Kysyit kokemuksia. Minulla valitettavasti huono kokemus. Viime syksynä olin kahta vailla tekemässä itsemurhan (vakavasti masentunut, psykoottistasoinen mielialahäiriö).
Menin vapaaehtoisesti osastolle. Ajattelin, ettei minulla ole enää muuta vaihoehtoa. Luulin saavani "hoitoa". Jos olisin tiennyt en olisi mennyt.
Osasto oli kamala paikka. Ensinnäkin likainen. Sain kuulla, että siivouksessa säästetään niin että sairaat potilaat siivoavat itse mahdollisimman paljon (!) Sanoin, että en olisi siellä jos jaksaisin siivota. Vessat olivat kamalat. Rehellistä paskaa seinillä (viikon ajan, ei siivottu vaikka huomautin asiasta)
Aamupuuro lopetettiin (säästösyistä) ja vaihdettiin viiliin. Viriketoiminta luki joka päivä lukujärjestyksessä, mutta yhtään kertaa sitä ei ollut. Säästösyistä ne olivat tauoilla. Poilaat järjestävät itse virikkeensä (tuskinpa vakavasti masentuneet jaksavat). Samoja leipiä kierrätettiin niin monta kertaa, että olivat homeessa. Huoneet olivat siivottomat, jääkylmät. Kaikki vilustuivat.
Sitten se hoito..tosiaan lääkkeitä kourallinen illalla ja kourallinen aamulla. Näihin tottumattomana (voiko niihin tottua?) menin sata kertaa enemmän sekaisin, kuin osastolle mennessä. Sivuvaikutkset olivat hirveät. Ahdistus oli jotain sanoinkuvaamatonta. Jouduin pyytämään tarvittavia rauhoittavia maksimiannoksen joka ikinen päivä. Sydän hakkasi, pulssi paukutti tuhatta ja sataa, huimasi, pyörrytti, oksetti (mm. oksensin joka päivä, pyörryin kerran) kävelin seiniä pitkin, ripuloin ym. hoitajat olivat tylyjä ja vihamielisiä ja syyttivät, että kuvittelen kaiken ja olen hoidonvastainen. Kun olin pyörtynyt ja kykenin vain makaamaan sängyllä tuli hoitaja huoneeseen ja vihaisesti kehotti nousemaan sängystä ja menemään ulos tunnin lenkille. Kun sanoin, etten pysy pystyssä huusi hän, että ei minua kukaan voi masennuksesta parantaa ja nostaa sängynpohjalta ylös jos itse en halua parantua ja pullikoin vastaan. yritin selittää, että en tosiaankaan pysy pystyssä jos nousen vaan kaadun. Hoitaja suuttui ja kielsi ettei saamillani lääkkeillä voi olla sellaisia sivuvaikutuksia. Myöhemmin luin netistä, että niillä juuri on sellaisia vaikutuksia.
Käytännössä homma meni niin, että potilaat tupattiin täyteen lääkkeitä ja kaikki istuskelivat täysin sekaisin aamusta iltaan sohvalla ja katselivat telkkaria, eivätkä tajunneet katsomastaan mitään. Hoitajat vahtivat ja v*ttuilivat koko ajan ja kaikesta. Kerran kun menin ahdistuneena pyytämään tarvittavaa rauhoittavaani niin hoitajat matkivat puhettani ja naureskelivat. Kaikki oli aivan kamalaa, oikeasti. Olin melkein kaksi viikkoa ja sitten tuli mitta täyteen. Tajusin, että siellä tilanteeni vain huononee. Päätin, että minun on parempi olla omassa kodissa vaikka vakavasti masentuneena maata omassa sängyssä, kuin siellä huumattuna "vankina" ja henkisen väkivallan kohteena. Pyysin lääkärin paikalle. Minulle huudettiin, että mitään lääkäriä ei tilata paikan päälle. Sanoin tiukasti, että minulla on oikeus tarvittaessa vaatia lääkäri paikalle. No, sitten tuli lääkäri ja sanoin suorat sanat koko toiminnasta. Lääkäri sanoi, että koska olen niin hoidonvastainen, enkä selvästikään "sopeudu" osastolle niin minun on parasta lähteä samantien kotiin. Sanoin, että niin lähdenkin kotiin. Menin huoneeseeni pakkasin tavarat ja lähdin. Koskaan enää en mene sinne, enkä muuallekaan osastolle.
Minun kokemus oli tämä. Eli kertakaikkiaan kamala. Luulin saavani apua, mutta päinvastoin. Kesti pitkän aikaa ennen kuin toivuin tuon osastolla olon aiheuttamista "traumoista" ja se masensi minua vain lisää.
En väitä, että kaikki osastot olisivat samanlaisia (toivottavasti ei). Myöhemmin netistä löysin paljon samanlaisia kauhukokemuksia muiden siellä samalla osastolla olleiden kirjoittamana, joten se ei ollut vain minun kuvittelua.