Minä olen torkkunut aamupäivän ja ollut jouten loppupäivän. Katsellut videoita, nettiä, syönyt jouluruokien jämiä ja vain ollut. On ahdistava ja levoton olo, keskittyminen on vaikeaa.
Saloka, hyvä kun pidät itsestäsi huolta. Ruoka ja lepo on tarpeeksi ja silti jaksoit kokata useammaksi päiväksi! Minunkin pitää alkaa miettiä ruoanlaittoa, kun jouluruoat alkaa loppua...
Purjevene, ole armollinen itsellesi. Minulla on vähän samanlainen tyyli, näkyvimpiä pölyjä vain kerään roskikseen. Harvemmin jaksan edes imuria niille näyttää. Ja on OK olla vain, ei lähteä mihinkään eikä tehdä mitään erityistä kun ei kerta kaikkiaan jaksa. Ahdistus vie hirveästi voimia ja haittaa nukkumista, ainakin minulla.
Eieiei, totta turiset vertaistuen tärkeydestä. Olen vastikään joulun pyhinä tänne tieni löytänyt ja olen saanut helpotusta pahaan oloon kirjoittamalla ja lukemalla muiden kirjoituksia. Kun kirjoitit noista elämän kolhuista erilaisten ongelmien ja pahoinvoinnin ehkä suurimpana syynä, en voi muuta kuin olla kanssasi samaa mieltä. Niitä kolhuja ja pahoinvointia on monilla ja paljon. Toisilla on paremmat edellytykset selvitä niistä hiukan helpommalla, kuten rahaa, ystävien ja läheisten tuki.
Eieiei, kirjoitit länsimaisesta elämäntavasta. Täällä moni asia on hyvin, mutta paljon on näennäistä ja paljon on myös huonosti riippuen siitä, keneltä kysyy. Myös muissa maissa on korruptiota, eriarvoisuutta, vallan väärinkäyttöä, mielivaltaa, sotia, terrorismia jne... Niinkuin kirjoitit, kärsimys kuuluu elämään. Se on totta esim. rakkaan ihmisen menettämisen kohdalla. En vain millään jaksaisi uskoa, että oman edun tavoittelu ja oman aseman puolustaminen kanssaihmisten hyvinvoinnista paljoa piittaamatta olisi luonnollinen osa elämää, ja silti juuri sellainen toiminta tuottaa paljon kärsimystä. Tietoisena olentona ihminen on vuosituhansien saatossa tällaisen "sivilisaation" rakentanut. Voiko olla, että tällainen käyttäytyminen olisi meihin geneettisesti ohjelmoitu? Vai onko se tietoista, opittua toimintaa, joka viimeistään murrosiässä tai aikuisuuden kynnyksellä meihin iskostetaan ainoana tapana selviytyä tässä maailmassa...?
Nämä on valtavan suuria asioita. Liian suuria minun pienten aivojen edes yrittää ymmärtää. Täällä tukinetissä kuitenkin olen todistanut ja kokenutkin suurta välittämistä, aitoa hyväksymistä ja huolenpitoa muidenkin kuin perheen jäsenten välillä. Haluaisinkin uskoa, että juuri sellainen huolehtiva käyttäytyminen kanssaihmisiä kohtaan on meihin geneettisesti ohjelmoitua ja auttaa selviytymään ja kukoistamaan. Kuinka muuten ihminen voisi lähes viimeisillä voimillaan jaksaa huolehtia toisista ihmisistä, kun itse tarvitsee kipeästi huolenpitoa...?
Tämä taitaa olla liian raskasta ja ahdistavaa pohdintaa minulle juuri nyt. Pahoittelut niille, joille tämä on liikaa millään muotoa. Yltiöpositiivisuus on minun paheeni.
Hyvää viikonlopun jatkoa ja voimia kaikille <3