Voi mikä ketju, kiitos! 🙂
Joskus lapsena sain itkissäni sellaista palautetta, että "vollotin ihan turhan takia". Silloin päätin, etten ikinä enää itke turhaan. Ja kuinka kävikään, kohta alkoi tunta siltä, ettei sopivaa syytä itkulle juuri ollutkaan. Joskus se aina kuitenkin häpeän saattelemana purskahteli ulos, kunnes tyrehtyi lopulta kokonaan.
Sen 10 vuoden jakson, jonka kuljin pimeässä, en itkenyt koskaan. Ahdisti ihan mielettömästi kyllä, tapahtui pahoja asioita, pelotti, suretti...mutta mikään ei itkettänyt. Toivoin usein, että osaisin itkeä, jotta helpottaisi. Mutta ei.
Ja nyt, kun pahimmat karikot on takana, kun osaan taas nauraa ja iloita, kun uskallan olla herkkä ja avoin. Nyt itku tulee ihan pyytämättä. Kun itkukanava on taas auki, itkettää lähes päivittäin. Se tulee surusta, silloin itken usein kaikkia elämäni suruja samalla kertaa. Kuin kaikkien "kuivien" vuosien edestä. Joskus itken onnesta, liikutun kyyneliin nähdessäni jotain kaunista, kuulessani jotain josta kuvastuu välittämistä, lämpöä ja rakkautta. Muistaessani jonkun ihmisen, tilanteen, tapahtuman, joka kosketti. Joskus en edes tiedä, miksi itken. Saatan huomata vain, että silmissäni on kyyneleitä. Yleensä annan itkun tulla, niin kauan kuin sitä riittää. Joskus, kun olen huonossa tilanteessa itkemiseen, yritän vaivihkaa työntää kyyneleet takaisin...tai jos epäonnistun, kuittaan asian huumorilla: "...mun silmät on kyllä taas oudot, kun ne aina vaan vuotaa...mikähän niissä on vikana?"
Mulla on se kokemus, että kun sydän on auki, silloin sieltä tulee ulos kaikki tunteet. Silloin sitä myös koskettaa ja liikuttaa monet asiat. Mutta ei kai itkua voi pakottaa? Luvan voi antaa, mutta on se vaan ihme, että sitä on niin vaikea hallita. Käskeä, pyytää.