Persoonan hukkuminen porukassa, oman äänen kuuluviin saamisen vaikeus yms
Ensimmäinen viestini täällä foorumissa, joka vaikuttaa mukavan asialliselta. Uskon että näiden ajatusten kanssa painii moni muukin kuin minä, joista aion nyt kirjoittaa.
Jotain taustaa. Olen reilu kolmekymppinen nainen, ja joskus(usein) tuntuu siltä, etten pysty elämään pääni kanssa. Sen verran taustaa, että vuosikausia kestänyt masennus takana n. vuosina 16-26, ja sairaus päättyi siis siihen että sairaus tunnistettiin ja sain apua psykologilta. Kotioloissa minua ei koskaan kannustettu, huomioitu riittävästi tai muutenkaan yritetty myönteisesti kasvattaa minua kohti aikuisuutta. Olen myös introvertti ja erityisherkkä.
Elämän pitäisi tavallaan olla hyvin. Minulla on ihana poikaystävä, käyn koulua, hyviä ystäviä jne. Silti minua vaivaa oma persoonani. Tiedän ettei kukaan muu voi minua parantaa kuin oma itseni. Opiskelen ihan mielenkiintoista alaa, mutta koulunkäynti on ihan kauheaa. Tunnen olevani sinne aivan kuulumaton, näkymätön, persoonaton ja tylsä. Aivan alkusyksystä minulla meni sukset ristiin muutaman luokkakaverin kanssa, koska he arvostelivat luovaa tekemistäni.
Tiedän olevani herkkä ja joku toinen olisi ehkä kohauttanut olkiaan siinä vaiheessa. Yritin sanoa heille asiasta asiallisesti, mutta tuloksena olikin vain vielä suurempi p*skamyrsky. Asia on pyörinyt päässäni vieläkin, vaikka ainakin toinen heistä on jo unohtanut asian. Tuntuu, että olen täysin lahjaton taiteellisesti, minulla ei ole sosiaalisesti mitään annettavaa, olen tylsä ja hajuton seinäruusu näiden kaikkien persoonaa puhkuvien luokkakaverieni seurassa. Tunnen olevani täysin ulkopuolinen luokallani. Lisäksi pidän itseäni hidasälyisenä ja hitaana oppijana. Tuntuu että tulen kaikessa jälkijunassa.
Nämä tunteet eivät valtaa minua niinkään ystävieni seurassa. Vaikka välillä silloinkin. Tuntuu että olen tylsää seuraa, jota ei koskaan kutsuta bilettämään, vaan kahville kelpaan kahden kesken. Toisaalta se on myös introverttiluonteeni, sillä en viihdy suurissa porukoissa. Joten enpä voi tästä ystäviäni syyttää.
Musta tuntuu, että elämä lipuu ohi. Ala jota opiskelen on hyvin epävarma tulevaisuuden töiden kannalta. Kyseenalaistan joka päivä opiskelun ”järkevyyttä”. Vaihtoehtona on jatkaa työpaikassa, jossa en viihdy ollenkaan. Tein siellä töitä monta vuotta putkeen. Työelämässä olen mennyt aina siitä missä aita on matalin, sillä en ole uskonut (enkä oikein vieläkään) itseeni. En ole koskaan tehnyt työtä, josta olisin nauttinut. Pelkään etten ikinä löydä itsevarmuutta työn suhteen. Ja sitä, etten koskaan ole itsevarma ihminen, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä ääneen porukassa kuin porukassa, vaikkei kukaan olisi kanssani samaa mieltä. Tiedän että pelkään muiden ”hylkäävän” minut, jos kerron eriävän näkemykseni. Eli haen hyväksyntää sulkemalla suuni.
Olen muutenkin tehnyt paljon henkistä työtä itseni kanssa ja työstänyt tunne-elämääni ja traumojani jne. mutta tämä tuntuu olevan ikuisuusaihe. Haluaisin tuntea olevani sama ihminen kotona, ystävien kanssa, koulussa ja töissä. Nyt vaimennan itseni, se syö voimavarojani ja tukahduttaa persoonani. Miksi omana itsenä oleminen on niin vaikeaa?
☹️