hei Johanna.
Luin kirjoitustasi mielenkiinnolla, koska olen menettänyt lähiomaisen viinan takia.
Hän oli sinun iässäsi samanlainen käyttäjä, mutta...vuosien saatossa touhu lisääntyi ja lisääntyi, lopussa karmeaa seurattavaa, kun minkäänlainen auttamisyritys ei menny perille. Kunnes sitten kun työpaikka meni,juominen oli päätyö, joka johti kuolemaan.
Itsekkin käytin alkoholia, alussa viikonloppuina, myöhemmin se alkoi mennä jokailtaiseksi tissutteluksi, humalanhakuista kumminkin. Sitten tuon kuolemantapauksen jälkeen tuli ajatus etä tämä ei johda mihinkää, tämä kyllä vielä loppuu, se ajatus kyti ja kyti aikansa, kunnes eräs ilta kaadoin lasiini otetun konjakin viemäristä alas ja ajattelin se oli siinä. Ei se helppoa ollut, koska mieheni teki kupposensa kaikesta huolimatta, mutta ei kylläkään tyrkyttänyt sitä minulle.
Löysin netistä sivut http://www.paihdelinkki.fi. Luin siellä juttuja, oli palstaa vähentäjille, lopettajille, saunaa ym. Sitten joku oli aloittanut sellaisella otsikolla kun "tänään en juo" siellä oli käyty aina aamulla jo kuittaamassa, että tänään ei juoda. Niinpä minäkin otin sen tavakseni, joka aamu ensiksi kun heräsin kävin laittamassa viestin "tulee raitis päivä tästäkin" tai jotain sinne päin. Se auttoi ainakin minua, koska olin tavallaan luvannu, koko maailmalle, että tänään en juo, enhän voinut sitä lupausta rikkoa.
Se oli minulle suuri apu ja alkoholi jäi pois kokonaa..ollut jo vuosikausia ja elämänlaatu on parantunu huomattavasti. Alkoholin korvasin liikunnalla, joka tuo hyvänolon tunteen, eikä ole tuppurainen olo seuraavana aamuna. Sen päätin myös kun lopetin, että sen on loputtava kertaheitolla, mitään huopaamista ja soutamista ei kannata kokeilla, koska mitä useammin sinä sen juomattomuus lupauksen rikot, niin vielä helpompi se on rikkoa taas seuraavalla kerralla.
Nämä ovat vain ja ainoastaan minun kokemuksiani, mutta......halusin ne jakaa tänne sen takia, että olisin tosi iloinen, jos näistä olisi jollekkin apua tässä alkoholi asiassa, koska sen minkä olen nähnyt ja kokenut, sellaista en halua kenenkään näkevän enkä kokevan, koska niin paljo se kärsimystä tuottaa.
Tsemppiä Johannalle ym.