Onko normaalia, että terapian alussa olo pahenee?
Hei,
Olen aloittanut kognitiivisen terapian keskivaikean masennuksen vuoksi. Minulla on myös Escitalopram Actavis-lääkitys 15 mg/vrk ja Opamox satunnaisesti ajoittaiseen ahdistukseen. Kognitiivista terapiaa suositteli työterveyspsykologi.
Olen käynyt terapeutilla kolme kertaa; kerran viikossa 45 minuuttia/kerta. Olen ollut niin ahdistunut ja alakuloinen, että kaksi läheistäni (työtoveri ja äiti) ovat ihmetelleet, onko terapiasta minulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Olen puhunut terapeutille vaikeista asioista aina lapsuudestani alkaen ja myös työpaikan vaikeista asioista. Terapeutti on lähinnä kuunnellut ja välillä ollut järkyttynyt. Hän on myös antanut neuvoja, kun olen pyytänyt. Olen syyllistänyt äitiäni raskaasti monesta asiasta, ja terapian jälkeen kaatanut puhelimen välityksellä hänen niskaansa koko lastin toiseen kertaan. Työtoverilleni kerroin, että terapeutin mielestä olen kokenut työpaikassamme paljon vääryyttä ja että esimieheni kehut ovat ”ylistämällä alistamista” (tuota en allekirjoita).
Onko normaalia, että terapian alussa olo pahenee, vai onko terapiamuoto tai terapeutti minulle sopimattomia?