En oikein tiedä mistä aloittaa. Kai syy miksi kirjoitan on päällisin puolin
sietämätön ahdistus ja se etten voi tätä mitenkään muuten purkaa. Mtt:lle olen hakenut mutta se aika peruttiin ilman syytä paria päivää aiemmin. Sanottiin ”otetaan yhteyttä sitten kun otetaan” ja terapeuttia en ole vielä löytänyt, ainakaan sellaista jolla olisi aikaa. Ei kohta jaksa itse viedä asioita eteenpäin.
Olen noin 30v töissäkäyvä mies. Aloitin uuden työn vastikään ja jätin vanhan taakse luullen tämän vaihdon jotenkin tuovan muutosta elämääni. Pohjimmiltaan yhtään mikään ei vain muuttunut.
Olen jo pitkään kärsinyt syvästä masennuksesta ja suunnattomasta ahdistuksen tunteesta joka vyöryy päälleni mitään varoittamatta, jostain kaukaa. Perustunne on masennus ja ahdistus, silloin tällöin saattaa tulla iloisempi mieli mutta se saattaa laskea hyvin jyrkästi aivan yllättäen.
Tunnen olevani äärettömän yksinäinen jopa ihmisten keskellä. Katson sivusta kuinka ihmiset juttelevat ja nauravat ja väännän hymyn väkisin kasvoilleni. Kynsin ja hampain yritän pitää kiinni elämästäni ja ajasta mutta vastustamattomasti se vain valuu sormieni välistä ja sormenpäideni otteesta.
Lapsena kärsin paniikkikohtauksista ja muuttaessani tähän kaupunkiin ja aloittaessani opiskeluni ne jatkuivat. Masennuin ja kävin terapeuteilla, jotenkin opiskelujeni kanssa rämpien. Oli viikkoja joina kävin koulussa ehkä kerran pari. Alkoholikin oli tuttu aine välillä. Kesken ovat opiskelut vieläkin, vuosien jälkeenkin. En ole koskaan oikein tehnyt sitä mitä MINÄ haluan vaan mennyt muiden perässä: jos tämä on muiden mielestä kivaa ja hauskaa, on se sitä minunkin mielestäni. En ole aiemmin pysähtynyt tutustumaan itseeni ja siihen mitä haluan elämältäni. Juuri nyt haluaisin vain olla jossain ”turvassa”, nukkumassa ja lepäämässä, ilman että minun tarvitsee olla jatkuvasti varpaillaan, esittää jotakin mitä en ole, odottamassa seuraavaa pettymystä.
Luulen, etten edes tiedä kuka olen. Kun katson itseäni peilistä, en tunnista henkilöä joka silmieni edessä on. Vihaan peilikuvaani ja sitä ihmistä jonka näen, arvostusta en ole itseäni kohtaan oikein koskaan kokenut. Mielestäni olen surkimus joka vain haaskaa elämäänsä. Toivoisin olevani kuollut tai toivoisin että voisin antaa elämäni jollekin joka osaa sitä elää. Häpeän näitä ajatuksia.
Elämäni ei sisällä käyttöohjeita, en tiedä miten ihmisten seurassa pitää käyttäytyä, mitä heille pitää jutella, en uskalla olla oma itseni mikä se sitten lieneekään. En tunne edes olevani ihminen! Haluan olla ihmisten seurassa mutta silti ihmisten seurassa ahdistun ja haluan pois, yksinäisyyteen. Yksinäisyydessä seinät kaatuvat päälleni ja sekoan. On niin yksinäinen olo näiden ajatusten ja tunteiden kanssa, kunpa olisi ystävä joka ymmärtäisi, joku joka rakastaisi pyyteettömästi ehjäksi! Haluaisin että joku poistaisi tämän ahdistuksen ja nämä ongelmat puolestani. Tuntuu että olen omien ajatusteni vankina suunnattoman tyhjyyden keskellä pääni sisällä. Ulkopuolella on elämä ja nauravat, iloiset ihmiset. Osaisin helposti piirtää kuvan tästä kaikesta kertomastani.
