Vermillion kirjoitti 25.4.2012 12:28
Elämä tuntuu taas niin ahdistavalta, että pitää purkaa pahaa oloa vähän tänne. Olen siis 35-v. mies, jonka elämä on ollut jo kauan pahasti jumissa. Olen nimellisesti yliopisto-opiskelija, mutta käytännössä en ole saanut opintoja etenemään piiiitkään aikaan. Olen käynyt viimeiset 1,5 vuotta harvakseltaan YTHS:n psykologin juttusilla, mutta nyt hoitosuhde katkesi ja olen taas tavallaan tyhjän päällä. Elän toimeentulotuella, joten elämä on myös taloudellisesti tiukkaa.
Mieltä painavat liika yksinolo, opintojen jumitus, köyhyys ja parisuhteen puute. Kaikkein eniten kaipaan tuota parisuhdetta elämä tuntuu hirveän vaillinaiselta, kun elää sitä vain yksin. Haluaisin, että voisin jakaa elämäni jonkun rakkaan naisen kanssa, mutta eipä sitä naista vain meinaa löytyä. Lapsiakin haluaisin, mutta toisaalta vähän arveluttaa, osaisinko kasvattaa lapsista kunnon ihmisiä. Olen ollut hirveän vähän lasten kanssa tekemisissä koskaan.
Köyhyyskin painaa mieltä todella pahasti. Olen ollut köyhä melkein koko ikäni. Molemmat vanhempani jäivät sairauseläkkeelle ollessani alle 10-v., joten eipä meillä ollut sitten rahaa esim. harrastuksiin, ja minusta kasvoi aika yksinäinen nuori, joka vietti aikaa vain kirjojen ja levyjen parissa. Aikuisiälläkään en ole osannut parantaa rahatilannettani. Huono itsetunto ja tosi kauan jatkuneet mielialaongelmat ovat vaikeuttaneet töihin pääsemistä.
Kaipaan iloa ja rakkautta, mutta nyt kaikki on vain ilotonta puurtamista ja päämäärätöntä harhailua. En ymmärrä, mitä järkeä tällaisessa elämässä on. Pelottaa ajatella, että tämä tilanne voi jatkua vuosia tai vuosikymmeniä. Tunnen itseni ihan luuseriksi, jolta ei onnistu mikään. Jonkinlaista iloa saan kyllä musiikista, elokuvista, kirjoista ja kuntosalilla käynnistä, mutta kaipaisin jotain muutakin.
Haluaisin päästä ahdistavista ajatuksista eroon ja nauttia tulevasta kesästä, mutta ajatukset vain myllertävät päässä ja jyräävät kaiken hyvän alleen. Tarvitsisin jotain sellaista tekemistä, joka saisi ajatukset pois oman elämän ongelmista.
Tarvitsisin kipeästi myös uusia sosiaalisia kontakteja, koska en kestä enää tätä ainaista yksinoloa. Mikähän olisi hyvä tapa löytää uusia ihmisiä elämäänsä? Pelkkä baarissa notkuminen ei ole se, mitä haluan. No, en ole täysin yksinäinen, mutta sosiaaliset suhteet ovat kuitenkin tosi vähäisiä ja olen ihan liikaa yksin.
Hei!
Luin tämän keskusteluketjun läpi yöllä ja se herätti erittäin paljon samaistumisen tunteita. Vermillion (ja muut ketjuun kirjoittaneet) ovat mielestäni kirjoittaneet todella taitavasti omasta tilanteestaan tai antaneet hienoja vinkkejä. Ei ihme että oikein tukinetin tukihenkilökin kehui keskustelua!
Olen samaa ikäluokkaa Vermillion sinun kanssasi oleva mies Pirkanmaan läheltä. Riuduin pitkään yksinäisyydessä, johon toi suuren helpotuksen samanhenkisen puolison löytäminen. Minulla katkesivat aikanaan yliopisto-opinnot jo alkuunsa jonkinlaiseen parisuhteen kaipuun, stressin ja pakkoajatusten aiheuttamaan yhteisahdistukseen. Motivaatiota oli vain mahdotonta löytää, kun opiskelu ei tuntunut mielekkäältä enkä ollut onnellinen!
Hyvää kaveria tai kavereita kaipaan edelleen ajoittain elämääni, vaikka perhe-elämä täyttääkin pitkälti kaiken vapaa-ajan. Monipuolinen ja erilaisia ulottuvuuksia ja virikkeitä tarjoava elämä on kokemukseni mukaan paras tapa torjua masennusta ja muita mielialaongelmia. Ystäviäkin tarvitaan siis!
