Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.09.2021 klo 11:45

sain astiakoneen pesuun. Meillä oli vesi poikki alku viikolla, enkä o uskaltanut sen jälkeen käyttää. Jos tulee ruskeeta vettä yms. No laitoin koneen pesuun, kun muutenkin pitäis pistää. Nyt se hyrrää tuolla.

Yö oli vähän heräilyä täynnä. Jotenkin tuntuu ettei ole nukkunut yhtään. Yhtä väsy ku mennessään nukkuu. Mut kai se tos menee, kun juo muutaman mukillisen teetä kohta.

Taasoli kärpäsiä roskapussissa, vaikka siellä ei ole kun roskia. Otin pussin pois ja siirsin oven luo, missä kärpäset ei tuu. Kun toi astiakone on jyllännyt, ni laitan likaset astiat siihen ja TAAS desifioin altaan ja pesen pinnat.

Tanään täytyy ruokaa tehä, pitää keksii mistä sitä voimia saa, et jaksaa kuorii vielä muutaman porkkanan ja laittaa ne uuniin.

Mulla menee näköjään ajatukset sekaisin. Kirjoitan ihan muuta mitä ajattelen. Äskönki piti porkkana kirjoittaa, ni kirjoitin perunaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.09.2021 klo 17:52

En tiä enää mitä teen itteni kanssa. En tiä kuinka kauan jaksan tätä enää. Mut kannattaa ehkä laittaa pakkopaitaan ja pitää siinä loppu elämän. Oon niin solmussa itten kanssa ja päänsisäisien ajatuksien.

Sain mä astiakoneen uudelleen päälle, eli tiskit hyrrää nyt tuolla keittiössä. Yritin hiukan paikallistaa niitä kärpäsiä, mut en käsitä mistä niitä tulee. Jos oli roskis täynnä, ni sit ku sen siirtää pois lavuaarin luota, ni kärpäset häviää. Samoin tiskirätin. Missä kummassa niitä tulee ja missä on niiden "pesä".

Telkkarista tulee vielä vähän aikaa pikku kakkosta, kohta alkaa pelit. Maha ilmoittaa et se ei tykkää musta. En jaksa ajatella järkevästi. Pitäiskö ottaa ja mennä hakee teetä ja ottaa kudin käteen. Saa nähä saanko noi sukat tänään valmiiksi ja minkä kokoiset niistä tulee. Sit täytyy seuraaviin sukkiin langat kattoo. Äiti oli koonnu ja lajitellu kaikki mun ja hänen sukat ja lapaset. Niitä oli keittiön pöytä täynnä ja kasseissa kans. Äiti kuulemma laittaa laatikkoon ja jotkut lahjotetaan eteenpäin.

Olen väsynyt, mut jostain on voimia tullu. Olen kävelly täällä kotona jo 150 askelta ainakin. Enimmäkseen keittiön ja olohuoneen välii.

Taidan mennä hakee sitä teetä ja kattoo antaako kärpäset mun rauhassa tehä sitä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.09.2021 klo 07:33

Heräsin puoli kahdelta yöllä ja valvoin loput yötä. Väsyttää hirveästi. Tänään pitäisi jaksaa käydä äidin luona. Pää on ihan sumussa ja sattuu joka paikkaan valvominen, mutta unikaan ei tullut enää.

Käyttäjä kirjoittanut 04.09.2021 klo 12:28

Saloka.... sulla on joku hedelmä mätänemässä, millä ne pikku ötökät herkuttelee. Huomasin itelläni omenan olevan siinä kunnossa ja ötököiden piirittämä. Roskiin heitin ja taisivat mennä.pikku ötökätkin, eikun äkkiä pussisinsuu kiinni etteivät enää tuu.

Purjevene. Onko sun vaikeus enemmän saada unta (nukahtaminen), vai unet jää usein liian.lyhyiksi? Täällä olet usein maininnut ettet ole uudelleen saanut unta aamuyön heräämisen jälkeen?  Mitä keinoja olet jo kokeillut?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.09.2021 klo 12:43

Purjevene 💗

Söin ite tehtyy mansikkajogurttia. Nyt mahassa tuntuu omituiselta, heti kun olin lopettanut syömisen. Miettisin, onko se jogurtti ollu liian kauan auki, vai onko tä va mun korvien välii oleva juttu.

