Lianna kirjoitti 21.2.2012 16:27
Pohjimmiltani oon ihan hirveän herkkä, vois sanoa, että oon sosiaalisesti herkkä. Aistin nopeasti jos jollakulla on huono päivä. Tuntuu välillä, että oon kävelevä kärpäspaperi johon kaikkien ohikulkijoiden tunteet tarttuu. Se on aika kuormittavaa kun huomaa kaikki vihaiset katseet ja huonotuuliset ihmiset. Ihan pienestä asti oon kävellyt antennit päässä joilla voi haistella ilmaa millä tuulella kukin on. samoin huomaan asiat mitkä jätetään sanomatta. Esim. kun juttelin tätini kans ja hän kertoi mulle hirveen innoissaan jo lähisukulaisen vauvasta vaik raskaus ihan alkuvaiheessa. Tajusin miksi hän asiasta mulle nyt kertoi. Tiedoksi mulle, että ei jatkossa löydy minun lapselleni aikaa. Meidän tukiverkostot on jo valmiiksi heikot ja hän sen tietää. Silti kertoo innoissaan tulevasta vauvasta jolla on kaiken maailman tuki käytössä. En usko kenenkään kyllä tietävän herkästä luonteestani koska minun on pitänyt olla hirveän kova kaikkien kokemusteni kanssa mitä lapsuudessa on ollut. Tämän takia olenkin tullut joskus hirveän väärinymmärretyksi.
Mä samaistun tuohon täysin. Kärpäspaperi olen itsekin. Olen yrittänyt oppia siitä pois. Mutta pois oppiminen on tällä hetkellä sitä, että en katso esimerkiksi vastaantulevia silmiin, niin kuin ennen tein. Sivuutan katseita. Teen sitä tietoisesti, sillä olen kuullut tai oppinut, että ihmisten ilmeiden lukeminen on tavallaan väärin. Tai itse ymmärtäisin sen siten, että jokainen meistä viestii eleillä sen 70% ? oliko se ja ilmeet vaan tulee ja menee. Puhuessa ja yleisessä kanssa käymisessä ihmiset saattaa ajatella useampaa asiaa yhtä aikaa ja silloin ei toisten "tutkiminen" ole viisasta. Ymmärsiköhän tästä nyt yhtään, mitä ajoin takaa?
Minäkin olen saanut lapsuudestani tämän kärpäspaperi ominaisuuden ja se on ollut hyvin raskasta. Mutta en tiedä onko oikein oppia siitä pois? Niin kuin sanoit: "samoin huomaan asiat mitkä jätetään sanomatta. " Hyvin tuttujen ihmisten kanssa sitä lukee nekin asiat, mitkä jätetään sanomatta. Onko sitten oikein oppia siitä pois, "ettei lue" niitä sanomattomia asioita. Itse asiassa olen laittanut tätä vähän niin kuin testiin. Olen ollut, kuin niitä sanomattomia sanoja ei olisi sanottu ja siitä on tullut ongelmia. Minun odotetaan lukevan ne sanomattomat sanat, koska olen niin aina tehnyt! 😠
Jollain tapaa nyt kun tätä kirjoittaa ja miettii, niin eikö se ole vähän niin kuin noi ihmiset hyväks käyttää sun ja mun ominaisuutta. ? Ettei pitäis antaa käyttää sitä hyväkseen. Mitähän tähän sanois, joku ammattilainen?
Tavallaanhan tossa on se KILTTI. Aina mukautuva jne. Vaikka sanotkin, että sun on pitänyt olla kova, niin samalla olet toisaalta liian kiltti. Eikö?