Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.10.2021 klo 23:58

Onneks pääsee nukkumaan. Saa nähä kuinka "kuuro" olen aamulla. Tota suihketta en uskalla ainakaan laittaa. Laitoin aamulla ja se korva on kutinu koko päivän ja oon hingannu sen rikki. Pitää va kokeilla sitä öljyä laittaa sormella siihen korva-aukkoon, jos sellai sais sen kutinan pois. Käydä apteekista ostamassa joku toinen suihke sitten.

Aamulla saa ehkä nukkua taas. Saa nähä meneekö 12h rikki taas.

Mut kai mä alan nukkuu...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 21.10.2021 klo 09:22

Minulla on myös yksi kukka, joka pitäisi vaihtaa isompaan ruukkuun. Se roikkuu tuossa ja katkeaa melkein kohta. En ole jaksanut. Monta kuukautta olen sitä jo katsellu. Multaakin olisi. En vaan saa aikaan. Kaikki voimat tuntuu menevän välttämättömään ja lopun aikaa makaan ihan uupuneena. Kaikki ylimääräinen jää. Toivoisin jaksavani enemmän.

Voimia päivään, saloka.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.10.2021 klo 14:39

Kiitos Purjevene, voimia sinunki päiviisi.

Sain vihdoin käytyy taas suihkussa ja vaihdettuu vaatteet. Äskön söin viimisen ruuan sisä sössöä, huomisesta ruuasta en tiä, mitä tekisin. Pitäis koko vkl:ksi keksii jotain syömistä. Pitääkö sitten vaan mennä kauppaan ostaa kallista j.lihaa.

Nukuin 12-13 tuntia viime yönnä. Heräilin kyl siinä välillä, mut nukahin aika äkkiä. Silti tuntuu että olisin nukkunut va 4 tuntia.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 21.10.2021 klo 15:36

Sain kukan leikattua ja istutettua toisen palasen! Näyttääkin paljon siistimmältä nyt. Samalla heitin kaksi huonoksi mennyttä pois.

Lämmitin eilistä uunikalaa ja kävin kaupassa. Koko ajan tulee kauhunsekaisia paniikkiajatuksia, mutta yritän jutella niille. En tiedä onko siitä hyötyä. Juuri nyt pärjään vähän paremmin. Jospa tämä päivä tästä menisi jotenkin.

Ruokajuttu on kyllä koko ajan niin raskasta miettiä, kun vointi ei ole kovin hyvä. Tyttö on vielä luonani, ja koko ajan tarvitaan lisää ruokaa. Vielä on huomiseksi entisiä lämmitettävänä onneksi.

Saloka, jauheliha kuulostaa minusta ihan hyvältä suunnitelmalta. Siitä voi tehdä vaikka mitä, helposti tai vaivalloisemmin, jos jaksaa. Ostan itsekin usein jauhelihaa, jos en keksi mitään muuta. Myös nakeista saa helposti vaikka mitä, jos ei jaksa tehdä mitään hienouksia. Niin kuin asia yleensä on. Ei ole ylimääräisiä voimia mihinkään.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.10.2021 klo 19:07

Purjevene, hyvin olet jaksanut tähän asti. Mistä sun tyttösi tykkää, ruokana? Saisitko hänestä apua ruuan tekoon?

Mulla kutiaa korvat niin paljon et tekis mieli hakee puukko ja tunkee se korvaan. Olen ceridal-öljyä yrittänyt sinne laittaa, kun lääkäri käski joku aika sitten. Enää en uskalla vaxolia käyttää, jos oon sille oliiviöljylle allerginen. Ainakin sen jälkeen kutina meni PALJOn pahemmaksi.

Katoin säätiedotusta huomiseksi, ei taida tulla kauppareissua. Pitää kehittää pakkasesta ja kaapista jotain. Jollei muuta niin käytän noi munat sit kokkeliin.