Taas uusi päivä edessä. Isäkin kuulemma voi paremmin kun eilen. Sisko tulee vissiin huomenna parturoimaan kukkia vähän.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.09.2021 klo 14:35

Keskustelua, ei mulla ole missään mitään. Äiti on mun kans ettinyt sitä lähdettä, eikä tiedetä missä syy. Ollaan pesty hyllyjä ja lavuaarit, pistetty putkimiestä viemäriin. Illalla niitä ei ole, mut päivällä innostuu.

Isän vointi huononi. 🙁  Oli alkanut oksentaa kaiken pois. Nyt mietimme mikä siinä on että ekana hänellä nousee lämpö ja on jonkin aikaa, sit nukkuu vuorokauden ja sit oksentaa kaiken pois. Saa nähä meneekö tämä taas siihen että isä haetaan ja viedään päivystykseen. On ainakin nestepaastolla iltaan asti. Riippuu kuinka paljon jaksaa olla hereillä.

Äiti soitti murheissaan, et pärjäänkö mä, jollei hän tule tänään vaikka lupasi. Sanoin että kattoo ennemmin isän perään ja katotaan sit myöhemmin sitä meille tuloa. Et kyl mä pärjään ja mulla on vaatteita ja ruokaa.

Että näin täällä tällä hetkellä....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.09.2021 klo 02:14

Isä edelleen huonona, mut ei vissiin oksenna.

Mun pitäis olla nukkumassa jo. Kello lähenee 2:30.  Jalka taas kivasti sattuu ja tekee levottomaksi.

Päivän ruoka taitaa koostua makaronista ja jotain siihen.

Ehkä on parempi mennä kohti unten maita. Ettei mitään sattuis...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 05.09.2021 klo 09:20

Keskustelua, välillä en saa unta, välillä valvon keskeltä ja välillä herään tosi aikaisin enkä saa enää unta. Välillä tulee nuo kaikki samana yönä. Viime yönä naapurit melusivat yöllä monessa kohdassa, ja siksi heräilin ja aloin taas valvoa. Joskus valvon ilman ulkoista herättävää tekijää.

Lääke auttaa jossain määrin, mutta sitä ei kannata ottaa enää lähellä aamua, esimerkiksi aamukolmelta tai sen jälkeen. Kirjan lukeminen tai hengittäminen tai muut rauhoittumismenetelmät eivät auta. Ylös nouseminen, jos en saa unta, ei auta. Sitten vain olen ylhäällä aamuun asti. Se voi kyllä joskus olla helpompaa kuin sängyssä pysyminen. Myöskään säännöllinen nukkumaanmenon rytmi ei auta; samaan aikaan nukkumaanmeno ja herääminen tms. Teen sitä koko ajan muutenkin. Se, etten tee sängyssä mitään muuta kuin nukun, ei auta. Makuuhuoneen tuulettaminen tai pimentäminen ei auta. Ylimääräisten tavaroiden ottaminen pois makuuhuoneesta ei auta. Ruudun katsomisen välttäminen lähellä nukkumaanmenoa ei auta. Kahvin välttäminen noin klo 13 jälkeen ei auta. Muutenkin kahvin vähentäminen noin kupilliseen aamulla ei auta. Liikunnan harrastaminen päiväaikaan, jotta illalla väsyttäisi, ei auta. Melatoniinilla ei ollut mitään vaikutusta. Jne. Ylipäätään mikään tietämäni lääkkeetön keino ei ole toiminut.

En ole yhtään hädissäni, kun valvon. Uni ei vain tule. Joskus on hätääntymiskohtaus, mutta se on eri asia.

Sisälläni on tietynlainen traumapohjainen ylivireystila silloin käynnissä, eikä siihen pysty vaikuttamaan. Ei auta sitten kuin valvoa. Tai voin ottaa lääkettä tarpeeksi ajoissa ja nukkua sillä, mutten haluaisi jatkuvasti nukkua pelkillä lääkkeillä, ainakaan niin isoilla määrillä. Sitten tulee valvottuja öitä. Lääkkeetöntä keinoa ei näytä olevan.

Se hiukan auttaa, jos kukaan ei melulla herätä vielä tämän varsinaisen uniongelman lisäksi, mutta siihen en voi juurikaan vaikuttaa.

Onko sinulla uniongelmia, keskustelua? Jos on, mikä sinulla on auttanut?

