Paikkakunnan vaihto ja lisäopiskelu, kannattavaa vai turhaa?
Hei taas pitkästä aikaa.
Tosiaan, olen muuttamassa heinäkuussa Tampereelle opiskelemaan yliopistoon. Tarkoituksena on yrittää maisterintutkintoa ja siten koittaa parantaa omaa elämisen tasoani. Tai näin ainakin teoriassa.
Pitkään jatkunut työttömyys ei ole ainakaan parantanut asennettani tulevaisuutta kohtaan. Kaikki hehkuttavat kouluttautumisen tärkeyttä, samalla kun työmarkkinat näyttävät aivan toista. Mitä enemmän kouluttaudut, sitä hankalampaa sinun on työllistyä eikä koulusta saadut paperit ole enää minkään arvoisia muussa kun uuteen koulutukseen hakeutumisessa.
CV:ssäni ammottava vuoden, parin aukko ei ainakaan näytä hyvältä mahdollisen työnantajan silmissä. Enkä pysty sitä oikein mitenkään peittämäänkään. Olen siis niin sanotusti suossa ja syvällä vailla poispääsyä. En oikein jaksaisi uskoa mahd. maisterintutkinnonkaan auttavan asiaa, vaan enemmänkin painavan minua syvemmälle suohon.
Hakeuduin yliopistoon enemmänkin AVO-psykologin suosituksesta. Sain kuulemma TE-keskuksen AVO-testeissä poikkeuksellisen hyvät pisteet jotka tämän psykologin mukaan kertovat kyvystä oppia lisää. Oikeastaan en tiedä, mitä filosofian maisterin papereilla pystyisin edes tekemään, kun tradenomin paperitkaan eivät sovi oikein muuhun kuin kiukaan sytykkeeksi.
Tampereelle muuttamisestakin olen hieman ristiriitainen. Seitsemän vuotta pienemmässä maakuntakeskuksessa asuneena olen tottunut pienen ja sosiaalisesti tiiviin kaupungin elämään ja halpaan asumiseen. Muuttokohteena Tampereella on vieläpä TOAS:n opiskelijasolu, jollaisessa näin vanhana asuminen tuntuu jotenkin nöyryyttävältä.
Olenkin tehnyt itselleni pienen lupauksen. Mikäli opiskelu Tampereen Yliopistossa osoittautuukin vain ajan haaskaukseksi ja tyhjäksi arvaksi, poistan itseni suosiolla väestörekisteristä. Tavalla tai toisella. Jos kerta olen pelkkä kuluerä yhteiskunnalle, niin teen palveluksen ja lakkaan olemasta. En jaksaisi enää katsoa kymmeniä vuosia samaa harmaata, päämäärätöntä kurjuutta jota tämän on ollut tähänkin asti.
–
Menipä nopeasti synkeäksi vuodatukseksi. Mutta sitä varten kai tämäkin foorumi on?