Muiden ihmisten suhtautuminen
Itseäni ärsyttää monien ihmisten suhtautuminen omaan pahaan oloon, masennukseen ja kaikkeen. Ei niiden, ketkä ymmärtää mitä tää on, mut tuntuu, että monet ei todellakaan ymmärrä. Sellaisten ihmisten seurassa oleminenkin tuntuu jotenkin ahdistavalta kun itsellä on niin syyllinen olo siitä, että on vain tällainen masentunut, ”muiden rahoilla” elävä, eikä ole töissä tai ”tee mitään”. Ei sitä syyllistä oloa varmaankaan olisi, jos kaikki ymmärtäis, mitä tää on ja että ei oikeasti vaan pysty. Ahdistaa tietysti myös sellaisiin paikkoihin tai tilanteisiin meneminen, joissa tietää, että joku saattaa todennäköisesti kysyä sen perinteisen suomalaisen ensimmäisen kysymyksen tavatessaan, että ”mitä sä teet, ootko jossain töissä?….” Siinä tulee usein jotenkin hävettävä olo, etenkin kun kaikille ihmisille ei ala ensimmäisenä selittämään omia ”ongelmiaan” ja sitten vaan sanoo jotenkin ”en oo tällä hetkellä töissä”.
Sitten taas ne ihmiset, jotka tietää, mutta ei niin ymmärrä.. Vaikka sanoisi jostain asiasta, mikä on huonosti, niin usein se vain ohitetaan ”olankohautuksella” tai jollain kliseisellä sanaparilla, mitkä usein vain ärsyttää. Esim. ”Kaikkia ahdistaa joskus”, ”kyllä muakin masentaa kun…”. Kun se masennus ei ole sama asia kuin yleisesti puhekielessä oleva ”masentaa”-sana. Eikä se ahdistuskaan ole sama asia kuin terveillä ihmisillä joskus esiintyvä normaali ahdistus/stressi.
Tai sitten ne kysymykset ”miten sulla nyt niin kiire on ollut” tai ”mikset sä ole tätä tehnyt”. Ja sitten kun esim. olen ohjannut yhtä kerhoa, jossa nyt muut ohjaajat on joutuneet jäämään pois ja yritetään etsiä uusia. Vaikka se ”pomo” tietää, että olen sairaslomalla, niin ei se tunnu sitä ymmärtävän. Voin ohjailla siellä mielellään pari kertaa kuukaudessa tms. mutta nyt kun tuntuu, että kaikki on jotenkin mun vastuulla. Jakeluun ei tunnu menevän sekään kun olen sanonut, että MINÄ en suostu siihen, että aloitetaan sitä kerhoa uudestaan ennen kuin on vähintään yksi varma täysi-ikäinen ohjaaja, joka voi olla siellä ilman minuakin (meitä on ollut aina kaksi samaan aikaan) ja vähintään toinen muukin myös, jolla ei sitten iällä väliä. Koska itse en halua ottaa sitä riskiä, että kohta ei taas olekaan ohjaajia tai ainoat on alaikäisiä ja sitten minä joudun siellä olemaan joka viikko. Ja minä olin se, joka tässä on sairaslomalla.
Onko muilla tällaisia tilanteita tai saatatteko esimerkiksi vältellä joitain tilanteita siksi, ettei halua sanoa omaa tilannettaan jollekin ihmiselle?