En tiedä mitä haluan elämältäni, en tiedä mistä pidän tai mitä haluaisin elämässäni edes tehdä. Istun tälläkin hetkellä töissä. Työt eivät jaksa motivoida ja kiinnostaa. Kurkkua kuristaa, voin pahoin ja haluaisin nousta ylös ja juosta jonnekin kauas mutta en edes tiedä minne. Tuntuu että joka paikassa minulla on paha olla. Koen suurta häpeää että haluaisin jonkun vain halaavan minua ja sanovan ettei minulla ole mitään hätää. Tuntuu kuin olisin pikkulapsi suuressa maailmassa, eksyneenä suuren ostoskeskukseen. Kaipa en ole edes aikuistunut ja itsenäistynyt. Vanhempani luulevat minun olevani jo hyvin aikuinen vaikka itseasiassa ikävöin heitä ja heidän huolenpitoaan.
Olen oman elämäni sivustaseuraaja, ajopuu koskessa, virran vietävänä. En koe hallitsevani omaa elämääni vaan elän sitä kuin unessa, ajatus takaraivossa jyskyttäen joka aamu ”ehkäpä tämä päivä muuttaa elämäni, ehkäpä tänään sytyn elämään ja oivallan sen”. Jokainen päivä on kopio toisestaan, samaa harmaata massaa ilman ilonhäivähdyksiä. En osaa enää sanoa mitkä mielipiteistäni ja ajatuksistani ovat omiani, kopioin muita ihmisiä ja heidän käyttäytymistään jatkuvasti. Haluaisin olla joku muu kuin se joka olen. Hermostun tavattoman herkästi kaikesta liian kovasta äänestä tai hälinästä, tuntuu että kohta naksahtaa päässä. Mietin miten ihmiset voivat olla noin iloisia hyvin tyhjänpäiväisistä asioista, miten heitä voi kiinnostaa keskustella jostakin täysin itselleni typerästä tv-sarjasta, mitä merkitystä millään on? Jos tietäisin miten voisin alkaa rakastaa ja arvostaa itseäni, tekisin sen. Haluaisin niin kovasti oppia rakastamaan elämää, antamaan itsestäni paljon enemmän. Jokainen pienikin epäonnistuminen on itselleni maailmanloppu.
Esitän tyttöystävälleni olevani iloinen ja että minulla menee ihan hyvin ja päiväni ja elämäni ovat suuria suunnitelmia täynnä. Kuitenkin hän näkee etten voi hyvin. Olen kertonut hänelle olevani alakuloinen ja etsiväni ihmistä (terapeuttia) jolle jutella koska hän ei oikein osaa antaa sellaista tukea kuin haluaisin enkä halua häntä tällä kaikella kuormittaakaan. Hän yrittää hellyttävästi piristää minua mutta minun ongelmanihan tämä on, ei hän sitä voi korjata. Hänen oma elämänsä menee pikavauhdilla, suunnitelmat valmiina eteenpäin ja minä koen jääneeni paikalleen, katsoen hänen suunnitelmiensa toteutuvan.
Pelkään myös menettäväni hänet. Hänen aikomuksenaan on jättää tämä kaupunki opiskelujensa jälkeen. Ei hän ole sanallakaan maininnut että haluaisi minut mukaansa, on sanonut vain että ”kun valmistun, muutan täältä pois”. Vaikka hän kertoo rakastavansa minua ja haluavansa olla minun kanssani, ovat hänen puheensa tulevaisuudensuunnitelmistaan enemmän ”minä” kuin ”me” tyylisiä. En koe pätkääkään olevani sisällytetty hänen tulevaisuuteensa.
On kuin odottaisin sitä viimeistä iskua häneltä ”haluan eron” tai ”meillä ei taida olla samanlaiset suunnitelmat tulevaisuudesta”. En kai koe olevani onnellinen hänen kanssaan. Haluaisin niin paljon enemmän yhteisiä asioita, yhteisiä suunnitelmia, varmuutta tulevasta mutta hän ajattelee suurimmaksi osaksi itseään lähes joka tasolla. Luulen että jos meille tulisi ero, romahtaisi maailmani lopullisesti ja se onkin tässä kaikessa hyvin pelottavaa ja ahdistavaa.
