Pakko parantua pakko-oireista!
Hei!
Olen parisuhteessa elävä 27-vuotias nainen. Sairastan pakko-oireista häiriötä ja se vaikeuttaa elämääni todella pahasti. Kärsin peseytymispakosta eli pelkään koko ajan koskevani likaan ja pesen itseäni ja varsinkin käsiäni jatkuvasti. Sairaus vaikuttaa mielialaan, nukun huonosti (jos ollenkaan) ja olen todella ahdistunut ja surullinen koko ajan. Pingotan niin paljon että olen jatkuvasti väsynyt vaikken edes tekisi mitään ruumiillista työtä. Olen ollut sairaslomalla vajaan puoli vuotta ja tuntuu että hajoan tänne kotiin. On liikaa aikaa miettiä ja kehitellä päässä näitä omia ”pöpöteorioita”. 😋 Sairaus vaikuttaa parisuhteeseen ja 90% riidoistamme liittyy pakko-oireisiini. Olemme etääntyneet toisistamme, koska yhteinen aikamme kuluu siihen kun pesen itseäni. Pelkään välillä ihan todella jääväni yksin, vaikka mieheni kyllä vakuutaa pysyvänsä rinnallani. Mietin kuitenkin usein, että joskushan hänenkin pinnansa on katkettava.
Nyt olen kuitenkin päättänyt parantua. 🙂 Päätin sen viime yönä kun valvoin miettien ovatko käteni sittenkään puhtaat, vaikka pesin ne viisi minuuttia sitten. Minun ja mieheni tulevaisuuden suunnitelmat ovat olleet jo liian pitkään jäissä sairauteni takia ja nyt tähän on tultava muutos. Paraneminen ei kuitenkaan ole yhtä helppo tehtävä kuin sen päättäminen ja itse matka pelottaa valtavasti. Siksi etsinkin tänne ketjuun muitakin pakko-oireista kärsiviä ihmisiä tai ihan keitä vaan joita asia koskettaa. Jaettaisiin täällä onnistumisen ja epäonnistumisen kokemuksia, vinkkejä ja lohdutusta, hyviä ja huonoja päiviä ja kuulumisia yleensäkin. Niin että kuka lähtee mukaan ”Pälli kuntoon 2011”-projektiin? 😀