Muserrun sairauden alle
Olen 26-vuotias ja sairastan vakavaa sairautta joka lähes aina johtaa jossain kohtaa menehtymiseen.
Pikku hiljaa sairastuttuani menetin valtaosan ystävistäni. En jaksanut enää kysellä kuulumisia ja sopia tapaamisia jatkuvasti ainoana osapuolena. Vasta tuolloin tajusin, kuinka pitkälti ystävyyssuhteet pyörivät oman aktiivisuuteni ympärillä. Ei minuun kukaan ota yhteyttä oma-aloitteisesti.
Olen oppinut elämään yksinäisyydessä, mutta noh, joskus sitä kaipaa jonkun välittämään. Muistelen välillä vanhoja ihmissuhteitani, ikävä on hurja. Niitä harvoja, joissa sain olla rakastettu.
Kaipa kaikki sairauden myötä kulminoituu. Pärjäisin yksin, mutta tuntuu tuskalliselta vain oikeastaan istua paikoillaan. En voi ”elää täysillä” viimeisiä hetkiä, koska liikkumiseni on todella rajallista.
Kotona istuminen ja odottelu tuntuu tuskalliselta. Teen töitä mutta vapaa-aika menee lähinnä lepoon. Tuntuu kamalalta vain miettiä ja odotella että josko sitä pian kuolisi. Itsetuhoiset ajatukset ovat joskus olleet mielessä, tietenkin – toisaalta, en pidä itsemurhaa eutanasiaa kummempana tässä tilanteessa. Eutanasiaklinikkaakin olen pohtinut ja taloudellisesti se olisi mahdollista. En usko kuitenkaan pystyväni siihen, koska tosiasia on se, etten halua kuolla mutta en kestä elääkään.
Olen käynyt vertaistukiryhmässä mutta säälivä asenne ei ihan sopinut minulle. Kävin myös muutamalla eri psykiatrilla, joiden kanssa jouduin lopettamaan kun pää ei vain kestänyt. En halunnut voivottelua ja jossittelua vaan jonkun joka auttaa minua käsittelemään tulevaa.
Kiitos, kun sain avautua.