Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.05.2025 klo 15:26

Nukuin jostain syystä heräämättä aamuun asti. Silti oli loputtoman uupunut olo, kun heräsin. Makasin sängyssä pari tuntia, ennen kuin pinnistelin saadakseni itseni ylös sängystä.

Miksi edes nousen ylös sängystä. Vain suorittaakseni taas ison määrän loputtomia tehtäviä, jotka alkavat joka päivä alusta.

Pesettekö te muut hampaat joka aamu ja ilta? Se tuntuu valtavalta urakalta, joka toistuu ihan koko ajan. Vielä olen yli voimien pinnistellyt ja pitänyt siitä kiinni, vaikken oikeasti jaksaisi.

Jokaisessa päivässä on valtava määrä pakollisia tehtäviä, jotka toistuvat pienin väliajoin. Tuntuu, etten tee mitään muuta kuin niitä yli voimien. Vaatteiden pukeminen aamulla. Vaatteiden peseminen. Hiusten peseminen edes joskus on valtava urakka. Suihkuun itsensä pakottaminen ei meinaa onnistua. Ruokaa on ostettava ja sitä pitää jaksaa ottaa esille ja syödä. Miten sekin voi olla niin väsyttävää. Jätän väliin kaiken, mitä ei ole ihan pakko jaksaa. Sellaisia asioita ei oikein enää ole jäljellä. Enempää ei voi jättää väliin. Vai voiko. Hampaat voisi ehkä aamulla jättää pesemättä. Sitten voi tulla vielä isompia uusia ongelmia, hammaslääkärin ajanvarauksia ja maksuja. En tiedä.

Jos ei pukisi päivävaatteita aamulla, ei tarvitsisi vaihtaa yöpaitaa illalla. Tulisi ehkä vähemmän pyykkiäkin. Siitä ei ehkä olisi niin paljon haittaa kuin hampaiden pesemättä jättämisestä.

En tiedä, kuinka usein suihkussa käymisen voisi jättää väliin. Onko tarpeen jatkuvasti peseytyä.

Onko tarpeen käydä väkisin ulkona kävelemässä, jotta lihakset saisivat liikuntaa. Onko sellaisessa kärsimyksessä mitään mieltä. Vai tulisiko vielä pahempia ongelmia, jos päästäisi irti tästä ja jättäisi tekemättä. Olisin täysin liikkumatta vaikka nyt ensin kuukauden. Aina kun ei ole pakko mennä mihinkään, en menisi.

Jatkuva tällaisten arkiasioiden yli voimien suorittaminen ei ainakaan yhtään paranna oloa. Sen päälle tulee sitten vielä varsinaiset hoidettavat asiat, kuten ajanvaraukset ja laskut, jotka ei ole voinut laittaa menemään automaattisesti maksuun.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.05.2025 klo 17:08

juu, äiti kävi ja taas kerran pää tuntu räjähtävän. SUorastaan alko ketuttaa se mitä kaikkea hän tekee täällä ja millä asenteella. Kysymättä multa ja YLLÄTYS olettaen että ITSE on oikeassa. Mä en tiä miten jaksan sitä täällä enää ikinä kattoo. EN ikin tiä mitä heittää mihinki ja mitä tuhoo. JA mitään ei tietenkään maksa jos joku tuhoutuu tai häviää.

TOs yks päivä äiti ja tyttö oli täällä ja laittelimme noita kukkasia uusiin multiin. No äiti hoiti kukat. KUinka ollakkaan niin hän on hävittänyt KAIKKI altakastelevien kukkapurkkien se mittatikut, eli ne jolla näkee onko purkissa vettä tai ei. Sanoin et no, pitää sit taas hommata uudet mullat ja uudet purkit ja vaihtaa, koska en halua tollasia purkkeja pitää jossa en tiä onko niissä vettä tai ei. EN halua alkaa hukuttaa niitä kukkia enkä kuivattaa. EIhän äiti tunnustanut mitään.

SIt hän on noita kukkia sörkkinyt. Pitänyt huonoja lehtiä ottaa pois ja kuinka ollakkaan meni mun ruokailuväline laatikkoon ja otti tollasen yli 10 euron juuresveittin ja sillä alko niitä lehtii katkoo. EI sit hänellä käynyt mielessä että samassa laatikossa oli puolet halvempikin. Mut ei sillä välii. Voinhan mä noita fiskarsin puukkoja joka päivä ostella miljoonan.

