Olemisen sietämättömyys?

Olemisen sietämättömyys?

Käyttäjä kulkuritar1980 aloittanut aikaan 18.10.2011 klo 17:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kulkuritar1980 kirjoittanut 18.10.2011 klo 17:18

Mistähän aloittaisin. Ehkä on hyvä kertoa hieman taustoja jotta nykyhetken fiilikset olisivat edes jonkinlaisessa perspektiivissä.

Ala-asteen kolmannelta luokalta saakka olin kiusattu. Koulupäivät olivat yhtä helvettiä ja itku tuli kouluun mennessä, koulussa sekä kotona. Asiaan yritettiin puuttua järjestämällä vanhempien palavereja, mutta opettaja tai kiusaajien vanhemmat eivät tehneet asialle juuri muuta. Kiusaaminen ei loppunut, mutta kestin tilanteen jotenkin sillä minulla oli kuitenkin ystäviä.
Yläasteella aloin heti 7. luokalta saakka juoda kavereiden kanssa joka viikonloppu. 14-vuotiaana menetin neitsyyteni, se tapahtui vasten tahtoani mutta syytin siitä itseäni pitkään. Hain hyväksyntää kaikin mahdollisin keinoin ajaen itseni vain syvemmälle suohon. Kuitenkin edelleen minulla oli paljon ystäviä ja yleensä kaikki viihtyivät hyvin seurassani.
En seurustellut poikien kanssa, mielikuvani oli että he halusivat vain ”sitä” eikä kukaan ollut kiinnostunut muusta. Ensimmäisen poikaystäväni tapasin ollessani 20-vuotias. Kun lopulta muutin hänen kanssaan toiselle paikkakunnalle, valkeni minulle totuus siitä että seurustelukumppanillani oli vaikea alkoholiongelma ja humalassa hän oli väkivaltainen. Ihmettelen vieläkin kuinka hän pystyi salaamaan sen niin pitkään. Pitkällisen fyysisen ja henkisen väkivallan jälkeen olin melko voimaton, mutta perheeni ja ystäväni saivat minut suostuteltua muuttamaan taikaisin kotipaikkaani. Sen jälkeen kaikki oli hyvin hetken.

Ollessani 22-vuotias, löysin kavereita joiden myötä tutustuin huumeisiin. Erityisen viehtynyt olin rauhottaviin, mutta en ollut kovin nirso: mikä tahansa kelpasi. Muutaman vuoden ajan hoidin itseäni tällä tavoin, seurustelukumppanit vaihtuivat, ongelmia alkoi tulla ja menetin siinä muutamia työpaikkojakin. 25-vuotiaana sitten tapahtui jotain ja päätin että en tahdo käyttää aineita enää. Tie oli pitkä ja kivinen, mutta pääsin eroon huumeista sinnikkyydellä ja vaihtamalla kaveripiirini lähes kokonaan. Lopulta opin myös sanomaan ”ei”. Nyt olen 31.

Minua on hoidettu masennuksen vuoksi useita kertoja ja viimeisin lääkitys on kestänyt kohta kaksi vuotta. Terapiaa minulle tarjottiin ja yritin itselleni terapeuttia löytääkin mutta tuloksetta. Tapasin mukavan miehen ja ilmeisesti jonkinlaisena ”oljenkortena” tein päätöksen muuttaa noin 300 km:n päähän kotipaikkakunnastani. Etsin töitä, löysin asunnon ja muutin. Kaikki oli siinä vaiheessa hienosti.

Nyt tilanteet ovat muuttuneet. Orastava parisuhde kuivui kokoon, työ ei tarjoa tyydytystä enkä tunne uudesta kotikaupungistani ketään. Minulla ei ole täällä minkäänlaista, edes hataraa, tukiverkostoa. Tiedän että pääsen muuttamaan ensi vuoden alusta takaisin kotipaikkakunnalleni, mutta välissä on yli kaksi pitkää ja yksinäistä kuukautta. Pelkään etten saakaan töitä kotipaikkakunnaltani samoin kuin etten löydä asuntoa. Yksinäisyys ja tulevaisuuden pelot ovat aiheuttaneet sen että ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olen miettinyt itsemurhaa. En kuitenkaan usko että minusta on siihen tai ainakin toivon että pystyn pitämään pintani tässä asiassa. Sairaslomaa en voi ottaa sillä se vain pahentaa tilannetta: ainoat sosiaaliset kontaktini ovat töissä. Terapiaa ei voi aloittaa koska näköpiirissä on paluu takaisin kotipaikkakunnalleni.

Jäin miettimään mitä kirjoituksellani haluaisin sanoa. Lähinnä kaipaisin ehkä tarinoita selviytymisistänne samankaltaisista tilanteista, rohkaisevia sanoja tai konkreettisia keinoja pitää itsensä koossa.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 27.10.2011 klo 20:18

hei, kulkuritar1980 🙂

minäkin olen ollut kiusattu, kuudennesta luokasta yläkoulun loppuun saakka. on kuitenkin hyvä, että sulla on ollut ystäviä rinnallasi.

ansaitset niin paljon parempaa kuin väkivaltaisen miehen, usko pois.

hienoa, että olet päässyt irti huumeista! se on suuri saavutus, sinun sietää olla siitä ylpeä 🙂

oletko kokenut, että olet saanut hyvää hoitoa masennukseesi?

kaikilla ihmisillä on pelkoja, mutta niiden ei saisi antaa saada yliotetta itsestä.

sitten kun taas olet kotipaikkakunnallasi, niin hae ihmeessä hoitoa! ongelmat ei tunnu niin pahoilta kun voi puhua niistä jonkun kanssa.

voimia sinulle 🌻🙂🌻