Pinja2 kirjoitti 7.12.2014 9:26
Harmittomat pakkoajatukset ja -teot ovat esimerkiksi, että minun pitää olla astumatta asvaltin halkeamiin tai kivien saumoihin. Tai, että volumen autossa pitää olla parillinen luku. Aina kun lähden kotoa minun pitää vilkaista tietystä ikkunasta ulos. Aika harmittomia, mutta näyttäähän se aika omituiselle kun hypin pitkin kivetyksiä.
Aika hankalan oloista on elämäsi. Neuroottista. Jatkuva kontrolli tekemisistäsi vievät varmaan paljon energiaasi. Eivät ehkä sittenkään erityisen harmittomia. Varmaan vaikea keskittyä mihin tahansa tärkeään tekemiseen. On ihan hyvä että saa hoitoa ammattilaiselta mutta vertaistuki auttaa ehkä sinuakin. On jo auttanut mua, kun olen saanut kertoa ongelmistani jollekin. Pakkoajatukset toki vaivaavat edelleen mutta on lohdullista tietää etten ole likimainkaan yksin tämän ongelman kanssa. Minulla on vaikeita unihäiriöitä eli en saa likimainkaan tarpeellista määrä unta, syvää unta en ollenkaan ja olen siksi päivisin väsynyt ja ärtynyt. Olen jo pidemmän aikaa kärsinyt ongelmasta ja haluaisin päästä siitä eroon. Epäilit ettet pääse pakkoajattelusta mutta itse uskon että siitä voi päästä. Ei helposti mutta ajan kanssa.
Omat pakkoajatukseni yhtä lukuun ottamatta ovat harmittomia mutta kiusallisia ja osin häpeällisiä. Hankalin pakkoajatus liittyy minullakin autolla ajoon eli tähän hyvin monia kuljettajia harmittavaan puskurissa roikkumiseen. Siis siihen että takana tuleva ajaa liian lähellä. Pahimmillaan tämä ongelma oli silloin kun kärsin paniikkihäiriöstä sillä "puskurissa roikkujat" lopettivat minulta ajot kokonaan joksikin aikaa. Paranin paniikkihäiriöstä terapialla ja nykyisin kyllä ajan taas mutta roikkujat aiheuttavat nyttemmin pakkoajattelukierteen joka on saanut minut miettimään jyrkkiäkin keinoja karistaa roikkuja kannoiltani. Paniikkijarrutuksen, jolla saisin heidät törmäämään minuun ja huomaamaan kuinka järjetöntä roikkuminen on. Vielä olen pystynyt hillitsemään vastareaktioni tekemisen mutta pelkään että jonain päivänä niin käy sillä pakkoajattelu saa minut aina täysin poissa tolaltani. Vielä toistaiseksi ajan tiensivuun ja jään rauhoittumaan. Ajoa jatkan vasta tyyntyneenä ja siksi olen melkein aina myöhässä. Puskurissa roikkuja saa minut ajattelemaan täysin mieletöntä kaavaa: Että tämä tekee kiusansa nimenomaan vain minulle, että valinnut minut uhrikseen, koska olen suuri pelkuri ja elämässäni epäonnistunut. Tuo ajatus pyörii päässäni ja muotoutuu erilaisiksi teemoiksi, kysymyksiksi itselleni siitä mikä takana tulijan motiivi roikkumiseen on. Yrittääkö vahingoittaa minua vaiko vain kiusata omaksi ilokseen? Vai vielä jotakin syvällisempää, että roikkuja pyrkii päähäni? Ajatukset vellovat päässäni ja minun on vaikea keskittyä edessä oleviin tapahtumiin ja vilkuilen taustapeliin pakonomaisesti. Erityisen hankalaksi tekee tilanteen että on pimeää koska peileistä heijastuva valo on kuin syyttävä sormi. Että minä olen yksin syyllinen tähän tilanteeseeni.
Nyt kun olen lukenut: Kerrasta poikki-kirjaa, olen tajunnut muutamia asioita ja olen jopa toteuttanut siitä saatuja neuvoja. Viime viikolla sain taas roikkujan puskuriin ja kun pakkoajatus alkoi nousta mieleeni, muistin kirjan ohjeen ja yritin siirtää ajatusta tuonnemmaksi. Ensin yritin "hyväksyä" pakkoajatukseni ja hoin hyväksyntää itselleni kun samalla yritin olla katsomatta taustapeiliin. Se oli todella vaikeaa mutta onnistuin pidentämään vilkaisukerran väliaikaa ja hoin itselleni että ajattelen asiaa myöhemmin. Se oli helpommin sanottu kuin tehty mutta en antanut periksi ja vaikka pakkoajatus loputtomine kysymyksineen tunki päälinmäksi ajatukseksi, olin huomaavani etten ollut enää niin vauhkoontunut kuin yleensä olin vastaavassa tilanteessa. Ajaminen, puskurissa roikkujasta huolimatta, tuntui vähän rennommalta ja pystyi ajoittain seuraamaan tapahtumaa kuin sivusta katsojana. Se oli ihmeellinen onnentunne. Yleensä tunnen olevani kaiken keskipisteenä, nyt pätkittäin katsojana.
Tiedän että puskurissa roikkujasta pitäisi olla välittämättä mutta en pysty siihen. Minun on kuitenkin pakko ajaa. En pääse töihin muuten.
Selonteosta tuli pitkä, valitan mutta en pysty tätä vaikeaa asiaa tiiviimmin kertomaan. Kirjoittamalla laukaisen stressiä helpoimmin mutta minuakin auttaa musiikki rentoutumaan, etenkin tutut kappaleet. Ei aina mutta usein miten.