Muutokset työpaikalla ahdistavat
Työpaikalleni kaavaillaan melkoisia muutoksia, jotka ahdistavat minua valtavasti. Olen ollut sillä tapaa onnekas, että olen jossain määrin pystynyt yhdistämään työni ja harrastukseni. Nyt ovat sitten molemmat vaarassa ja olen todella ahdistunut. Joudun tietysti myös samalla kamppailemaan vihaa, katkeruutta ja muita voimakkaita kielteisiä tunteita vastaan. 😠
En ole saanut menestystäni ilmaiseksi, vaan sinnikkyydellä ja kovalla työllä. Rahaa ei ponnisteluistani ole tullut, päinvastoin, mutta iloa ne ovat tuottaneet, itselleni ja myös muille. Luopuminen tekee kipeää, ja pitäisi löytää uudet keinot ja kyetä luovasti sopeutumaan tilanteeseen. Olen todella yksin näissä vaikeuksissa, mikä tekee tilanteesta tietysti vielä ahdistavamman. 😯🗯️
Miten te muut, jotka olette joutuneet luopumaan paljosta tai joutuneet vaikeuksiin työpaikallanne, olette kestäneet? Miten paljon mielekkäällä vapaa-ajalla voi kompensoida työn köyhtymistä ja muuttumista yhä epäkiinnostavammaksi? Miten ylipäätään säilyttää työmotivaatio, kun olosuhteet muuttuvat hankalimmiksi ja vaikeammiksi, eikä mitään lisähyvityksiä esim. palkan muodossa ole odotettavissa?
Televisiota ja radiota ei kannattaisi avata ollenkaan, eikä lehtiäkään lukea, mediahan tulvii vain säästöpakkoa, eläkeiän nostosuunnitelmia ym. ikävää. (Eipä ihme, jos useimmat vaihtavat viihteeseen!)
Tietysti toisaalta kaikkinainen luopuminen kuuluu elämään ja varsinkin vanhenemiseen. Itse olen jo siirtynyt sen maagisen puolen vuosisadan paremmalle puolelle. Odotettavissa on siis vaihdevuosivaivoja ja kaikenpuolista fyysistä ja psyykkistä rappeutumista… Ihanaa! 😋
Siis kysymys kuuluukin: Mistä ilo? Onko ainoa lohtu uskonnossa ja sellaisessa elämänfilosofiassa, joka kannustaa luopumiseen ja korostaa sen luonnetta kehittävää vaikutusta? Voinko todella luottaa siihen, että kun Jumala sulkee ikkunan, hän avaa oven toisaalle…Ehkä minun pitäisi vain rukoilla johdatusta. Se lienee ainoa väylä vapautukseen.