Paniikkihäiriöstä parantuneita?
Onko täällä paniikkihäiriöstä parantuneita tai edes niitä kenen oireet lieventyneet? Miten onnistuitte siinä? Terapia, lääkkeet, jokin muu?
Mä en olis uskonut että asia mikä on elintärkeetä ja mistä pidän muuttuu näin ongelmalliseks…
Pääsiäisenä alkoi kohtaukset. Muistan sen kiirastorstain vielä kirkkaasti. Kaikki alkoi kun söin töissä tietokoneella rahkaa. Yhtäkkiä rahka juuttui kurkkuun, nielemisrefleksi ei enää toiminut. Sitä kesti muutaman sekunnin mikä tuntui ikuisuudelta. Lopulta sain rahkan nieltyä, jonka jälkeen iski paniikki ja tärinä. Mulla ei oo ikinä ollut nielemisvaikeuksia tai muutakaan. Koko viikonlopun syöminen ja jopa syljen tai juoman nieleminen oli hankalaa. Tilanne helpottui viikonlopun aikana hieman, mutta töissä jännitti ruokalaan meneminen maanantaina.
Siitä asti mulla on ollut vaikeuksia syödä muiden kuin todella läheisten ihmisten seurassa. Pystyn nykyään syömään jonkin verran esim koulussa tai ravintolassa mutta yleensä n. puolet syötyäni kohtaus nostaa päätään ja tuntuu kun ruoka jäis kurkkuun – sen jälkeen iskee paniikki. En pysty pakottaan itseäni syömään enempää vaikka mulla olis vielä nälkä. Pystyn sen verran kontrolloimaan etten ala esim itkeen, haukkoon henkeä tai juokse pois mutta olo on tosi hankala.
Ite oon aika lääkevastainen ja ainoa mitä olen syönyt tähän vaivaan on verenpainelääke mitä sain työterveydestä. Siitä ei merkittävää apua ole ollut. Alkaa kuitenkin turhauttaan ja suututtaan tää ongelma ja se että jään usein nälkäseks. Jotain ratkasuja pitäis alkaa miettimään kun ei tää näytä menevän ohi.