Haaveilen yhteen kauppaan menoa. Kysyin jo siskolta kyytiä. Ajattelin jos kattoin sieltä vanhemmille sellaista valopuuta. ns. lehdetön puurunko missä on valot. Sisä ja ulkokäyttöön sopii. On niin vaikeaa hommata heille jotain, kun heille ei tarvii kuulemma mitään ostaa. Viime vuonna ostin peitot heille, vaikka äiti oli sitä vastaan. TÄnä vuonna jotain vähän pienempää.  Oli siellä mainoksessa lyhteitä (miten sekin taipuu). Mulla on parvekkeella 3, mut 2 niistä on puisia ja yks metallisia. Nä kaupassa olevat olis sivulta avattavia, kun mun noi puiset avataan pohjasta ja se on pakkasella niin inhottavaa ku va voi olla. Äiti sano et se rikkinäinen, jota ei voi ripustaa, voi heittää roskiin. Pitäis muutenki toi parveke laittaa talviteloille. Siellä on kaikki sikinsokin. Mut ootan siskon viestiä, et voiko se viä sinne kauppaan joku päivä, se meinaan (kauppa) on naapuri kaupungis, tos ihan lähellä.

Olo on ollu ihan ok. Kerran itkin päivällä kun aloin miettii, koska olen viimeks tytön nähnyt livenä.

Mut mä taidan laittaa sille lääkärille viestiä noista korvista. Vastaa huomenna tai maanantaina sit. Mut kysyn kumminki.

TOi viiminen luottolaskukin pitää maksaa. Sit on äitin tietsikka oma. Äiti on se jo mulle maksanut, mut kun erässä oli telkkari ja aktiivirannekkeen, ni se makso vanhasta ekana pois. Olen tyytyväinen että nyt toi luoton maksaminen loppuu. Vielä muistan että sitä oli lähemmäs 1000 euroo tai ehkä enemmänki. Nyt kun olen 100 e tai enemmän maksanut, ni menny luotto nopeesti läpi. Nyt ensi kuussa säästyy 100 euroo kuukaudessa, mut se ei paljoo helpota, kun vuokra nousee melkein 10 euroo kk, ehkä. TOi vuoden vaihtuminen on ihmeellinen asia, silloin kela voi päättää että maksaa eläkettä muutaman sentin enemmän.

Mut nyt alan sulkee tietsikkaa ja ottaa illaksi. Ottaa kutimet käteen. Olen noita lasten sukkien varsia tehnyt eilen yhdestä langasta. Olen langan puolittanut, mut olen kerinnyt väärin päin. Nyt noi varret on toinen menee toisinpäin raidat ja toinen toisinpäin. Vekkuli sukat.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 22.10.2021 klo 12:16

Kiitos, saloka. Hyvin sinäkin vaikutat jaksavan, vaikka olisi vaikeita päiviä. Toivottavasti saat korvan hoidettua jollain tavalla. Kutina on kamalaa.

Tyttö tykkää tavallisista ruuista, kuten lihamakaroonilaatikosta ja jauhelihakastikkeesta. Ja pitsasta. En usein saa häneltä apua, mutta huomasin, että jos ehdotan kahta eri ruokaa ja toisesta hän pitää selvästi enemmän, hän saattaa suostua tai jopa tarjoutua vähän auttamaan jotta tekisin sitä parempaa niistä. Jos on vaikka kalakeitto ja jauhelijapitsa, niin hän saattaa auttaa pitsan teossa ettei tarvitse syödä kalakeittoa!

Valopuu kuulostaa minusta hyvältä lahjaidealta. Ne on kauniita. Hankin itsekin joululahjoja jo hyvissä ajoin. Tytölle hankin jo sellaisen legojutun, jota toivoi. Vähentää stressiä ja ahdistusta kun on hankittu valmiiksi. Ja saa usein halvemmalla.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.10.2021 klo 14:21

Terveisiä syksyisestä ilmasta. Taas tuli lähdettyä sängystä ulos, ajattelematta yhtikäs mitään. Äiti oli käyny kaupoilla YKSIN ja tuli mun pysääkiltä pois. Kävelimme heille ja näin isänki pitkästä aikaa. Kyl isä jakso jutella aika kauan. Meni sit päiväunille ku lähdin.

