Nuoren miehen pelkoja

Nuoren miehen pelkoja

Käyttäjä Hart aloittanut aikaan 03.03.2015 klo 17:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Hart kirjoittanut 03.03.2015 klo 17:57

Hei,

Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa luettuani juuri tämän alueen keskusteluja sekä viestejä ylipäätään jo jonkin aikaa.

Olen 29-vuotias mies vakituisessa työsuhteessa ja useamman vuoden kestäneessä avoliitossa. Syy miksi ryhdyn nyt tänne kirjoittamaan on oikeastaan se että minulla on alkanut menemään henkisesti ja aika paljon fyysisestikin huonosti jo melkein yhdeksän kuukautta nyt tämän vuoden alun ollessa ehkä pahinta aikaa elämässäni koskaan.

Olen alkanut kärsimään oudoista fyysistä vaivoista joihin en ole oikein saanut kunnolla apua ja jo pelkästään se seikka on saanut minut ehkä elämäni pahimpaan masennus- ja ahdistuskierteeseen. Oikeastaan minulla on aivan selkeä vakavan sairastumisen pelko ja selvät oireet siihen että voisin hyvinkin olla vakavasti sairas, mutta toistaiseksi erinäisissä tutkimuksissa ei ole löytynyt mitään.

Ehkä juuri siksi olen alkanut pelkäämään kuolemaa aivan tosissani. Minulla on ollut näitä sairastumisen pelkoja jo episodeittain aiemminkin, mutta olen niistä aina selvinnyt ennen tätä viimeisintä. Kesällä pelkäsin vatsakipujen takia vatsasyöpää ja myöhemmin kivessyöpää, mutta molempiin sain sellaiset avut että pelot sitten hälvenivät.

Olen ollut aina myös todella altis masentumaan ja omaan kai aika pessimistisen luonteenkin, mutta nyt viime vuosina niin moni asia elämässä on alkanut menemään niin totaalista vuoristorataa että en ole oikein millään mittapuulla enää entiseni henkisessä mielessä.

Fyysiset oireeni alkoivat tammikuussa ”aivan normaalin” hammaskiven poiston yhteydessä, jonka jälkeen hakeuduin sitten ihan työterveyslääkärille luullen että olin saanut flunssan. Silloin kaulasta löytyi kuulemma lievästi turvonnut imusolmuke, mutta luettuani niistä lisää ja saatuani todella tyrmäävän vastaanoton lääkäriltä kierteeni oli valmis.

Kurkkuni on jatkuvasti kipeä ja omaan outoja niveloireitakin hengenahdistuksen ohella. Minulle on toistaiseksi tehty laajaa verenkuvaa, rintakehän röntgeniä ja ne kaulan imusolmukkeetkin ovat nyt ultrattu kilpirauhaskokeiden ohella. Tämän kaiken ”hoidon” olen saanut yksityisellä terveysasemalla, sillä julkisella puolella minuun on suhtauduttu lääkärien toimesta todella alentavasti eli toisin sanoen olen saanut maksaa melkein kaikista hoidoistani ihan riihikuivaa rahaa.

Se että mitään ei ole vielä löytynyt ahdistaa näiden jatkuvien oireiden ohella eniten. En voi sanoa että työni on myöskään mitään herkkua, joten nyt nämä oireet tähän päälle ovat saaneet minut todella ahdistuneeksi.

Tämä ahdistus on toistaiseksi maksanut minulle erään perhesuhteen erääseen aika etäiseen mutta suvullisesti läheiseen ihmiseen. Tunnen kuitenkin olevani aika yksin vaivoineni, sillä ei kovinkaan moni läheinen ota minua vakavasti vaan nauravat ettei noin nuorella voi olla mitään vakavempaa.

Eristäydyn ihmisistä ja pelkään paljon. Osa minua ”hoitaneista” lääkäreistä on ottanut jo sen linjan että päässäni on vikaa ja on kehottanut hakeutumaan johonkin terapiaan, mutta ei minusta näitä kaikkia fyysisiä oireita voi millään selittää työuupumuksella ja masennuksella, vaikka se onkin se helpoin tie lääkärille.

Ennen tätä minulla on ollut lyhyitä terapiajaksoja ja olen syönyt myös lyhyitä kuureja nukahtamislääkkeitä sekä myös erästä mielialalääkettä jonka nimeä en enää muista. Näihin tällaisiin juttuihin ajauduin työuupumuksen takia, joten periaatteessa se on toinen tarina osaltaan.

Nykyisin minulle hoetaan vain lääkärissä että minun pitäisi mennä hoitoon pääni osalta ja loput vähän sivistyneemmät tohtorit tyytyvät vain hiljaisuuteen osaltaan näin epämääräisten oireiden johdosta. Toisinaan uskon itsekin että he voivat olla oikeassa, mutta sitten toisaalta näen taas sen miten erehtyväinen ja ylimielinen tämän maan koko terveydenhuoltokoneisto onkaan.