Saloka, on tosi kurjaa, että jalkasi on edelleen kipeä, etkä saanut lääkäristä apua siihen. Voimia päivään!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.09.2021 klo 11:47

Purjevene, tunnistan ite ton kans, ton nukahtamisen. Mulla menee koko ajan melatoniini, mut valvon silti. Jos vähänki tulee joku häiriötekijä, alkaa valvominen. Ehkä se juontaa siitä kun mut on hyväksikäytetty kun olen "nukkunut". EI sitä auta enää sit uskaltaa nukahtaa, ei varsinkaan jos täällä on joku.

Mun piti niin hienosti mennä suihkuun, olin viittä vaille suihkussa, mut 10 min veden liruttelun jälkeen tuli vielä ilmaa suihkusta. Joka kerta kun semmoinen tuli, hypähin kattoon melkein. HUomenna uusi yritys.

En ole saanu äitii kiinni vielä tänään.

Pitäis varmaan mennä aamuteetä hakemaan ja koittaa piristyy hiukan. Sit jatkaa käsitöitä taas loppu päivä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.09.2021 klo 14:36

Isä edelleen hiukan kipee vaik äiti väittää muuta.

Siskon pitäis tulla tänään. Ei ole mitään ilmoitellu.

Ootan pastan kypsymistä. Porkkanat ja ryynärit on valmiit jo.

Ylämaha pullottaa ja alamaha ei niin paljoo. Muutenki ylämaha on kipeempi.

Pitää men ruokaa kattoo....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 05.09.2021 klo 16:19

Saloka, ai sullakin on herkkyys herätä ulkopuolelta tuleviin ääniin. Joo, se on tosi raskasta, kun vähäiseenkin häiriöön herää eikä sitten saa nukahdettua uudelleen. Ehkä sullakin tosiaan siihen traumaan liittyy tämä heräämisherkkyys.

Kurja juttu myös tuo suihkusi, jos sieltä voi tulla noinkin pitkän ajan päästä vielä ilmaa yhtäkkiä sellasina purskahduksina, että sitä säikähtää. Voin hyvin kuvitella, että sellaisesta voi tulla vaikeita pelkotiloja tai jotain muuta epämiellyttävää oloa, eikä yhtään tee mieli mennä suihkuun kokeilemaan, että tulisiko vettä vai "pamahteleeko" taas ilmaa. Onkohan siinä jotain vikaa. Minulla tulee kyllä suihkusta vettä ihan tasaisesti, vaikka se aluksi on kylmää, ennen kuin alkaa tulla lämmintä. Jos asut taloyhtiössä, voisikohan tuosta viasta ilmoittaa huoltoyhtiölle? Jostain sinne pääsee ilmaa. Onpa inhottavaa.

Sain siivottua. Tytär auttoi. Vähän piti patistella häntä, enkä millään olisi jaksanut aloittaa, mutta lopulta hän teki osan ja saatiin siivottua. En kaikkea jaksanut, mutta nyt on imuroitu ja lattia suurimmaksi osin mopattu ja pölyjäkin pyyhitty monesta paikasta. Kahdestaan jaksaa kuitenkin paljon enemmän kuin yksin. Väkinäistä kyllä oli ainakin itselläni. Nyt väsyttää myös fyysisesti, mutta on tyytyväinen olo siitä, että on puhtaampaa.

Kohta pitää laittaa taas ruokaa. Voisin jotain helppoa vaan lämmittää. Vaikka purkkihernekeittoa. Pidän sitä muutaman purkin aina varastossa kaapissa, kun se on helppoa ruokaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.09.2021 klo 21:15

Purjevene: se ilma on siitä ku oli vesikatko täällä päin kaupunkii ja nyt vasta avasin suihkun. Koitan huomenna uudestaan.

Pistin huollolle viestii kärpäsistä ja täysin kylmästä vessan patterista. Tuntuu pahalle taas valittaa.

Pääkin kertoo olemassa olostaan, sattumalla. Enkä oo ees oksunnu tänään kertaakaa. Huomen varmaan maha turpoo ja painan miljoonia.

Sisko tuli käymään ja parturoi mun 3 kultaköynnöstä. Ihmetteli kun oli kasvanu toi yks ihan järjettömästi. Saatiin monta kymmentä vissiin pikku alkuu ja isompaa köynnöstäkin tuli maljakollinen. Nyt täytyy muistaa pitää ne veessä.