Mulla ois nakkisoppa ainekset tuol valmiina. Pakaste juurespussi. Ostin tuplat, jos ei toi yks pussi riitä tarpeeksi kauas ja 2 pkt nakkeja. Tietää ainakin mitä mä syön lähipäivinä.

Kotiin tullessa olin ku muuttokuorma. Otin pyykit äitiltä mukaan. Kannoin selässä reppua ja isoo putkikassia. Mitähän ihmisetkin ajatteli.

2‐3 h päästä voi alkaa oottelee siskolta viestiä rustaan.

Tänään oli éka kerta uudet kengät jalassa. Oli ne lämpimät.

Ostin uutta korvasuihketta, otocur. En o ikinä kuullukaan, mut siin on oliiviöljyn tilalla jojobaöljyä.

Mut nyt täytyy men tekee ruoka valmiiksi, et saan syä kauppareissun jälkeen. Joo, tiiän et menee turhan myöhäseksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.10.2021 klo 21:17

Kauppareissu meni hyvin siskon kans. Ostin vanhemmille 100cm korkuisen valopuun. Äiti alko heti ettei heille saa minään ostaa. Sanoin et heittää roskiin sit. Ostin vähän lankaaki, mut kotona huomasin että 2 kerää on sellaisia, ettei niitä voi käyttää sukkiin. Koitan huomenna, jos niistä tulis mulle kaulahuivi.

Nyt on maha täynnä. Oon syöny vähän ajan sisällä liikaa. Enää en syö. Juon ton veden vielä, ni sit riittää.

Aloitin jatkaa taas sukkien tekoa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.10.2021 klo 00:13

Voi vili vilperi. Lyhtyjen kans on vähän ongelmaa. Äiti sano et olis tulos huomen tänne, eli se tietää siivousta yms. Parveke ois ihana siivota, ku ei vielä ole pakkasta. Paljon olis tekemistä, mut en tiä jatkuuko tä suht siedettävä olo. Illalla loppui relaksanttikuuri. Illalla laitoin uutta korvasuihketta korviin. Pesukonekkin pitäis putsata, mut en saa va aikaisrksi sitä.

Aloitin tekee kaulahuivii itelleni. Hirveen pehmeetä. Saa nähä kuinka iso tulee, ku on va 200g lankaa. Sukat saa jäädä nyt tauolle. Tarviin kaulaani jotain ton takkini kans. Mahtaako mun viime vuoden talvitakki mennä enää, sekin pitäis kokeilla joku päivä.

Mut nyt nukkuu....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.10.2021 klo 14:52

Laitoin facen roskalavalle 4 rottinkituolia. Heti tuli iso kasa varauksia. Alko ahdistaa. Mut sain sovittuu ensimmäisen kanssa että hakee illalla. Nyt taas yksi ahdistus, vieraan tapaaminen ja kanssakäyminen. Jos ne ei olekaan sopivia. Jos ne on huonoja jne. Yritin vihjata äitiä, et tulis takas sitten ku noi tuolit haetaan.

Äiti siivos parvekkeen. Katottiin niitä lyhtyjä. Niihin tarvii ledit hommata. Ei niihin saanu folioo kauniisti kiinni ja ilman sitä, tuikku sammui. Muutaman tunnin pääst vois vanhoihin laittaa tuikut palamaan.

Vietiin äitin kans 3 jätesäkkiä ja 1 laatikko roskiin. Onneks ei tullu ihmisiä vastaan.

Pitäis mennä ruokaa lämmittää ja syä. Jotenki olen yliaktiivinen vähän. Haluaisin puhuu, mut tuttu puhuu toisen kanssa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 23.10.2021 klo 15:27

Mulla oli huono yö ja surkea päivä tänään.