Kestokassiin oli jäänyt kansi. Äiti sit niitä kasseja tyhjenteli ja arvaa mihn, roskapussiin suoraan. Vastaus oli kun ihmettelin miksi kansi oli roskissa. Mä vaan ajattelin kun oli tyhjässä kassissa että on roska. EI siis käynyt mielessä kysyy yhtään. Et onko se vaikka unohtunut siihen ku on kassin tyhjentänyt.

Mä en vaan jaksa noita äitin käyntejä. Yritän aina jos tiän että tulee niin siivota täällä hiki hatussa ja kattoo kaikki "vaaralliset" jutut pois. Mut aina se löytää jotain. Aina se osaa jotain tuhoo tehä. Mä en saa mitään siihen. Korjaan sit täällä sen lähön jälkeen jälkiä ja kattelen mitä kaikkea se on heittänyt roskiin. On se kerran meinannu heittää pussillisen mun töitäniki roskiin. EI ollu kattonut pussiin vaan heitti se muiden roskien kanssa jätesäkkiin. Ennen ku lähin viemään säkkiä ulos, alettiin ettii sitä mun pussia. SIt ku ehotin et onkohan säkissä niin tuli jyrkkä kielto. SIlti äiti katto sinne ja sano ettei ole. Mä menin sit kattoo ja heti tuli oikee pussi eteen.

ENkä mä tajuu että aina ku puhun niin kuulemma huudan. Mä en kuulemma muuta tee. EN sit tiä miten mun tarvii alkaa kommunikoimaan. Kirjoittaa paperille ja antaa paperi sille. Olla ihan hiljaa.

Onneks äiti ei nykyää kovin usein täällä enää käy. Melkein vaan silloin ku on pakko.

Koitan miettii mitä tohon uuteen puhelimeen tarvii vielä asentaa tai tarviiko siihen jotain vielä. Joudun tietokoneen avulla lataa sitä toistaiseksi. Pitäis päästä ostaa uusi laturi siihen.

Huomenna tulee tukari alku illasta. En oikee tiä mitä sen kanssa tekisin. Pää on aika kipeenä ollu viime päivät. Samalla on hiukan huono olo ollu kun on koittanut syä tai jua. Koitan sit jos johtuis närästyksestä, niin lääkitä, mut ei auta. Koitan jua vähän kerralla, ei auta. Jotenki vaan tuntuu ettei mikään auta. EN sit tiä onko toi pääkipu syyllinen huonoon oloon. Vois oikeastaan miettii jos menis hiukaks aikaa lepää sohvalle, jos auttaa päähän....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.05.2025 klo 16:08

aloin tietokoneen kautta tutkii ton uuden puhelimen käyttöohjeita ja löysin että miten saan tiedot siirrettyy. NO laitoin ja tossa se lattialla on siirrellyt jo jonkin aikaa. siinä luki että kestää 1,5 tuntia tä operaatio ja tosiaan näköjään kestää. Saa nähä miten sekoisin saan ton puhelimen ton jälkeen.

Kiva oli herätä aamulla. SIlmät ihan kuivat ja kipeet, kurkku kipee ja ihan kuiva, nenä ihan rutikuiva, suu ihan järkyttävän kipee. No silmät sain hiukan "toimii". Nenänkin. Huulet on kipeet edelleen. Suu ihan järkyttävän kipee ja pelkään alkaa ruokaa laittaa sinne. Jos ruoka on liian kovaa ja sattuu tai liian mausteista. Olen vaan teetä tässä juonut, jota olen tehnyt sellaista sopivan lämmintä. Kurkun sain hiukan toimii, ei onneks satu enää niin paljoo. On niin ihanaa nä päivät kun kaikki limakalvot päästä kuivuu. Muutenkin suu tuntuu hiukan turtalta ehkä jopa.

Kävin suihkussa sitten, iholle on tullut taas ihme rupia. Tai ennemmin iho mennyt rikki. EN tiä mistä ja nekin jotkut on semmoisessa paikassa että en ylety. Mahassa on joku kipee kohta ja en tiä onko siellä haava tai joku, en pysty kattoo kun en näe. Pitäis saada joku kattomaan se niin pystyis ehkä hoitamaan. Äiti kyl epäili hankaumaan. Mut luulis että olis tuntunut jos joku olis hankanut. Eikä nytkään kun on vaatteet ollu päällä ja olen vessas käynyt eli olen housuja nostanut ja laskenut enkä varmasti samaan kohtaan laittanut, niin ei ole tuntunu yhtään. Omituista.

