maanvaiva, asuinpaikkaa voi yleensä vaihtaa. Mutta ymmärrän kyllä hyvin miltä tuntuu kun on vähän jumissa paitsi itsessään, myös jossakin maantieteellisessä h***-holessa. Asun itse kaupungissa, joten kyllähän nykyajan mukavuudet löytyy. Joukkoliikenne on kyllä niin kallis ettei sillä kannata kulkea, auton pitäminen tulee halvemmaksi.
Ongelma on se, että täällä ihmiset ovat jotenkin tosi sisäänpäinlämpeäviä. Asuin aikoinaan paikassa, jossa ihmiset ovat välittömiä, sosiaalisia, auttavat toisiaan, moikkaavat naapureitaan ym. Tämä nykyinen asuinpaikka ei ole edes mikään suurensuuri kaupunki, mutta nämä ihmiset täällä ovat omaksuneet miljoonakaupunkien negatiivisimmat puolet (jokainen hoitakoot omat asiansa, myös se eksynyt pikkulapsi marketinkäytävällä tai yöpuku päällä haahuileva dementoitunut vanhus tai lumihankeen sammunut teini),jotka sitten yhdistyvät tähän auttamattomaan takapajuisuuteen. Naapurit eivät tunne toisiaan vaikka ovat asuneet vuosia naapuruksina. Eivät edes moikkaa, naaman muistamisesta en tiedä.
Olen asunut täällä reilun vuosikymmenen. En tunne ketään. Olen yrittänyt. Ja sitten lakannut yrittämästä, pari vuotta sitten. Vaikka ketään ei kiinnosta puhua kenellekään, niin nenänvartta pitkin jaksetaan aina katsoa tuntemattomiakin ohikulkijoita. Nätisti ei saa nainen pukeutua koska se on paheksuttavaa. Tuulipukuun ei saa pukeutua, se on junttia.
Tämä paikka jotenkin muutti minut. Olin ennen yksi niistä iloisista höpöttäjistä siellä jossain, nyt olen samanlainen jurottaja kuin nämä täällä näin. Nostaisin kytkintä välittömästi, jollei tuo jurottaja johon sattumoisin olen erittäin rakastunut, kieltäytyisi lähtemästä täältä mihinkään. Jumissa olen.
Se milloin on riittävästi elänyt, siitä olen ajatellut että luonto hoitakoot. Siis nykyinen linjani on tämä. Entinen linjani johti minut erääseen heräämiseen teho-osastolla, vain todetakseni että olen mokannut jopa itsemurhan tekemisen. Siitä en voi syyttää asuinpaikkaa, se oli minussa itsessäni se ongelma, mutta siitä sain jonkin kipinän.
Räjähdin nauramaan. Siinä sairaalan sängyssä. Ihan vaan koska ajattelin että "tämänkö ajattelit jättää elämäntarinaksesi, camoon, pystyt parempaankin". Ja siitä lähtien olen ottanut osatavoitteita. Tavoitteeni vievät minut kohti parempaa. En voi ehkä olosuhteille tai menneille asioille mitään, mutta jokainen päivä on mahdollisuus olla parempi ihminen. Oppia jotain uutta. Jos jäisin surkuttelemaan asioita, en kokisi mitään. Joskus olen täysin kypsä koko elämään, joskus jopa nautin siitä. Erityisesti nautin itseni rääkkäämisestä, koska itsestäni en pidä vieläkään. Mutta rääkkään terveehköllä tavalla. Juoksen tuntikaupalla tässä ihanankamalassa helteessä, saunon päälle. Nauran paskaisesti kaikelle kärsimykselle, näytän itselleni että kestän ihan mitä vain.
☺️