Huomenna täytyy hoitaa astiat. Niitä on tullu taas valtavasti. Kukakohan niitä tekee?

Sain taas yhdet sukat valmiiksi. Aloitin uudet.  Yritän ohittaa huonon olon kutomalla ja tv:tä kattomisella. Kohta alkaa bb, joten alkaa olee et iltaisin valvon kauemmin. Pelitkin alkaa ensi viikolla. Tv:n orja.

Vitsi tätä päätä. Saa nähä tarviiko särkylääkettä ottaa ku menee nukkuu. Pilleritkin tarvii jakaa tänään viel.  En o viel niitä jauhelihojakaan pakastanu. Huomen vois lämmittää kruunukasviksia ja makkaraa tai ryynäriä. En jaksa alkaa pastaa keittää, ku se tuntuu turhalta siinä. Saa nähä miten osaan tolla mikrolla kasviksia valmistaa. Eka kerta meinaan. Vanhalla se meniski hyvin.

Olen nyt öljynny aamusin ja päivällä kasvot ja illalla laittanu 60% rasvaa kasvoihin. Ei kiristä ku ottaa vähän.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.09.2021 klo 00:08

Nyt täytyy oottaa et rasva imeytyy hiukan kasvoista ja sit voi mennä nukkuu. Olen tyytyväinen, että oon jaksanu hoitaa kasvojani. Ei siihen kauan mene ja päivisin pystyn telkkaa kattoes öljyymään. Mun va on pakko näköjään koko ajan olla jotain "tärpättiä" kasvoissa.

Pääsärkykin on helpottanu, mikä lie oli taas.

Pitäis juoda enemmän. Nyt ku en o teetä juonu litra tolkulla, ni ei tuu juotuu. Pitäis varmaan alkaa juomaan tota omaa mehua. Laittaa sitä pulloon aamusta ja kattoo et illalla pullo on tyhjä.

Mä niin toivon et toi mun köynnösjuurrutus onnistuu ja saan antaa äitille, siskolle, tytölle ja itelle pienen kukan. Jos niitä alkuja olis 20. Mä en tosiaanka laskenu. Ni 20 jaettuna 4 on 5. Eli saisin siihen purkkiin 5 alkua laitettuu. Se ei näyttäis niin surulliselta sit. Mut jos niit on enemmän, ni enemmän alkuja kippoon. Pitää va kattoo kenen kans meen sit joskus hakemaan niitä altakastelevia ruukkuja. Niitä nyt jokainen meist haluaa. Mut jos kaikki menee päin mäntyy, ni sit itken.

Kivaa ku en sit voi huomen päivällä käydä suihkus. Mun tarvii oottaa vähintään klo 16. Mun onnellani kun oon suihkus ja shampoot pääs, ni huoltomies soittaa tai tulee. Muutenki vois chatin välis huomen hoitaa tiskit ja tehä ruoka ja syödä.

Mut joo, kai sitä vois pikku hiljaa tehä nettikierros ja sit alkaa nukkuu.

Sain muuten tos illan aikana toisen sukan varren valmiiksi. Niistä tulee oikee jämäsukat, karnevaalit, pellesukat. Rakkaal lapsel monta nimeä.

Mut nyt mä meen...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.09.2021 klo 13:56

JOstain sain yöllä voimia, että jaksoin laittaa tiskikoneen hommat, sitten vielä pesin lavuaarit etikalla. Nyt jokin aika sitten tein ruuan ja söin sen. Kevyttä, mutta täyttävää. Nyt sit alkaa ramasee sen verta, että en tiä mitä tekisin. Pitää va keksiä tekemistä, ettei nuukahda.

Isä kuulemma voi hyvin, vaikka ei ruoka kelpaa.

Tyttöä yritin patistaa hoitaa asiansa virastojen kanssa. Sanoin et ei ne nää jos sängys makaat tai istut pytyllä.

Kai mä yritän kattoo, jos on voimia kutoo hiukan aikaa. Tunnin päästä chatti alkaa taas.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.09.2021 klo 18:13

Ei tästäkään päivästä tullu muuta ku istumista ja kutomista. Ei oikee jaksa mitään muuta. Ei kiinnosta, eikä mitään muutakaan.

Syötyy sain ja olen juonut teetä ja vettä. Päätä sattuu, mut kai tämä tässä menee.