Niin, jos oikeasti kirjoittaisin ilman kontrollia ja sanojen tarkistusta olisi kirjoitukseni toisenlaista. Ehkä. Ihailen ihmisiä jotka uskaltavat sanoa negatiivisen asian pelkäämättä. minulla on vielä siinäoppimista että ilman jotain rangaistuksen pelkoa uskaltaisin sanoa että nyt suututtaa kaikki. Mutta pelkään että saan tosi kovan rangaistuksen jostain jos sanon jotain... mitä lie, en nyt tiedä itsekään ihan tarkkaan mitä tarkoitan.
Olin sisarusten mukana matkalla ja olihan se opettavainen reissu. Toiset ovat naimisissa (hyvissä sellaisissa) ja töissä, lapset kunnolliset mallikelpoiset, rahaa on millä mällätä. Ei ole puutetta.
Ennen muinoin, kun en ollut vielä tällä muutoksen tiellä, olin näiden reissujen jälkeen masennuksen ja ahdistuksen kourissa pitkän aikaa. Tunsin olevani maan matonen ja surkea epäonnistuja. Kilpailu ja näyttämisenhalu on voimakas jo niinkin läheisissä suhteissa kuin sisrusten kesken. "minä minä" ja "miten sinä noin" ym. lausahdukset saavat heikomman tuntemaan itsensä noloksi ja vähäksi ja että olis jotenkin väärässä toisiin nähden. Vaikkei oikeasti ole sen huonompi. Se vertailu on omassa päässä, ja aina häviölle jää, jos sille antaa vallan.
Olin tosi kiitollinen tästä matkasta, koska ilman tätä en olisi ymmärtänyt että olen oikeasti jo muuttunut. Sain sanottua siellä ääneen, että minut on hyväksyttävä juuri tällaisena kuin olen, en aio enää alkaa kilpailuun enkä mielistellä muita, mutten halua olla töykeä, enkä arvostella muita heidän elämäntyylistään. Suon heille heidän rikkautensa, ja tyydyn tähän mitä on, enhän muuta voi. Elämä lipuis ohi tyytymättömänä ja kateellisena muiden onnesta. Toiset meni huvitteluun johon heillä oli rahaa, minä jäin nauttimaan yksin siitä mikä oli ilmaista, luonnosta ja takkatulen loisteesta. Ja uskokaa pois olin hyvin onnellinen kun tajusin, että en enää murehtinut koko aikaa sitä mitä minulta puuttui.
Mutta miinusta oli se, että tajusin eläneeni koko elämäni tyytyen alempiarvoiseen ja vähempään kuin muut. Ikäänkuin minun ei kuuluisi vaatia itselleni kunnioittavaa käytöstä mieheltä ja lapsilta. Samoin tyydyin ala-arvoiseen työhön, kunhan siitä sai helppoa rahaa paljon, kovalla ruumiillisella työllä. Nyt ihan oikeasti mietin näitä juttuja että voinko vielä oikaista edes jotain, ennenkuin on myöhäistä, koska niinkauan kuin on elämää, mikään asia ei ole ohi, ei edes se työ, tai itsensä hyväksyminen.
Itse olen myös isän kuoleman jälkeen miettinyt elämää ihan toiselta kantilta, kuolemanpelko oli valtava. Mutta oliko se sitä, että en tuntenut eläneeni oikein ja halusin elää jotenkin toisin?
Koskaan ei ole myöhäistä, näin minulle sanottiin joskus aikoinaan kun erosin ja aloitin uuden elämän ihan pohjalta, alusta. Enkä saanut sitä ihanaa työpaikkaa, en miestä enkä muutakaan sitä mitä tavoittelin ja onneksi kuvittelin. Nyt täytyy vain pistää asiat uuteen tärkeysjärjestykseen!
Hyvää viikon jatkoa!