Voi miten tuttuja tuntoja. Tuntui surulliselta lukea niitä, kun on itse kokenut aivan saman. Minulla on ollut monta keskivaikeaa/vaikeaa masennusjaksoa ja syvimmällä ollessani olen ollut sairaalassa. Noissa tilanteissa kaikki vastuu arjen pyörimisestä on ollut miehelläni. Meillä on kouluikäiset lapset. Olen tuntenut olevani vain rasite ja riesa ja aiheutan vain huolta läheisilleni eikä minusta ole mitään hyötyä. Looginen johtopäätös on, että parempi olisi olla kuollut. Tämä ei tietenkään ole totta, vaikka se vahvasti siltä on tuntunutkin. Sairaalassa ollessani arvottomuuden tunne ei ollut niin voimakas kuin kotona, kun oli arjessa läsnä vaikkakin hyödyttömänä. Makasin paljon sohvalla ja kuopukseni tuli usein siinä syliini makailemaan. Yritin ajatella, että vaikka olen hyödytön, olen silti olemassa ja ainakin fyysisesti läsnä ja se on aina parempi kuin jos olisin kuollut.
Omassa toipumisessani suurin edistysaskel oli se, kun myönsin itselleni, että en olekaan totaalisen arvoton ja paska vaan että minulla on sairaus, joka uuvuttaa ja tekee minusta zombinkaltaisen. Tämä sairaus vaatii hoitoa sairaalassa / kotona ja hyvin pitkän toipumisajan. Toipuminen puolestaan edellyttää sitä, että lepää paljon ja tekee asioita vain serran, mihin voimat riittävät. Tekemiset voivat olla kotitöitä tai vain esim. kävelyä. Tekeminen voi olla hyvin pieneltä asialta tuntuva, mutta enempää ei voi masentuneelta vaatia. Minusta voisit puolisosi kanssa keskustella tästä ja vaikka sopia, minkä asian sinä otat vastuullesi. Vastuunkantaminen auttaa osaltaan arvottomuudentunteeseen. Pitää vain myöntää se, että enempää ei voi vaatia. Homma voi olla vaikka kuinka pieni, esim. roskien vienti, ei muuta.
Itse olen täältä saanut vertaistukea. Masennuksen mustan syöverin voi todella tietää vain sellainen, joka on itse kokenut saman. Neuvoja voi antaa kuka tahansa, mutta kukaan muu ei voi ymmärtää, kuinka invalidisoiva sairaus masennus on, jollei ole sitä itse kokenut.
Vaikka nyt tuntuisi siltä, että toivoa ei ole, eikä sinusta ole eläjäksi, niin jonain päivänä vain yhtäkkiä huomaa, että ei olekaan enää ihan niin paha olla ja toipuminen lähtee pienin askelin nytkähtelemään eteenpäin. Toivottavasti se päivä tulee kohdallasi pian! 🙂