Paniikkihäiriö, entäs nyt?
Sairastuin viimevuoden joulukuussa paniikkihäiriöön, luulen että tämän laukaisi aivan kamala stressi, kun siihen aikaan olin paljon sairaalassa, mitä rupesin myös pelkäämään. Häiriö eteni nopeasti, en voinut enää helmikuussa käydä missään, pahin jakso oli maaliskuusta toukokuuhun, minulla oli unettomuutta, joka päivä vain ahdisti ja luulin olevani tulossa hulluksi, en voinut käydä edes kaupassa. Tammikuussa menin jo psykologin puheille, mutta mielestäni tästä ei ollut juurikaan apua. Eräästä syystä sain lääkeet paniikkihäiriön hoitoon vasta kesäkuussa. Nyt olen 4 viikkoa syönyt sepramia 20 mg per päivä. Lääke on auttanut siihen että minua ei juurikaan enää ahdista päivisin, mutta en voi sopia etukäteen mitään menoja, kun alan stressata että en pysty kuitenkaan menemään. Uutena on nyt lisäksi tullut se, että en uskalla päästää ketään kotiini, kun pelkään että saan kohtauksen. Avomieheni on todellinen turva minulle, en pystyisi tekemään mitään ilman häntä, enkä tälläkään hetkellä uskalla lähteä kotoa pois yksin. Muutenkin itse paniikkikohtauksia tulee samaan tahtiin kuin ennenkin. Jotenkin olen tavallaan ”tottunut” tähän tilanteeseen, kohtauksista ja ahdistuksesta on tullut rutiinia ja arkielämää. Ei se tosin kyllä mukavaa ole, mutta olen jotenkin tuudittautunut ajatukseen että tällaista se tulee aina olemaan. En jaksa enää edes yrittää päästä kohtauksesta eroon ns. vain menemällä kohtauksesta huolimatta, koska saan kohtauksen aikana pahoja fyysisiä oireita, tärisen, tulee kylmiä aaltoja, joskus jopa oksennan.
Olen varmaan myöskin sairastunut sosiaalisten tilanteiden pelkoon, en uskalla olla ihmisvilinässä ja minun on erittäin vaikea puhua tuntemattomille. Änkytän ja sekoan sanoissani jos joudun tekemään niin. Viimeaikoina on myös ollut vaikeaa puhua esim. ystävilleni kasvotusten, mutta esimerkiksi tekstiviesteillä se on helppoa. Auttaako sepram myös sosiaalisten tilanteiden pelossa? Halua minulla on mennä kavereiden kanssa ja käydä esim juhlimassa, mutta en vain pysty.
En tiedä mitä teen kun saan kohtauksen joka kerta kun menen jopa psykologinkin luo, enkä halua mennä sinne ennen kuin lääkkeet auttavat, tai oikeammin en yksinkertaisesti voi, mutta en saa reseptiä uusittua jos en käy siellä :/
Alkaako lääkkeet auttaa, vai pitäisikö annostusta nostaa?