Opiskelijan uupumus
Opiskelen yliopistossa opettajaksi ja uuvuin pahasti keväällä. Takana oli työn- ja opiskeluntäyteinen syksy ja tiivis opetusharjoittelujakso. Tekemistä piisasi iltamyöhään, aika ei riittänyt läheisille, koko ajan piti arvioida opiskelun puolesta itseä ja lopulta vain väsähdin. Sain itkukohtauksia ja syke huiteli ties missä, syksyllä sain jopa rytmihäiriön jota säikähdin ihan tosissaan. Lopullisesti tajusin tilanteeni vakavuuden kun itkin monta päivää putkeen ja pelkkä opiskelun ajatus laukaisi kauhean ahdistuksen ja epätoivon.
Onnekseni ohjaaja ja muut opettajat olivat todella ymmärtäväisiä ja sain siirtää kursseja seuraavalle vuodelle ilman lääkärikäyntiä ja sairaslomaa. Olen omin avuin koittanut toipua nyt parin kuukauden ajan. Toipumista hidastutti hetkeksi puhjenneet pakko-oireet, joihin minulla on lapsesta asti ollut taipumusta. Nekin kuitenkin ovat nyt hallinnassa.
Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten uupumuksesta toipumiseen tulisi suhtautua ja kauanko se vie? Turhaudun välillä takapakkeihin ja väsypäiviin, ja olen vihainen itselleni, vaikka tiedän ettei pitäisi olla. Luontaislääkkeet olen löytänyt tähän avuksi, mutta onko mitään muita konkreettisia keinoja, joilla voisin itseäni auttaa toipumaan mahdollisimman nopeasti?