Paha ahdistus, joka tuntuu fyysisesti
Olen viimeisen parin viikon aikana alkanut saamaan erityisen pahoja ahdistuskohtauksia. Ne ovat saaneet minut säikähtämään kunnolla. Jonkinlaista ahdistusta on aina välillä ollut, mikä kai on ihan normaaliakin, mutta ei se ole koskaan näin pahaa ollut. Se on pelottava, musta, toivottomuuden tunne, joka tuntuu fyysisesti mahassa ja kurkussa asti. Se liittyy jotenkin vanhenemiseen. Olen 36 ja tunnen, että elämä meni jo ja minä olen siitä pahasti myöhässä. Tuntuu, että mahdollisuuksia ei enää ole. Tulen aina olemaan yksin kun olen ollut tähänkin asti. Juna meni jo. Olen kymmenen vuotta jäljessä kaikista muista ikäisistäni ihmisistä. Ympärillä näkyy vain pariskuntia ja perheitä. En ole kenenkään kanssa oikeasti samalla aaltopituudella tai samassa tilanteessa. Koko elämä on pilalla, enkä voi sille enää mitään. Joudun vain kärsimään sen loppuun asti. Ihan kuin kaikki ympärillä näkyvät eläisivät jossain ihan eri maailmassa kuin minä – jossain kuplassa ja minä sen ulkopuolella. Aika vaikea lopulta selittää koko tunnetta, mutta pohjaton epätoivo on se päällimmäinen. Silloin kun pahin ahdistus ei ole jostain syystä päällä, niin ajattelen, että olen vain hetkellisesti lakaissut sen maton alle ja kohta todellisuus taas iskee päin kasvoja. Pienistä asioista on vaikea nauttia kun kaikki oleminen tuntuu arvokkaan ajan tuhlaamiselta kun oikeasti pitäisi osata tehdä jotain ongelman eteen. Mutta kun ei osaa ja on jo liian myöhäistäkin.