Kiitoksia kaikille kommentoineille, koin sen tukena ja se on erittäin arvokasta.
Valonpilkahduksen koin myös tv:n inhimillinen tekijä -ohjelmassa, jossa haastateltiin kahta ilmeisesti äitinsä pahoinpitelemäksi lapsena tullutta henkilöä. He vaikuttivat tasapainoisilta, vaikka heidän kertomuksistaan tunnistin samaa kuin omassa "kohtalossani" eli ulkopuolisuutta, kiusatuksi tulemista, uniongelmia. Asiantintijana oli traumaterapiakeskuksen johtaja ja muistin, että olin noin vuosi sitten ottanut ko. paikkaan yhteyttä ja yrittänyt saada heiltä apua. Minulle oli annettu tyrmäävä tieto, ettei ole mitään toivoa, syksyllä voi soittaa uudelleen. Varoittivat muiden tahojen traumahoidoista siten, että pitää olla tarkkana, ilmeisesti asiatonta väkeä on niilläkin apajilla. Onko teistä kellään kokemuksia traumaterapioista?
Univaikeuksien takia ajauduinkin sitten Uniklinikalle, josta sain ihan konkreettisena apuna diagnoosin levottomien jalkojen oireyhtymästä ja siihen asialliset lääkkeet. Vuosia olin hakenut apua sekä yksityiseltä että julkiselta puolelta ja aina lääkkeet olivat osoittautuneet toimimattomiksi. Nyt tärppäsi ja asia on hallinnassa. Uniklinikan ote asioihin oli oikea: sain valita psykiatrin ja neurologin välillä. Neurologini oli asiantunteva ja minulle tehtiin kaikki tarvittavat kokeet ja testit. Samaan aikaan keskustelin uniterapeutin kanssa. Häneltäkin sain jonkin verran apua, mutta "allergisena" huonosti toimineille terapioille, eivät kaikki hänen harjoitteensa oikein tuntuneet luontevilta. Neurologi arvioi ongelmani olevan niin monisäikeinen, että on vaikea sanoa, kuinka paljon he voivat siinä auttaa. Taloudellisistakaan syistä en käy Uniklinikalla yhtään kertaa ellei se ole aivan välttämätöntä. Uniongelmani on nyt parempi, vaikkakaan ei läheskään kunnossa.
Viime syksynä avomieheni muutti 7 vuoden suhteen jälkeen omasta aloitteestaan pois kodistani. Koin sen tavallaan helpotuksena, koska kaikki ei ollut siinäkään suhteessa kohdallaan. Ongelmatiikkani on aina näkynyt myös parisuhteessa, mm. ja erityisesti seksin alueella, mikä ainakin osaltaan on johtanut suhteiden päättymiseen. Tämän ikäisenä seksi ei kuitenkaan ole elämässä ainakaan minulle keskeistä. En myöskään enää kaipaa asuinkumppania. Yhteyttä toisiin ihmisiin kyllä ja sen suhteen olen valmis tekemään paljon esim. terapiassa, jos sellaiseen pääsen, siis esim. traumaterapiaan.
Olen toiminnan nainen. Niinpä eilen heti Inhimillisen tekijän päätyttyä laitoin viestin Traumaterapiayhdistykseen ja pyysin heiltä apua. Jään odottelemaan mahdollista vastausta. Jos apua ei sieltä saa, yritän todennäköisesti hyvän lääkärini kautta selvittää, mistä luotettavaa traumaterapiaa saa. Kovin kalliisiin itse maksettaviin terapioihin ei ole varaa enkä tiedä Kelan suhtautumista asiaan. Kai kaikki riippuu terapeutista, onko hänet hyväksytty Kelan listoille. Edellisestä Kelan korvaamasta terapiastani on jo kymmeniä vuosia.
Eli toivoa on näkyvissä.
Muuten ei kuulu mitään ihmeellistä. Koko viikonlopun olin yksin, en puhunut kenenkään kanssa 3 päivään. Siivosin nurkkiani, tänään pitää viedä turhaa tavaraa kierrätykseen.
Taustastani sen verran, että minulla on kk-tutkinto aikuiskasvatustieteessä ja sosiaalityöstä. Lisäksi on jonkinlainen kaupallinen tutkinto ja paljon eri aineiden opiskelua sekä yliopistoissa että muualla. Kaikki "virallliset" opinnot tapahtuivat 30-vuotisen työurani aikana. Työskentelin asiantuntija- ja myös jonkinlaisessa esimies-/johtotehtävässä henkilöstön kehittämisen alalla. Oma arvini on, että silläkin puolella kaikki kariutui samaan "vammaan" eli kyvyttömyyteen luoda ja säilyttää kontakteja. Ne olisivat olleet tuossa työssä välttämättömiä ja osin kyllä sain niitä hoidettuakin kunnes jotenkin ajauduin täysin syrjään. Samaan aikaan tuli ero 24-vuotisesta avioliitosta.
Poikani, joka on nuoruuden avioliitosta, on 36-vuotias ja näennäisesti pärjää hyvin. Toivottavasti myös ihan oikeasti hän on onnellinen. Ikävä kyllä ajauduin jonkinlaiseen hankaukseen joulun aikaan hänen kanssaan, kun puutuin hänen parisuhteeseensa sanomalla, ettei se mielestäni tee hänelle hyvää (on mm. käynyt terapiassa vuosia ja tuntuu, että heidän rahansa menevät avovaimon hankintoihin). Hän kertoi asiasta puolisolleen, joka sittemmin ei ole ollut minuun yhteydessä. Miniäni täyttää ensi viikonloppuna 40 v. eikä ole toiveitakaan, että minä olisin mukana juhlimassa, vaikka poikani kautta olenkin sanonut heti viime kuun alussa, että miniä on tervetullut kotiini ja muutenkin asia on minun puoleltani ennallaan, enkä enää puutu poikani asioihin.
Liikuntapuolella harrastan ennen kaikkea kuntosalilla käyntiä ja uintia. Myös sauvakävelyn ja pyöräily + pilates ovat harrastuslistalla. Käsitöitä teen myös ja harrastan kirjoittamista.
Netin kautta olen saanut pari ystävää ja viimeisimmän exäni. Nyt en juuri jaksa haeskella uutta kontaktia, yritän ensin selvittää, saisiko jostain uudenlaista apua, joka vaikuttaisi myös ihmissuhdepuolella.
Tässäpä tätä tarinaa vähän taustaksi. Kaikenlaista on sattunut ja tapahtunut elämän varrella. Hyviäkin muistoja on, vaikkakaan ne eivät yleensä ole ihmissuhteisiin liittyviä.