Hei Vermillion!
Samaistun paljon tuntemuksiisi. Noita onnellisia perheitä ja pariskuntia näkee joka puolella varsinkin kesällä ja heihin verrattuna tuntee itsensä niin arvottomaksi. Oma elämä tuntuu huonolta vitsiltä. Loputtomasti saa vain seurata vierestä kun muut elävät ja oma elämä junnaa paikoillaan, vaikka kuinka yrittäisi löytää kanavia uusien ihmisten kohtaamiseen. Kerroin omalla kohdallani siitä löytämästäni harrastusporukasta, joka saattaa jotain muutosta joskus tuoda, mutta sitä odotellessa aika kuluu eteenpäin ja jälleen kerran olen viettänyt kesän lähes kokonaan yksin. Olen tavannut lomalla pikaisesti muutaman perheellisen tutun, mutta ne tapaamiset ovat tuntuneet heidän puoleltaan vain sellaiselta pakolliselta kohteliaisuudelta.
Myös minua vaivaa tyhjä olo ja pahimpina hetkinä itsemurhakin käy mielessä, vaikka en usko, että oikeasti koskaan mitään tekisin (välillä silti tuntuu, että jos vain tietäisin jonkun varman ja helpon keinon, niin tarpeeksi pahana hetkenä voisin sen toteuttaakin). Parempina hetkinä säikähdän näitä ajatuksiani, jotka ovat syvimmän ahdistuksen aikana olleet täyttä totta. Ei niissä syvissä vesissä uidessa pysty miettimään edes sitä, että miten kauheaa se olisi vaikka vanhemmille. Silloin ei vain aivot toimi kunnolla. Yleensähän itsemurhaa ajattelevia syyllistetään sillä, että miten kauhea teko se olisi läheisille. Ei ymmärretä, että juuri sillä synkimmällä hetkellä aivot eivät tosiaankaan toimi kirkkaasti!
Olen huomannut, että useimmat hyvinvoivat ja elämäänsä täysillä ja onnellisina elävät ihmiset eivät pysty mitenkään samaistumaan masentuneisiin tai hiljaisiin/ujoihin ihmisiin. Työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa kuulee välillä niin alentuvia kommentteja aiheesta, että en jaksa kuin ihmetellä miten omahyväisiä jotkut ihmiset ovat. Ympäröivä maailma ymmärretään vain sen oman navan kautta! Pidän kyllä itseäni ujoudesta huolimatta aika rohkeana, sillä olen uskaltanut tehdä paljon asoita yksin (kaikki näistä vilkkaista ja itseään täynnä olevista ihmisistä eivät pysy menemään edes leffaan yksin).
Tämä yhteiskunta on rakennettu niin, että yksinäisenä tuntee itsensä toisen luokan kansalaiseksi. Kansanedustajat ajavat (ainakin puheissaan) vain lapsiperheiden etuja. Yksinäiselle kaikki maksaa enemmän, kun ei ole ketään jakamassa vaikka asumiskuluja. Ystävänpäivänä ja välillä muulloinkin näkee esim. leffalipuista tarjouksia "kaksi yhden hinnalla!" Jotenkin kaikki ympärillä viestittää, että olet vähempiarvoinen ja sinun täytyy varoa ettet vain ole kenenkään pyhän pariskunnan/perheen tiellä.
Paha ja tyhjä olo vähenee jos onnistuu pitämään itsensä kiireisenä eli ns. juoksee pakoon oikeaa elämäänsä ja ajatuksiaan. Tarpeeksi kiireisenä ei ehdi ajatella liikaa. Raskas liikunta sopii tähän tarkoitukseen. Ei sitä pahaa oloa silti lopulta pakoon pääse, sillä on ihmisen levättäväkin ja silloin se saa aina uudelleen kiinni. Eniten suututtaa se, että kun asioille on kuitenkin yrittänyt kaikkensa tehdä, niin miksei se riitä? Mitä enempää voi tehdä kuin sen minkä osaa?
Mutta haluan vain sanoa, että sympatiani ovat puolellasi ja tässä on toinen ainakin osittain samojen ongelmien kanssa painiva. Olet ajatuksissani!