Kuulehan nainen, älä jo valmiiks kaavaile tollasta et tuleekohan. Jossittelu on turhaa ja pahentaa vaa oloa ja johtaa herkemmin just siihen et noin tulee käymään. Sä pystyt myös itse hoitamaan itseäs ja rauhoittelee noissa tilanteissa, se vaatii opettelua. Jos haluat etukäteen jossitella ni kokeilepas jotain positiivisempaa. "Uusivuosi ja pyhät on tulossa, keksin itselleni tekemistä mistä pidän ja selviän niistä vaikka ne päivät ovatkin pitkiä." Voit omalla puheella auttaa itsees noissa pahoissa hetkissä. "tää on nyt tätä ahdistusta taas, musta tuntuu et kuolen tähän, mut en mä oikeesti oo kuolemassa. Se vaan tuntuu sille." "Mulla on nyt tosi paha olo mut mulla ei oo mitään hätää omassa kodissa"
Kääri itses lämpimään huopaan ja tee jotain mikä luo sun mielelle ja keholle turvallisen olon. Yritä olla myötätuntoinen ja hoitaa itseäs. Luo vaikka mieleen oma turvapaikka minne voit mielikuvissa itsesi siirtää jos se ei onnistu kotiin luotuna.
Älä pelottele itseäsi tollasilla, että hoitokontaktia ei oo minnekään. Tiiät varsin hyvin et jos tilanne pahasti kriisiytyy niin aina voi soittaa hätänumeroon ja kertoa et nyt et selviä enää ilman apua. Se ei vaadi hoitokontaktia minnekään vaan on aina mahdollinen apu jos ei selviä.
Sussa on paljon voimaa mitä et huomaakaan, sanot usein sitä, et mitä jos lysähdän tähän..... mitä jos sitä ja tätä. Mut sit ootki jaksanu tilanteen yli. Näätkö sä itse näitä tilanteita ollenkaan mitä epäilet ja kuitenkin selviätkin niistä? Mä luulen et et. Oot sitkee ja vahva ja sun sisältä kumpuaa selvästi paljon sellasta mitä kutsutaan sisuksi ja vahvuudeks. Tuntuu et huomaat vaan kaiken pahan ja negatiivisen vaikka suurin osa siitä on sun ajattelumallissa. Ennakkoon jo pelkäät pahaa, etkä huomaa et onnistuitkin vaikka oli hankalaa.
En väitä etteikö sulla vois olla vaikeeta ja varmasti onkin, mut haluisin et näkisit senkin voiman mikä sussa on ja tulee esiin monesti sun kirjotuksissakin.
Ja anna itselles lupa kokee myös hyvät jutut, huomata ne. Ku on kauan eläny alakuloisena ja masentuneena ni voi olla vaikee hyväksyy ees sitä et jotain hyvääkin tapahtuu. Pitää kii vaa niistä negatiivisista jutuista.
Hoitajat, läheiset ja muut voi auttaa ja kannatella paljon, mikä on hyvä asia. Mut viimekädessä sä oot aikuisena itse itsesi paras hoitaja joka voi tehdä sen isoimman osan. Sä oot itses kanssa nii hyvässä kuin pahassakin eikä se oo todellakaan helppoa, mut sulla on se mahdollisuus siinä kokoajan. Siinä oot sä sä sä sä. Ja vain SÄ voit hoitaa ittees eniten.
Ja SÄkin oot tärkee. Muista se. Toivon sulle niin paljon parempaa uutta vuotta, tee itsellesi joku hyvä lupaus minkä yrität todella pitää. Jonkun minkä annat lahjaksi itseltä itselles, vaikka miten pieni mut myötätuntoinen teko itselles.