Päiväni kuluvat töissä pääosin nettiä selaten. Teen vain sen minkä täytyy jotta näyttäisin työtä tekevältä. Päiväni suurin valopilkku on se kun näen taas tyttöystäväni. Ahdistun jos hän ei ole kotona silloin kun tulen kotiin vaikka tiedän hänen olevan opiskelujensa parissa. Kun hän tulee kotiin, ahdistun jos hän ei huomioi minua tai puhu minulle ja toivoisin ennemmin olevani yksin. Tiedän että vaadin kohtuuttomia koska haluaisin että hän näyttäisi huomiotaan minulle lähes aina. Tiedän myös että tämä on pahaa läheisriippuvuutta mutta se on pieni pisara meressä sen kaiken muun paskan ja ongelmien keskellä joita minulla on. Jotenkin tiedän että jos tämä meno jatkuu tällaisenaan pitempään, en tule olemaan parin vuoden kuluttua hengissä. En vain näe tässä mitään järkeä.
Olen jotenkin menettänyt myös ystäväni. Tai kaipa heidän omat elämänsä menivät eri suuntiin, heille tulivat muut mielenkiinnon kohteet. Jotkut ovat jo perheellisiä, jotkut kohta ensimmäisen lapsensa saavia. Tästäkin syystä puheenaiheet heidän kanssaan ovat hyvin vähäisiä. Mieleni on tyhjä aina kun tapaan ystäväni enkä keksi yhtään mitään puheenaihetta heidän kanssaan. En kyllä tapaakaan heitä kuin ehkä pari kertaa kuussa. He eivät soita minulle eivätkä kysy miten voin, he eivät kutsu minua mihinkään. Toivoisin niin kovasti että minulla olisi ystävä joka soittaisi muuten vain, kysyisi miten voin ja ehdottaisi vaikka kahville lähtemistä. Mutta tiedän etten ole sitä parasta seuraa. Istuisin vain hiljaa ja ahdistuisin koska en tietäisi mitä sanoa. Tulen myös hyvin mustasukkaiseksi jos tyttöystäväni ystävät soittavat hänelle ja pyytävät jonnekin, edes kävelylle. Tai ei se edes ole mustasukkaisuutta, se on kateutta. Olen kateellinen hänen ystävistään jotka pitävät häneen tuollaista yhteyttä ja ovat kiinnostuneita hänestä vaikka hän ei itse pahemmin heille soittele eikä käy heillä kylässä. Olen kateellinen että tyttöystävälläni on aika selvät sävelet elämänsä kanssa, haluaisin että minullakin olisi.
Joskus hiljaiset hetket tyttöystävänikin seurassa ahdistavat. Aivoni ylikuumenevat kaikesta siitä ajattelusta, yritän pähkäillä mitä jutella ja mistä asiasta. Haluan olla kiinnostavan oloinen. Muilla ihmisillä tuntuu olevan koko ajan asiaa, siksipä siis minullakin on oltava. Pelkään joskus sekoavani koska olen niin outo ajatusteni kanssa. Pelkään että muut näkevät ja huomaavat minun olevan outo ja hermostun muiden seurassa entisestään.
Minulla on jatkuvasti rooli päällä. Esitän olevani vahva ja ulospäinsuuntautunut. Itse asiassa nuo ovat vain puolia joita itsessäni haluaisin oikeastikin olevan. Häpeän herkkyyttäni ja heikkouksiani. Tämän seurauksena minusta on pohjimmiltaan tullut melko tunteeton, en edes tiedä mitä on se rakkaus jota tyttöystävälleni tunnustan, enhän edes rakasta itseäni.
Haluaisin jo herätä tästä unesta. Mitä voin tehdä ja kenen puoleen kääntyä, kuka voisi auttaa?