Onko kriisi mahdollisuus?
Taas ahdistaa. Tällä kertaa työasioissa. Suuria muutoksia, myllerrystä ja luopumista rakkaista, totutuista asioista. Itkettää. Yritän kuitenkin soveltaa kaikkia oppimiani elämänohjeita: usko itseesi. Luovu vanhasta. Luota elämään, uusia mahdollisuuksia tulee. Toistelen tätä kuin mantraa, jotta pysyisin kasassa.
On tämä kuitenkin kovaa tämä keski-ikä. Ihmissuhteissa on petetty, rakkaat ovat jättäneet tai kuolleet pois. Välillä tuntuu kuin vain itse olisi jäänyt jäljellä. Tunne tietysti korostuu suurien juhlien aikana. Heinäkuussa on aina kaikkein yksinäisintä, kun kaikki ovat jossain muualla.
Onneksi osaan nykyään jo viihtyä hyvin yksin. Raskasta on, kun on menetyksiä monella rintamalla. Ihmiset kuitenkin selviävät useimmista kriiseistä, jos on oikeaa henkistä tietoa elämän syvimmästä tarkoituksesta. Sen ohessa luettelen oman elämäni hyviä puolia ja niitäkin löytyy: olen suhteellisen terve enkä ihan köyhäkään. On monenmoisia tietoja ja taitoja, luovuutta ja energiaa. Voin luoda uutta. Voin löytää uusia ihmisiä (tosin en enää juurikaan luota kehenkään, mutta joka tapauksessa) : Ihmisiä on kaikkialla. Toiset ovat parempia ystäviä kuin toiset, mutta kaikilta voi oppia jotain. Kaikki me olemme täällä opettelemassa, elämänkoulun tikkuisilla puupenkeillä paahtamassa hiki otsassa kuin seitsemän veljestä lukkarin koulussa. Sopeutumassa. Tie tuskattomuuteen kulkee kivun kautta. Elämä on yhtä aitajuoksua.
Erillisyys on harha.
Siitä on tosi kauan kun viimeksi kirjoitin tälle palstalle. Muut asiat elämässäni ovat ennallaan: kaipaan edelleen X:ää, joka jätti minut, mutta en enää ajattele häntä yhtä paljon. Pidän myös paljon työtoveristani Z:sta, mutta suhteemme on vain työtoveruutta ja kaveruutta. Z ei koskaan pettäisi vaimoani minun takiani eikä minulla ole mitään hinkua rikkoa suhdettamme havittelemalla kuuta taivaalta. Olen siis yksin. Onneksi on muutamia ystäviä, joiden kanssa voi jutella. Mutta lopultakin jokaisen on elettävä elämänsä yksin, koska ei voi loputtomasti nojata kehenkään. Ei ole pylvästä, joka ei joskus pettäisi.
Aina kaikissa näissä kriiseissä olen saanut voimaa työstä. Työpaikkani sinänsä ei ole uhattuna, ainakaan vielä, mutta onnistuminen tavoitteissa on käynyt vaikeammaksi. Eletään ylimenokautta. Talo tyhjenee ja siirrymme kaikki toisiin toimipisteisiin. Olen joutunut luopumaan paljosta, ja monen asian jatko on epävarma. Tulee uusia ihmisiä, työ vaikeutuu, ja omien tavoitteiden saavuttaminen on entistä suuremman vaivan takana. Mutta en oikeastaan usko, ettenkö lopulta selviäisi kaikesta. Etenkään kun ei ole vaihtoehtoja. On pakko.
Mutta onhan minulla sentään vahvuuksia: olen itsepäinen ja periksiantamaton sokeuteen saakka. Toisaalta olen kyllin lahjakas ja luova sopeutumaan myös uusiin tilanteisin. Ja mieluummin kuin säilyttää, haluankin luoda uutta. Se mahdollisuus on yhä. Lääkityskin on kunnossa, tosin siitäkin jouduin käymään lääkärien kanssa taistelua, mutta voitin viimeisen erän. Mitä elämä on kuin yhtä taistelua? Armeijat vaihtuvat, taistelu pysyy.
Kesä on kylmä, mutta onhan sentään valo. Mieli on synkkä, mutta moni asia voisi toki olla huonomminkin. Monella muulla on vielä paljon kurjempaa, mutta jokaisen on käytävä läpi oma kriisinsä. . Jos ei voi tarttua enää vanhaan, pitää kurottaa kohti uutta. Toistan itselleni, että se, joka katsoo taaksepäin, on hukassa. Elämää voi ymmärtää vain taaksepäin, mutta sitä pitää elää eteenpäin.
Se, joka vielä on hengissä, on voittaja. Ja voittaja on se, joka pystyy löytämään kriisistä uuden mahdollisuuden.