Negatiivisten tunteiden ilmaisun äärimmäinen vaikeus
Olen miettinyt, että onkohan minulla kohtalotovereita. Nyt terapiasuhteen romututtua olen alkanut miettimään entistä enemmän emotionaalista estyneisyyttä. Muiden kokemuksia lukiessa tuntuu että olen toivoton tapaus. Paljon on kokemuksia siitä, että negatiivisten tunteiden ilmaisu on vaikeaa, mutta yhtä äärimmäistä tapausta ei ole tullut vastaan.
Terapia tosiaan loppui, huolimatta siitä että olen sairastumassa uudelleen syömishäiriöön vuosien remission jälkeen, itsemurhasuunnitelmat tarkentuvat ahdistavalla vauhdilla, masennus on vienyt pohjamutiin ja paniikkikohtaukset ovat muuttuneet päivittäisiksi. Ehkä kuvaavinta on, että viimeisellä terapia-ajalla sain paniikkikohtauksen eikä kokenut ja hyvä terapeutti huomannut sitä. Vapisin, mutta pidin kädet niin ettei sitä huomaa. Hyperventiloin mahdollisimman ”hallitusti” ja niin ettei se ole selvää. Olin varma, että kuolen ja olin äärimmäisen ahdistunut. Silti sitä ei huomattu. En ole koskaan itkenyt yhdelläkään vastaanotolla, enkä edes muista milloin olisin itkenyt kenenkään muun nähden. Lapsuudessa kaikki negatiiviset tunteet olivat täysin kiellettyjä ja opin peittämään niin ahdistuksen, pelon, surun, kuin kaiken muunkin.
Tätä hoitosuhdetta ennen olen saanut kuulla, että valehtelen mielialaoireista, paniikkikohtauksista ja ahdistuksesta. Minulle on sanottu suoraan etten voi olla masentunut koska en vaikuta lainkaan siltä. Kaikki olettaa että minulla on kaikki hyvin. Pystyn kyllä kertomaan vaikeistakin asioista, mutta irroitan tunteet niistä täysin. Pystyn puhumaan raiskauksesta, väkivallasta ja vanhempien välinpitämättömyydestä hymyillen, kokemusta vähätellen ja analyyttisesti. Suhtaudun itseeni kuin tapaustutkimukseen, tiedän mitä on tapahtunut, mitä se on aiheuttanut ja mitä tekijöitä on taustalla, mutta kaikki tunne puuttuu. Puhun jostakin muusta, tapauksesta X joka ei liity mitenkään minuun, on vain tapaus jonka tunnen hyvin ilman että välitän siitä lainkaan.
Nyt terapian loputtua en tiedä mitä asialle tekisin. Näen tunteet lähinnä biokemiallisena ilmiönä josta ei pitäisi välittää. Tunnen kyllä, mutta en osaa ilmaista sitä. Pyrin älyllistämään kaiken, se on minun keino käsitellä asioita. Kun tiedän kaiken takana olevan teorian, asiat tuntuu olevan paljon helpompia. Silti krooninen masennus ei ole parantunut ja yli kymmenen vuoden jälkeen painin edelleen samassa suossa. Olen niin väsynyt tähän enkä tiedä mistä saisin apua. Kaikki hoitosuhteet kaatuu siihen, että vaikutan niin hyvinvoivalta vaikka oikeasti kaikki menee alamäkeen. Kukaan ei vaan näe sitä.