Mä oon sairastanut nyt yhtäjaksoisesti masennusta 7 vuotta, välillä hyvinkin vaikeaa, välillä hieman lievempää. Sitäkin ennen oli jo pari masennusjaksoa, joista kuitenkin kuntoutuduin vielä suht hyvin. Pahemmin sairastuin siis vuonna 2006, jolloin alkoi osastojaksot, loputtomat lääkekokeilut, sähköhoidot - kaikki mahdollinen. 5 vuotta meni tosi huonossa kunnossa, nyt pari vuotta hiukan paremmassa mutta ei todellakaan lähellekään tervettä.
Tosi rankkaa on ollut mullakin, ja huonoa kohtelua saanut etenkin osastolla. Avohoidon omahoitajankaan kanssa ei hirveästi synkkaa, hän on tyyppiä "mitäs ajattelet noin, ajattele mieluummin näin, niin ei ole totakaan ongelmaa". :-(. Avohoitolääkäriltä sen sijaan olen saanut hyvin apua ja tukea. Uusi juttu, joka on tällä hetkellä tosi tärkeä, on psykoterapia, jota yritän pystyä kustantamaan n. kerran viikkoon, vaikka Kela ei suuressa viisaudessaan eläkeläiselle terapiakorvauksia myönnä. Sarjassamme olet auttamisen arvoinen vain, jos susta voidaan terapian avulla vielä saada tuottava työntekijä". Ja kuka sen sitä paitsi osaa edes etukäteen sanoa, kuka tulee kuntoutumaan paremmin ja kuka huonommin.
Olen Päijät-Hämeen sos.psykiatrisen säätiön asiakas. Alkuvuodet kävin erilaisissa ryhmissä, esim. kässäryhmä, rentoutusryhmä, kuntosali jne. Nyt pari vuotta, kun olen voinut paremmin, olen itse vetänyt vertaisryhmiä ja ollut mukana joissain kehittämisprojekteissa asiakasedustajana. Näistä ympyröistä on myös löytynyt useampi ystävä, ja olen kokenut vertaistuen todella tärkeänä. Toimiiko sinun paikkakunnallasi Mieli maasta-ryhmä? Se on masentuneiden vertaustukiryhmä, missä saa kyllä ymmärrystä ja tukea omaan tilanteeseensa.
Koitetaan jaksaa kaikesta huolimatta, ja löytää jokaisesta päivästä edes joku pieni hyvän olon siemen, minkä varassa jaksaa eteenpäin.
Olen