TUkarin piti tulla, mut ekana kysy että jos tulis 3 h ennen. SOpisin et ok. SIt tunnin päästä tuli viesti että peruukin kokonaan. MÄ olin vaan et jaa. EN jaksa sellai ees ajatella. Pitää tässä muutakin ajatella tällä hetkellä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.05.2025 klo 01:37

on yö... mietin tässä kun istun, mahanko aamulla tai sitten herätä kun menen sänkyyn nukkumaan. Olo on kaamee. On ollut jokunen päivä aina iltaa kohen olo tulee huonoksi. Kerroin tänään tutlle siitä puhelimessa. Sanoin että aina viime aikoina on iltaisin tuntunut että tulee todella kipeeksi. Joka paikkaan sattuu ja on niin ettei mitään jaksa tehä ja jne. Et kun herää aamulla niin olis kipee. Mut sit ku aamu tulee niin kaikki on ok, mut iltaa kohen taas olo huononee. Koitin tossa noita papereita katella lattialla istuen. Piti lopettaa kun alko selkä ym kipeytyy niin pahasti. Mietin vaa, pitäisikö mennä vaan sänkyyn makoilee ja miettii, onko tämä viiminen ilta.

Sanoin tutulle että en kerro heille enkä kenellekään millainen olo mulla todellisuudessa on. Mitä ne oikeastaan sillä tiedolla tekee, kun eivät voi mitenkään auttaa. Näin suojelen heitä myös. EI niiden tarvii tietää että mulla on kipuja, huono olla. Jotkut kivut on alueella, mikä pelottaa. Seurailen aina niitä ja katon voinko niitä saada mitenkään helpotettuu. Sit mietin että jos pahenee ja kovenee, mitä voin tehä. Olen pidempään tuntenut että sydän alkaa hakkaa yhtäkkii ns. tuhatta ja sataa. EIlen taisin kokeilla silloin tai melkein heti sen jälkeen ranteesta pulssia, ei se kauhiasti syke ollu korkee. ELi nyt sit mietin sitäkin, että miksi tunnen välillä että sydän hakkaa järjettömästi ilman syytä, mut sit ei vissiin pulssi hakkaa niin paljoo. Omituista. Mähän en pysty enää tai tällä hetkellä lääkärissä kun se kuuntelee keuhkoja ja pitää syvään hengittää, niin se ei oikee onnistu enää multa. ALkaa tuntuu siltä että taju lähtee, jos vetää syvään henkee. Vedän tai hengitän vissiin niin vähän kerralla, että kun joutuu syvään hengittää muutaman kerran ni taju lähtee. Joskus nuorempana otettiin joku hengityskoe juttu. Sekin piti sellai keskeyttää kun alko päässä pyörii. SIlloin kyl pystyin enemmän hengittää. En tosin ole tosta sanonut kenellekään. Pelkään sanoo kun samalla on ns. kipuja myös ku hengittää välillä.  Pelkään todella että mun kropassa on jokin tosi pahasti vialla....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.05.2025 klo 20:08

10  aikoihin oli pakko yrittää saada nukuttuu. Joku 3 tunnin verran nukuin joten kuten ja sitten oli pakko nousta jo. TUkari tuli 16 aikoihin.

Pesin sitten uunin 2 kertaan ja vielä pitäisi pestä. Toi oli niin likainen, mut onneks toi mun aine minkä ostin on aikast hyvää näköjään eikä haise.

HUomenna pitäisi jaksaa mennä vissiin kaupoille äitin ja siskon kanssa. Pitää puhelimeen muuntaja kattella. Sit tarvis pikku hiljaa vessapaperiakin katella samalla. Sisko on kuulemma jo katellu mistä sais halvalla.

Väsyttää aika paljon. Yritän vaan jaksaa...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.05.2025 klo 13:39

Voinko kysyy?

Onko jollakin ehottaa mikä olis suht järkevä keino että saa laskut maksettuu ja jne. Mulla ku ei tuu ns. fyysisisä laskuja kun todella harvoin. Mulla on sähköpostissa ja kaikkialla muualla niitä. Olen laittanut kalenteriin muistutuksen koska yks lasku pitäisi maksaa. SIt on e-laskuna toinen. SIt pitäisi sovelluksesta muistaa yksi. SIt onkin noita mitä pitää muuten vaan muistaa. Ja sit jotkut tulee fyysisenä. Nytkin ku maksoin laskuja, mietin tässä että olenko nyt ihan tosissaan kaikki maksut maksanut. Onko mulla jossain vielä et pitää jotain maksaa. Mietin pääni puhki. Olen jopa miettinyt että kohta varmaan alan tekee jonkinlaista ns. kalenteria että tona päivänä maksettava noi ja jne. Sit pystyy hyvin kattoo ehkä kaikki on maksettu. Ärsyttää vaan ku miettii että onko kaikki maksettu vai ei.