Pelkään valtavasti kuolemaa ja nykyisin rukoilen että saisin elää edes noin 40-vuotiaaksi, niin sitten kaikenlaiset kamalat sairaudet voisivat viedä mennessään. Elämästä on vain kovin vaikea nauttia enää nykyään vaikka avovaimo vierellä onkin, mutta toki hänenkin kanssaan kaikenlaista historiaa on ollut.

En uskalla vaatia mielialalääkkeitä, sillä pelkään että jos hyväksyn niiden käytön niin annan tuon usein varsin kyseenalaisen yleislääkärikunnan voittaa. Toisaalta nykyään elämä on niin henkisesti että fyysisesti kivuliasta, että ehkäpä joku pako tuollaisten turruttavien kemikaalien maahan olisi ihan paikallaan.

Lopetin alkoholinkin käytön tänä vuonna nyt sitten kokonaan, kun koin että se saattaisi olla eräs riskitekijä, vaikka en mikään juoppo kai ole koskaan ollutkaan.

Pakko todeta että kovin on mies muuttunut siitä mitä olin vielä alle 26-vuotiaana.

Käyttäjä michelo kirjoittanut 06.03.2015 klo 17:17

Moi Hart,

Olen sua pari vuotta nuorempi, mutta käynyt läpi hyvinkin samantyyppisiä oireita.

Mä sairastuin alunperin paniikkihäiriöön joskus kymmenen vuotta sitten ja yksi ikävimmistä oireista on ollut sairaudenpelko. Muistan, kuinka joskus 18-vuotiaana ravasin kouluterveydenhoitajalla, koska olin varma, että mulla on diabetes. No ei ollut. Sitten olen kuvitellut itselleni aivokasvaimia, psykooseja, kilpisrauhasen toimintahäiriöitä ja vaikka mitä.

Hyvin suurella todennäköisyydellä sun fyysisetkin oireet ovat ns. psykosomaattisia, ahdistuksen laukaisemia. Masennus ja ahdistus voivat ilmetä mm. kipuiluna, pistelynä ja muinakin outoina ruumillisina tuntemuksina.

Suosittelisin sulle lämpimästi, että otat itseäsi nyt niskasta kiinni ennen kuin oireet pahenevat. Älä turhaan pelkää lääkitystä: itselle SSRI-lääke toi suuren avun, vaikka vaikutusta saikin odottaa pari kuukautta. Suosittelen myös, että hankkiudut myös vaikkapa lyhytterapiaan. Olisiko se mahdollista työterveyshoidossa? Jos ei, niin kokeile julkista puolta, tai jos on rahaa, niin omasta pussista vaikkapa pariksi kuukaudeksi, kunnes lääkitys tehoaa. Harrastathan liikuntaa myös? Se laukaisee hyvin ahdistus- ja jännitystiloja ja säännöllisesti harrastettuna auttaa myös masennukseen. Kiinnitä huomiota myös ruokavalioon ja nukkumiseen.

Käyttäjä Evanescent7 kirjoittanut 07.03.2015 klo 15:28

Moi..
Ajattelin kirjoittaa 23-vuotiaan naisen näkökulmasta.. Ite en oo työelämässä enkä opiskele koska psyykkinen vointi on ollut niin huono teini-iästä asti..

Mulla oli vuosi sitten ongelmia fyysisen oireilun takia mikä johtuis psyykkisestä sairaudestani.. Olin lopettanut masennus- ja neuroleptilääkkeet ja fyysiset oireet alkoivat unettomuudella mitä kesti monta kuukautta. Yöllä sitten unettomuuden kanssa alkoivat ahdistuskohtaukset..
Lisänä olivat nivelkivut joiden takia vedin kipulääkkeitä maksimiannokset ja kävin lääkärilläkin koska pelkäsin reumaa tai fibromyalgiaa.. Tutkimuksissa ei selvinnyt mitään ja kivut senkun jatkuivat..
Kesän alussa alkoivat kovat vatsakivut ja pahoinvointi mitkä rajoittivat elämää todella pahasti.. Ramppasin niiden takia akuutissa päivystyksessä ja kaikkea testattiin mutta mitään syytä ei löytynyt.. Söin lääkkeitä pahoinvointiin ja vatsakipuunkin..
Koko,tämän ajan olin psykiatrisessa avohoidossa ja kukaan siellä ei ottanut tosissaan näitä fyysisiä kipuja.. 😠
Kesällä menin psykan osastolle missä aloitettiin sama lääkitys (Seroquel Prolong ja venlafaxin) mikä ennenkin oli ollut mulla ja pikkuhiljaa kaikki vatsa- ja nivelkivut loppuivat..
🙂👍 Painotus sanalla pikkuhiljaa..

Ihan siis omasta puolestani voin sanoa että psyykkinen huonovointisuus todellakin vaikuttaa fyysiseen oireiluun..😞
Vieläkin on pelkoa että noi fyysiset oireet palaa.. Jos on vatsakipua niin ahdistus nousee kattoon kun pelkää että ne ei lopukkaan.. Ja yöllä jos ei saa unta pelkää sitä, että taas joutuu olla hereillä 24h vuorokaudessa..

Käyttäjä gar kirjoittanut 19.03.2015 klo 13:00

Moikka Hart, miten menee? Onko sun imusolmukkeet vielä turvonneet?