Täällä kirjoittelee päälle parikymppinen nuori äiti, joka sairastunut ahdistuneisuushäiriöön. Hoitona minulla terapia ja lääkityksenä Ketipinor 50mg ja Escitalopram Actavis 20mg. Ajattelin jakaa kokemukseni täällä, jos muiltakin löytyisi kokemuksia. Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja traumatisoiduin synnytyksen jälkeisestä komplikaatiosta ja aloin pelkäämään kuolemaa ja erilaisia tappavia sairauksia. Syöpäpelot olivat läsnä jatkuvasti, paikka vain vaihtui. Sitten tuli pelko psykoosista ja hulluksi tulemisesta. Äitiyden tuoma vastuu ja väsymys tulivat suoraan sanoen shokkina, eikä miehen 12h työpäivät paljoa auttaneet ja koin totaalisen burn outin. Vauvalla ikää 8kk ja yhäkin öisin herätään 1-2h välein syömään (imetän yhä), joten oma nukkuminen on aika katkonaista..
Tällä hetkellä syöpä -ja kuolemapelot ovat hieman lieventyneet, mutta tilalle on tullut pelko siitä, että muuttuisin pedofiiliksi ja alkaisin tuntea seksuaalista kiinnostusta lastani kohtaan. Olen aina ollut todella kiltti ihminen ja varsinkin tällä hetkellä erityisen herkkä, joten tämmöiset ajatukset saavat ahdistuksen kasvamaan lähes lamauttavaksi. Terapeuttini epäilee, että olen ennemminkin itse kokenut seksuaalistahäirintää lapsuudessani kuin, että tekisin itse jotain. Ja koko ajatus tuntuu itsestänikin aivan hirveältä, tuskin muuten tuntisin ahdistusta asiasta. Ennemmin tekisin itselleni jotain kuin lapselleni. Onneksi pystyn puhumaan asiasta lapsen isän ja muiden läheisteni sekä terapeuttini kanssa, mutta silti kaipaisin vertaistukea tilanteeseeni!
JA TÄMÄ PELKO, se on niin itsepintainen ja vähän väliä muistuttelee itsestään. Olen tietoinen, että väsymys ja stressi pahentavat oloani kun taas tuntiessani oloni henkisesti vahvaksi ja kun olen läsnä nykyhetkessä niin ajatukset eivät useimmiten tule lainkaan tai jos on tullakseen niin kykenen järjellä ne selättämään. Ja tosiaan kun pelko iskee niin en koe olevani läsnä vaan täysin omissa ajatuksissani. Kerran tämän pelon jo selätin ja tuli hyvä kausi, jolloin sain nukuttua kunnolla ja olo oli hyvä. Mutta aina kun näitä tulee niin iskee kieltämättä epätoivo siitä, että loppuuko nämä ikinä…
Haluaisin mieluusti kuulla, jos kokemuksia löytyy muiltakin ja mahdollisia apukeinoja tilanteeseeni!