Paineita hiljaisuudesta isossa porukassa.
Hei!
Ajattelinpa kirjoittaa muutaman sanasen tästä ongelmastani. Viimeaikoina olen oppinut hyväksymään itseäni melkoisen paljon verrattuna entiseen. Ajattelen olevani oikein mukava ja lahjakas nainen ja nautin monesta asiasta elämässäni. Lisäksi olen sitä mieltä, että saan olla sellainen, kuin olen ja meillä kaikilla on joku heikkous olemassa.
Minulla on uusi miesystävä ja hänen kanssaan nyt olemme olleet muutaman kerran hänen ystäviensä seurassa. Hänen mukaansa olen ollut todella hiljainen niissä tilanteissa ja häntä se häiritsee paljon.
Hän sanoo, että hänelle tulee tunne, etten halua olla siellä. En tiedä, häpeääkö hän myös minua tuolloin. MInä olen sanonut, että pidän hänen ystävistään ja todella haluan heihin tutustua.
Noissa tilanteissa kaikki menee niin, että mitä suulaampi porukka, sen vähemmän koen itselleni jäävän tilaa sanoa jotain. En ikäänkuin mahdu siihen. Lisäksi on hyvin vaikea sanoa mitään sisäpiirijuttuihin. Jos mieheni ja hänen ystävänsä puhuvat esim. yhteisistä ystävistään, enhän edes tunne vielä heitä ja minun on vaikea sanoa siihen mitään.
Lisäksi en halua alkaa arvostelemaan toisten kotia, jos menen vaikka ensimmäistä kertaa. Ajattelen lähinnä puheenaiheita, mistä voisi aloittaa. Jotenkin tuntuu se toisten kodin kehuminenkin arvostelulle. En myöskään halua udella kenenkään työpaikkoja, ihanniinkuin se sitten olisi ihmisen mitta ja minä hyvin utelias.
Tiedän, että jokaisella on vastuu oman suunsa avaamisesta. Pelkona ehkä on sekin, ettei minun sanomiani kommentoida/kuulla tai oteta vakavasti. Joissain tilanteissa
tunnen olevani huonompi, kuin muut. Minä olen sellainen, että tutustun pikkuhiljaa ja pienemmässä porukassa paremmin. Kun olen tutustunut, olen hyvinkin puhelias ja tykkään keskustella asioista ja kannustaa ja kuunnella muita ihmisiä. Sanonkin ilmanmuuta olevani sosiaalinen ihminen.
Nyt minulle on kasaantunut lisää paiseita mennä mieheni kanssa mihinkään hänen ystäviensä joukkoon. Hän on erikseen kertonut, että hänen ystävänsä ovat hyvinkin fiksua porukkaa. Minulle tuli siitä tunne, että väheksyykö hän minua suhteessa heihin.
Nyt olen suunnitellut, että menisimme minun ystävieni luokse käymään. Sekin tietyllä tapaa nyt jännittää, jos hän pitääkin minun ystäviäni typerinä.
Työpaikalla keskustelen sujuvasti kaikesta kahvipöydässä muiden kanssa. Minulla ei ole mitään jännityksiä tai ahdistusta tilanteissa. Otan useinkin ensimmäisenä jotain puheeksi jonkun uuden työntekijän kanssa ja autan häntä sopeutumaan joukkoon.
Jotenkin nyt pitäisi päästä rentoutumaan ja unohtamaan nuo paiseet, jotka kasautuvat lähinnä mieheni sanomisista. Itse olen ollut kärsivällinen itseäni kohtaan ja ajatellut, että ehkäpä ajan myötä asiat muuttuvat ja toisaalta niinkin, että minulla on oikeus tutustua omassa tahdissa. Kaikki eivät ole sanavalmiita ja suulaita ihmisiä joka tilanteessa. Todettakoon kuitenkin, että olen koko ikäni kärsinyt tästä isossa porukassa puhumisen ongelmasta.
Mieheni on hyvin sosiaalinen, rento ja hauska muiden ihmisten kanssa, eikä hänellä ole mitään ongelmaa olla keskusteluissa vireästi mukana.
Lapsuudesta voi sanoa sen, että meillä vanhemmille ei saanut esittää mielipiteitään. Jos niin teki, oli huono lapsi. Luulenkin, että tuo ja monet väheksynnät, mitä sain kokea, on vaikuttanut siihen, mitä minusta on tullut. Aikuisuudessa kuitenkin pitäisi löytää konstit näiden vanhojen käytösmallien purkamiseen. Välillä se on todella vaikeaa, kun kaikki on niin tuntemuksiin sidottua. Lisäksi kokemani henkinen hylkäys mieheni puolelta (hän on sanonut muiden kuullen minun olevan tylsää seuraa) vain korostaa kaikkea aiemmin kokemaani.
Olen kiitollinen, jos jollakulla on pientäkin näkemystä, miten tilanteissa voisi alkaa toimimaan olematta itseään vastaan. En halua lähteä välttelemään noita tilanteita.
Itse pidän esim. ryhmässä esiintymisestä, kuten tanssimisesta tai laulamisesta, mutta puhuminen on minulle paha paikka.
Eveny