Paniikkikohtaukset ja alituinen ahdistus
Hei,
Mietin, löytyisikö täältä vertaistukea paniikkikohtauksiin ja niiden kanssa toimeentulemiseen.
Mä olen saanut paniikkikohtauksia n. 5 vuotta. Ne alkoivat mua vahvasti järkyttäneen ja hyvin ristiriitaisen tilanteen vuoksi. Olin hyvin paineistettu ja lopulta psyykkinen ahdistukseni purkautui paniikkikohtauksina. Mulla kohtaukset liittyivät siihen, että mua ei kuunneltu ja kunnioitettu ja mun piti lisäksi esittää ulospäin, että kaikki on ok kun asiat eivät olleet ok.
Kun tuo elämäntilanne eräällä tavalla ”loppui”, alttius paniikkikohtauksille kuitenkin jäi. Sitä asiaa ei koskaan kunnolla käsitelty, vaan se jäi uhkaksi mun mieleen ja vaikka se tavallaan on poistunut mun elämästä, muistot niistä tapahtumista tuovat mulle pahan olon.
Saan nykyisin paniikkikohtauksia vähäisestäkin stressin kokemuksesta. Mulla on huimausta ja esim. äkilliset liikkeet, melu, avarat tilat (kauppakeskukset) voivat laukaista kohtauksen. Voisi sanoa, että mulla on paniikkikohtausten pelkoa ja olen eräällä tavalla levoton sen pelon takia.
Harjoitan sisäistä rauhoittelua ja tähän hetkeen tulemista. Koitan opetella hengitysharjoituksia. Ja rajaan jonkun verran sitä, mitä voin tai jaksan käsitellä.
Raskaita ovat olleet muutamat tilanteet, joissa olen joutunut lähtemään alkavan kohtauksen takia jostain toiminnasta pois äkillisesti sillein oudosti. Nuo tilanteet on tosi paljon hävettäneet. Muut ihmiset on huomanneet, että poistun tavallaan oudosti. Se ahdistus on kuitenkin niin jäätävä, että en saa oikeasti happea ja huimaaminen menee niin pahaksi, että en pysty seisomaan. Mun on vaan pakko päästä siitä pois.
Oon yrittänyt ikään kuin puhua kohtauksen itseltäni pois, mutta se on mua voimakkaampi. Itselle puhuminen ei oo auttanut. Ne kohtauksen oireet (huimaus, sydämentykytys, hengityksen salpautuminen) on niin voimakkaita että en saa niitä järkeilyllä pois. Raskainta on myös, kun nämä lamauttavat normaalia elämää ja saavat mut ”pelkäämään” normaaleja asioita.
Tämä sairaus tai alttius on opettanut nöyrtymistä sairauden edessä ja myös noita outoja poistumisia ja häpeää oon joutunut kokemaan ja käsittelemään. Antamaan itselleni anteeksi tämän alttiuden. Olen aika armoton ja en oikeastaan pysty siihen. Haluaisin olla ”normaali”. Mutta silloin kun se kohtaus on päällä, mä en pysty edes käsittelemään mitään mitä tapahtuu. Mä en kuule asioita, mitä mulle puhuu. En jäsennä asiaa. Mulla on oikeastaan vaan koko ajan päässä, että pois tästä, pois tästä. Siispä iso osa ajasta menee ihan sumussa.
Kaikki vertaistuki, kokemukset ja apu vastaanotetaan. Kuinka itse tuut toimeen paniikkihäiriön kanssa? Entä oletko parantunut sellaisesta tai mikä on auttanut? Onko sulla vastaavia kokemuksia kuin mulla?
- Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 4 kuukautta sitten. Syy: aiempi teksti oli jäsentämätön