Opiskelu ja masennus/ahdistus
Aloitin opinnot yliopistossa viisi vuotta sitten. Muutin eri paikkakunnalle ja koko elämäni tuntui muuttuvan täysin. Olin kärsinyt jo vähän aikaa esiintymisjännityksestä, mutta yliopistossa tämä alkoi vain korostua. Kaksi vuotta jaksoin asua kyseisellä paikkakunnalla ja opiskella, mutta tämä ei tapahtunut mutkattomasti. Itkin aamulla ennen kouluun lähtemistä ja itkin koulusta tullessa. Koulussa pelkäsin koko ajan, että joudun esiintymään ja mietin myös aina mitä muut minusta ajattelevat. Elämästäni tuntui tulevan päivä päivältä helvettiä ja lopulta päätin muuttaa takaisin kotipaikkakunnalleni. Elämä alkoi tuntua vähän paremmalta, mutta opintojani en saanut etenemään.
Tälläkin hetkellä olen elämäni kanssa jumissa. Opiskeluni ei etene ainaisen ahdistuneisuuden vuoksi ja itken usein. Mikään ei tunnu oikein miltään. Tottakai on hyviäkin päiviä ja osaan esittää iloista ja pirteää, mutta sisälläni on iso möykky, jota kannan aina mukanani. En pääse elämässäni eteen enkä taaksepäin. Olen tehnyt välillä töitä ja silloin tunnen olevani elossa ja kuuluvani tähän yhteiskuntaan. Työt on kuitenkin olleet tilapäisiä ja opintoni painavat niskassa. Haluaisin tehdä töitä, mutta joka puolelta tulee palautetta, että olisi hyvä saada joku ammatti. Tiedän sen, mutta en vain kykene opiskelemaan.
Tunnen olevani luuseri ja huono ihminen. Ystäväni ovat valmistuneet kouluista ja ovat nyt työelämässä. Vanhempani painostavat minua, mutta koen olevani umpikujassa. En osaa tehdä päätöksiä suuntaan enkä toiseen ja olen alkanut olemaan vain kotona päivät pitkät ahdistuneena. En saa kiinni oikein elämästä ja isäni sanoikin, että pian minusta tulee väliinputoaja tässä yhteiskunnassa. Se kommenttihan paljon auttoi.
Käyn tällä hetkellä kognitiivisessa psykoterapiassa ja terapeuttini on oikein ihana ihminen. Pystyn puhumaan siellä kaikesta. Olen käynyt terapeutilla nyt puoli vuotta, mutta en oikein osaa sanoa onko siitä ollut vielä mitään apua. Takapakkeja toki tulee ja tälläkin hetkellä olen niin ahdistunut, että en ole kyennyt tänään tekemään muuta kuin itkemään peiton alla. En tiedä mitä tehdä. Haluaisin lopettaa koulun, mutta en uskalla. Mitä sen jälkeen tapahtuu? Pystynkö opiskelemaan enää missään, vai onko opiskelu missä tahansa tällaista samanlaista takkuamista. Ehkä oppisopimuksella tai työnohessa, mutta en edes tiedä mitä haluaisin tehdä.
Tuntuu, että elämä valuu hukkaan sormien läpi. En saa mitään aikaan enkä saavuta elämässäni mitään. Yritän taistella vastaan, mutta se saattaa jopa vaikeuttaa tilaani. En saa otetta oikein mistään. Onko muilla kokemuksia opiskelusta ja kovast ahdistuksesta/masennuksesta? Onko teillä tietoa esimerkiksi vaihtoehtoisista opiskelumahdollisuuksista? Olen yrittänyt olla yhteydessä koulumme opinto-ohjaajiin ja muihin ihmisiin, mutta minulle on vaan sanottu tylysti, että esimerkiksi lopputyö on esiteltävä muille tai kursseilla on esiinnyttävä vähän. Eikö esiintymisjännityksestä kärsivällä ole muka muuta mahdollisuutta?
Koen olevani aika yksin asiani kanssa ja koen myös olevani poikkeava kaikista muista. Sen vuoksi täältä haenki vertaistukea, jos jollain olisi samankaltaisia kokemuksia/tuntemuksia.