Muutamiin ns. kavereihin yhteydenpito on vain jäänyt maantieteellisen etäisyyden, samanlaisten harrastusten puutteen ym. seikkojen takia. En itsekään ole koskaan oikein viihtynyt ravintoloissa ja olen muutenkin mieheksi todella herkkä ja tunteellinen. Arvostan enemmän kavereiden laatua kuin määrää. Monilla ihmisillä on ikävä tapa, että he haluavat vain kertoa omista asioistaan, mutta eivät ole aidosti kiinnostuneita siitä, mitä toiselle kuuluu, puhumattakaan että auttaisivat konkreettisesti arjen tilanteissa. Teot ovat monesti aivan erilaisia kuin kauniit puheet! Kun itsellä menee huonosti, on kyllä vaikeata iloita toisten hehkuttaessa ulkomaanmatkojaan uuden sutturan kanssa tms!!
Olen myös kova jännittämään monia sosiaalisia tilanteita kuten esiintymisiä luokan edessä, seurustelua vieraassa porukassa jne. Nuoruuttani leimasi myös jonkinasteinen "semi-köyhyys". :/ Vaikka nälkää ei ole koskaan tarvinnutkaan nähdä niin esim. vaatteet meidän perheessä on aina olleet aika lailla huonotasoisia. Siitä sitten saattoi joutua silmätikuksi koulussa. Muutenkin kaikenlaiseen "turhaan" hömpötykseen ja hauskanpitoon ei rahaa irronnut vanhemmilta oikein millään. Koen jääneeni monesta hauskasta ja kivasta asiasta ulkopuolelle siis mm. vanhempieni liiallisen itaruuden takia. Rahaa olisi kyllä sen verran löytynyt, mutta ei koskaan aikaa kysyä ja kuunnella omaa lastaan, mitä hän haluaisi tehdä läksyjensä lisäksi. Lapsetkin kun kasvavat ja se 2-vuotiaana saatu puuhevonen ei välttämättä riitä vapaa-ajan sisällöksi enää yläasteella. 😞 Iloisen ja riemukkaan lapsuuden sijaan omani oli siis enemmän harmaata puurtamista.
Oman uran rakentaminen. ja se, että lapset eivät aiheuta muille vaivaa ja hoitavat koulunsa kunnialla, on riittänyt meidän perheessä. En toki voi syyttää kaikesta ympäristöäni ja vanhempiani. Herkkänä luonteena olen kokenut ja ottanut monet asiat vain ikäveljiäni vakavammin ja ahdistunut siksi helposti. Olisin siis kaivannut enemmän tukea ja huolenpitoa valveutuneelta aikuiselta, joka olisi pystynyt "kaivamaan" ujosta ja arasta pienestä pojasta häntä ahdistaneet asiat ja auttamaan häntä niiden ratkaisussa ennen kuin niistä tulee tulee kovin isoja.
Nyt itseäni vaivaa suurimmin kavereiden puutteen lisäksi työttömyys. Vaikka ikää tosiaan on mittarissa jo yli 30, tuntuu ammatin ja työpaikan löytäminen vaikealta. Vaikka yliopisto-opinnot aikanaan kariutuivatkin olen lukion jälkeen ehtinyt jo pari ammattia lukemaan "matalammalla" tasolla. Töitä ei kuitenkaan näillä aloilla ole liiaksi ja jos haen muiden alojen tehtäviä, koen olevani joko ylikoulutettu tehtäviin tai sitten työnantaja ei usko minun viihtyvän heillä pitkään.
Jatkuva uudelleen kouluttautuminen ja koulun penkillä kirjojen lukeminenkin alkaa jo tympimään. Haluaisin elää säännöllistä työssäkäyvän perheellisen arkea ilman jatkuvaa huolta huomisesta.
Muuten Vermillion pohdintasi Asperger-diagnoosista sivulla 6 on itselleni myös tuttua, vaikka en olekaan viime aikoina pohtinut omalla kohdallani tätä. Mutta juurikin ristiriitaiset tunteet ihmisten seuran kaipuusta kun seuraa ei ole ja päinvastoin ovat tuttuja.
Mutta kuten alussa mainitsin on parisuhteen löytäminen kypsemmälläkin iällä mahdollista! Itselleni ainakin nettitreffit olivat suuri helpotus, koska livenä naisten lähestyminen ei oikein ole vahvuuksiani. Ei vain kannata odottaa tuloksia liian nopeasti. Paljon on Suomessa hyväsydämisiä naisiakin vaikeissa elämäntilanteissa. He varmasti arvostavat muutakin kuin maallista mammonaa tai pelkkää ulkonäköä!
Toivotan kaikille ketjun/palstan lukijoille voimia ja tsemppejä vuoteen 2013! Kyllä tää tästä pienin askelin... 🌻🙂🌻