Heips tyttönen.. oon itse paininu syömisongelmien kanssa n.11 vuotta, ihan toisentyyppisesti kuin sinä...joten en vois sanoa täysin että ymmärtäisin, mutta uskonpa et kaikenlaisissa syömisen pulmissa on samankaltaisia tunnetiloja ahdistuksesta itsevihaan ja kaikkea siltä ja väliltä.
On hyvä, et oot tavallaan pongannu sieltä sen asian et toi sun syöminen liittyy jossain määrin masennukseen.. Mun mielestä ainakin se on jo pieni hyvä alku et tunnistaa mihin oma toimintatapa liittyy, joillakin jopa se voi olla hakusessa.
Puhut tuossa masennuksesta, onko sinulla hoitoa siihen? Se varmaan olis ensimmäinen asia joka pitäs olla hoidossa, et sais masennusoireet hallintaan.. sit vasta olis varmaan helpompi alkaa purkaa niitä toimintamalleja millä yrität hallita sitä masennusta.. esimerkiks sulla nyt toi syöminen.
Syötkö sä muuten normaalisti, jotakuinkin säännöllisesti ja normaalinkokoisia aterioita pitkin päivää? Jos et, niin nälkä voi myös paljon helpommin ajaa tollaseen "liikaa syöntiin" hallitsemattomasti. Normaalilla syömisellä sä et liho, vaikka pää väittäisi mitä!
Ootko kokeillu ottaa syömisen tilalle jotai muuta tekemistä, kun tunne siitä että pitäs syödä, alkaa? Luulisin että pikkuhiljaa harjoittelemalla jotain muuta, vois tilalle tulla joku toimivampi tekeminen.
Helpommin sanottu kuin tehty, todellakin tiedän!
Mut ensimmäinen vaihe varmaan on et sulla pitäis olla hoito masennukseen yms. kohdillaan.
Omalla tahdolla ja halulla muuttaa asioita on myös jäätävä voima.
Voin vannoa, et matkallasi muutokseen tuut kokemaan ällötystä, vihaa, raivoa, pelkoa, surua ja kaikkee mahdollista negatiivista niin itseäs kuin koko maailmaa kohtaan. Mut samaan läjään eteenpäin mennessä alat kokea myös positiivisia juttuja: Iloa, onnistumista, onnea...
Toivon todella et voitat kamppailusi, koska se on mahdollista.
Tässä yks elävä esimerkki sellaisesta voittajasta kirjoittelee sulle parhaillaan...
joka on taistellu tiensä läpi monien vuosien ja monimuotoisten syömisongelmien läpi.
Myös susta on siihen, ja luotan siihen (ja toivon) että voit vielä jonain päivänä kokea tän tunteen, kun kuljet tuolla maailmalla nää onnistumisen saappaat jalassa🙂👍
Kaikkea hyvää tyttönen!😍