Tervehdys ja kiitos kaikille lukijoille/vastaajille!
Lyhyesti:
Toivoisin kokemuksianne ja näkemyksiänne psykiatrisista vuodeosastoista, erityisesti siitä minkälaista elämää siellä vietitte. Viimeisin oma pelkkä päiväosastohoito romautti kuntoni täysin ja johti itsemurhan yritykseen ja nyt pohdin kuitenkin tässä vuodeosastoa viimeisenä vaihtoehtona.
Pidemmin:
Olen parikymppinen nainen ja lähes koko elämäni kärsinyt vakavasta masennuksesta sekä nyt myöhemmin myös syömishäiriöstä. Mikään toistaiseksi yritetystä hoidosta (keskusteluapu, psyk. poli, lääkkeet, päiväosasto…) ei ole tuonut tippaakaan helpotusta tilanteeseeni. Päin vastoin. Minkäänlaista elämäähän minulla ei enää oikeastaan ole ja päivät täyttyvät aktiivisesta itsetuhoisuudesta sekä pahoinvoinnista.
Nyt viimeisenä hoidollisena oljenkortena ollaan omastakin toiveesta kokeilemassa sähköhoitoa. Syömishäiriöni takia kyseistä hoitoa ei vain suostuta antamaan polikliinisesti vaan joutuisin hoidon ajan olemaan psykiatrisella avohoidon vuodeosastolla. Ymmärrettävää.
Olin jo aiemmin kesällä muutaman viikon päiväosastolla hoidossa akuutin masennuksen takia (sikäli kun vuosia kestänyt tila voi akuutti olla). Kyseisessä paikassa ei sinänsä ollut mitään vikaa; henkilökunta oli todella mukavaa, läsnäolevaa ja ymmärtäväistä. Tilat ihan mukavat kuten myös muut potilaat. Siitäkin huolimatta jokseenkin persoonaton ”osastoituminen” oli oma henkilökohtainen helvettini. Päivät olivat tuskaa ja heti kotiinpalaattuani romahdin loppupäiväksi lähinnä itkemään ja vahingoittamaan itseäni. Hoitava henkilökuntakin (kuten minäkin) hämmentyi jokseenkin tilanteesta ja lopulta osaston ylilääkärikin totesi hoidon kohdallani hyödyttömäksi. Yksi elämäni rankimpia kokemuksia.
Nyt edessä on kuitenkin se tilanne että joko kokeilen sähköhoitoa (jota kovasti haluan) tai teen itsemurhan. En vain kestä ajatusta sähköhoidon aikaisesta osastohoidosta.
Itken, pelkään, huudan, oksennan, raivoan, hakkaan, juon, väärinkäytän lääkkeitä ja pelkään. Pelkään että tuo osasto tulee olemaan tuskallinen loppuni. Pelkkä ajatuskin tästä on tuonut minut itsemurhan partaalle sillä mieluummin kuolisin kuin enää ikinä palaisin millekään osastolle väliaikaisestikaan.
Toivottavasti joku voi kertoa että ihmisyyteni ja autonomiani ei täysin katoa siellä.