulla on nyt mennyt reilun vuoden ihan hienosti. Lieviä masennusjaksoja on ollut ja lääkitystä sen mukaan rukkailtu psykiatrin toimesta. Sain tuossa kuukausi sitten mielestäni erinomaisen lääkityksen ja olin jo aivan innoissani että nyt se lopullinen ratkaisu lääkityksen puolesta on löytynyt. Minä olin alunperin todella väsynyt, nukuin pitkiä yöunia ja päiväuniakin töistä päästessäni. Tuon uuden lääkityksen jälkeen minun päiväuneni poistuivat samaten kuin yöunet lyhenivät.
Nyt aivan puun takaa tuli jälleen minulle pakkoajatuksia. Pakkoajatuksena on näinkin kummallinen juttu kuin facebook salasanojen hakkerointi. En ole asentanut tai asentamassa mitään ohjelmia koneelleni, mutta olen tutkinut ja lukenut aiheesta internetistä. Nämä ajatukset valtaavat kokonaan mieleni ja aiheuttavat sen, että koko kroppani sairastaa. Tämä on jotain niin kauheeta, että pelkään jälleen sen kahden vuoden takaisen uusiutuvan. Nyt minulla on hyvä työpaikka, jota en missään tapauksessa haluaisi menettää pitkien sairaslomien takia. Olen nyt kaksi viikkoa lomalla, jonka aikana toivon saavani itseni kuntoon. Tiedän että erilaiset harrastukset ja ulkoilu tekisi terää. Myös kotiaskareet, vaimoni ja kaksi vuotias lapseni kärsivät tästä sairaudestani kovasti. Meidän avioliittommekin on rakoillut koko tämän kahden vuoden ajan ja olemme käyneet perheneuvolassakin keskustelemassa. Mutta nyt tarvitsisin ennen kaikkea näihin pakkoajatuksiin apua ja nopeasti. Lääkitykseni on diapam 5 mg 3xpvässä (tilapäisesti 4-5), serequel 200mgx4 pvässä, edronax 4 mgx1 päivässä (oli 3x päivässä ja tämä todennäköisesti aiheutti aktivoimaan nämä pakkoajatukset) ja anafranil 25mgx3 pvässä. Näillä nyt pitäisi lääkinnällisesti pärjätä. Aiemmin käytin zyprexaa, mutta se väsytti aivan tolkuttomasti ja lihoin yli 20 kg tämän ansiosta. Nyt lääkäri määräsi minulle truxalia 4x15mg päivässä, muttei ole vielä kokemuksia sen käytöstä. Edronax lopetettiin kokonaan.
Toivottavasti saan mahdollisimman pian tietoa pakkoajatuksista ja niiden hoidosta.