Katsoin eilen illalla tytön kanssa liian jännittävää ohjelmaa telkkarista. Hän nukahti sen jälkeen heti mutta itse jäin valvomaan tosi ylivireänä vaikka kuinka pitkään. Nousin sitten ylös kun nukkumisesta ei tullu mitään. Jäi muutamaan tuntiin yöunet. Nyt väsyttää. On ollu vaikea jaksaa. Raivosin tytölle kun hän alkoi kiukutella. Sanoin, etten jaksa kuunnella tuollaista kiukkua.

Sain jotenkin vanhaa ruokaa lämmitettyä. Se on nyt loppu. Ei ole mitään suunnitelmaa miten selviän tästä eteenpäin. Kaikki tuntuu epäonnistuvan. Elämä tuntuu toivottomalta. Kotitöitä on liikaa enkä selviä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.10.2021 klo 17:45

Purjevene ❤

Mua ahistaa mitä enemmän kello käy. Yritän olla miettimättä, mut en pysty.

Sain syötyy. Keittoo ei riitä huomiseks paljoo, mut paistan munaa lisäksi. En voi uutta keittoo tehä, kun söin eilen nakit.

Neulon kaulahuivii itelleni. En tiä kuinka pitkä siitä tulee. Ihanan pehmeä ja karvanen ainakin on.

Aurinko laskee tai on vissiin laskenu jo. Alkaa sisällä pimeytyy. En muistanu valoo laittaa, ku kävin hakee teetä. Ei jaksa nousta.

Huomen on su. Pitäiskö mennä suihkuun? Aamulla laitan kellon taas soittaa ja yritän pysyy hereillä. Tänään nukahin sohvalle. Heräsin, ku äiti soitti. Huomenna äitin ei tarvii tulla.

Parveke tuntuu alastomalta. En haluakaan sinne paljo mitään. Jos ens vuonna ostais jonku ryhmän tai tuolin. Tänä vuonna katoin jo, mut ei kukaan lähteny kuskiks. Inhottaa olla riippuvainen toisten autosta.

Tuntuu yksinäiseltä. Tyttö leipoi poikkiksen kans suklaakakun.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.10.2021 klo 19:50

Kivan tärinän ja kivun sit sain. Vaan ja ainoastaan siitä että annan toiselle omia tavaroitani. Jännitys, ahdistus ja hermostus laukesi. En voi suunnitella iltapalan hakua, ku ei kuppi kädessä pysyis.

Hienon kakun oli nuoret tehneet.

Loppu illan saa onneks olla va. Äiti tulee huomenna taas tuomaan mulle lediä. Vois laittaa sil, jos tois mulle makkaraa kans.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 23.10.2021 klo 20:06

Joo vieraan ihmisen tapaaminen tuntuu minullakin olevan välillä liikaa. Se menee minullakin juuri noin kuin kerrot, saloka. Siinä on joku ihan suunnaton ahdistus eikä haluaisi tehdä sitä. Jotain ikävää siinä pelkää. En tiedä mitä se on, mutta ymmärrän hyvin, jos sinäkin ahdistut tuollaisista tilanteista. Olet kuitenkin hirveän pitkälle päässyt, kun olet jo ilmoittanut haettavista tuoleista ja saanut sovittuakin jonkun kanssa. Mulle tuollainen olisi valtava urakka, jota en millään jaksaisi tehdä.

Keitin riisipuuroa iltaruuaksi. Se kelpasi ihan hyvin. Oli ihan voimien rajalla.

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 23.10.2021 klo 21:26

Hei purjevene! pakko kysyä, että saatko kotiin apuja jos arki tuntuu noin hankalalta? Kuulostaa et oot tosi väsynyt ja itsestäkin huolen pitäminen on työn alla ja vielä lapsi arjessa mukana josta myös pitäisi jaksaa huolehtia. En siis kirjoita tätä todellakaan arvostellakseni elämääsi, tiedän todellakin miltä tuntuu kun jaksaminen on äärirajoilla.. vaan siksi että oletko tietoinen kaikista apumahdollisuuksista kotipaikkakunnallasi?

Voimia sulle, Salokalle ja kaikille <3