Heippa!
Ihan kun itse olisin kirjottanut kirjottamasi tekstin.
Itse olen myös ollut viimeiset 8 vuotta sairaana (masennus,paniikkihäiriöt,julkistenpaikkojen pelko,sosiaalistentilanteiden pelko ja nyt kuukausi sitten uusi diagnoosi yleistynyt ahdistushäiriö.)
Olin pelkästään neljän seinän sisällä reilut 6 vuotta, ennen kun päätin palata elämään kiinni. se ei todellakaa ollut helppoa.. joka kerta kun ovesta pihalle astuin, niin pelotti millon mikäkin,mutta uskon saaneeni pelkoja vähemmäksi sillä, että vain menin tilanteisiin mitkä pelottivat ja sisäinen kannustava puhe, oli myös erittäin tärkeää tuossa vaiheessa.
Ja kun tuli onnistumisia niin sitä myöden tuli myös itsevarmuutta ja tyytyväisyyttä itseeni ja kun tuli takapakkeja niin peräännyin ja kokeilin uudelleen hetken päästä. (esim. lähdin kauppaan, mutta kaupan ovella iski hirveä pelko ja kauhu ja oli pakko päästä äkkiä kotiin, hetkeksi tulin kotiin ja rauhotin itseni ja kokeilin uudelleen ,joskus jopa kokeilin viisi kertaa ennen kun kauppaan pääsin)
itsensä vieminen mukavuus alueelta pois ei ole koskaan mukavaa,mutta itselleni siitä oli ainakin hyötyä.
Kotona kun istuin yksin päivät niin minulla oli aivan liikaa aikaa ajatella asioita ja miettiä sitä omaa oloa. joskus pelkäsin että millon taas se paniikkikohtaus sieltä tulee ja kun sitä jännitti ja odotti niin tietenkin se tuli. jos liikkuminen kotoota tuntuu mahdottomalta ajatukselta niin yritä keksiä itsellesi jotain puuhaa mikä saisi ajatukset pois pahalta ja minkä puuhastelu tuntuisi itsestäsi mukavalta ja hyvältä 🙂
Itsellänikin oli jossain vaiheessa vaihe, kun ei ollut ympärillä ystäviä jotka olisivat jaksaneet kuunnella ja tukea minua kun vointini oli surkea.
Toivottavasti sinulla on kuitenkin edes joku ihminen jolle pystyt puhumaan ja purkamaan pahaa sisältäsi. 🙂🌻
Jossain vaiheessa kun koin erittäin kovaa yksinäisyyttä,niin kirjoitin pahoja fiiliksiäni vihkoon ja jossain vaiheessa myös tukeuduin kirjottamaan tänne myös omaa ahdistustani ja pahoja tunteita.
Yritä ajatella mahdollisimman positiivisesti ja keskity hyviin ja mukaviin asioihin elämässäsi 🙂
Aurinkoa viikkoosi 🙂