Miten selviytyä itsetuhoisista ajatuksista?
Kysyisin, mitä kokemuksia teillä on itsetuhoisten ajatusten työstämisestä. Kun ahdistun voimakkaasti, itsetuhoiset ajatukset ikään kuin kaappavat mielen. Tavallisimmin kuvittelen viilteleväni itseäni, mutta joskus olen nähnyt myös teräviä veitsiä, jotka hyökkäävät kimppuuni ilmasta ja joita vastaan yritän taistella muuttamalla niitä kukiksi. Sanoista tekoihin on kuitenkin pitkä matka. En siis keski-ikäisenä naisena viiltele itseäni kuten monet nuoret tekevät, mutta jokin hirveä kiusaus minulla on kuitenkin tehdä niin.
Se on vähän samanlaista kun seksuaaliset mielikuvat. Ajatuksista tekoihin on aimo harppaus. Kuinkahan moni meistä on ajatuksissaan kuristanut vihamiestään kaulasta ja kuinka harva on todella tehnyt jotain pahaa kanssaihmiselleen, lyönyt tms. Silti koen, että nämä mielikuvat ovat paitsi hirvittävän tuskallisia, myös varmasti ihmiselle vahingollisia.
Olen tehnyt ihmissuhteissani sen virheen, että olen aika avoimesti puhunut näistä itsetuhoisista ajatuksistani ympärilläni oleville ihmisille, en tietenkään kaikille, mutta joillekin. Nyt olen saanut tietää, että he ovat todella kärsineet tästä, vaikka ovatkin yrittäneet auttaa. Ymmärrän, että se on virhe, hirveä virhe, koska lähimmäisilleen tai oikeastaan kenellekään ei pitäisi tuottaa tuskaa. Puhuminen on vain helpottanut oloani, mutta varmaan olisi ollut parempi puhua terapeutille kuin tavallisille ihmisille.
Ongelmana on se, että kenellekään terapeutille en pääse. Psykapolilla olen ollut ja sieltä olen saanut pakit. Ongelmiani ei pidetty riittävän akuutteina, koska olen kuitenkin työkykyinen ja -haluinen. Yksityiselle voisi päästäkin, mutta kuten toisessa viestiketjussani (Onneton rakkaus) olen jo kertonutkin, minulla on jo viiden vuoden supportiivinen terapia takana, enkä siis enää saa Kelan tukea. Mielenterveysongelmaisia on yksinkertaisesti liikaa Suomessa, kaikille ei riitä terapeutteja.
Nyt olen kuitenkin tehnyt sen päätöksen, että yritän olla ahdistamatta toisia näistä mielikuvista puhumalla. On yksinkertaisesti väärin kaataa omaa paskaansa toisten niskaan, koska aikuisen ihmisen tulisi kyetä käsittelemään vaikeat asiat itsensä tai vain jonkun sellaisen ihmisen seurassa, joka pystyy ottamaan tuskan vastaan ahdistumatta itse. Olen itse erittäin empaattinen ihminen, eläytyjä, jolla on nopeat ja herkät sielunliikkeet. Juuri tällaisille ihmisille toisen tuskan jakaminen on vaikeaa, koska vaarana on, että sekä auttaja että autettava vajoavat pohjamutiin.
En halua lisätä omilla puheillani saati teoillani ihmisten kärsimyksiä. Mutta mistä sitten löytyy kyllin vahvoja ihmisiä, joille näistä asioista voi puhua ilman että he ahdistuvat?
Pyrin ilmaisemaan tunteitani myös monin muin keinoin, joista kirjoittaminen on yksi parhaista.
Miten te muut, joilla on ollut itsetuhoisia ajatuksia, selviätte? Mitä keinoja käytätte? Onko kokemuksia, voiko näistä päästä kokonaan eroon? Tyypillisesti minulla nämä tunteet liittyvät torjutuksi tulemiseen, seksuaaliseen frustraatioon ja eroahdistukseen sekä näistä tunteista aiheutuviin epämiellyttäviin tyhjyyskokemuksiin. Yritän kyllä kirjoittaa niistäkin, mutta jos ahdistus pakkaa todella lujaa päälle, sanat pyrkivät katoamaan.
Käytän psyyken lääkkeitä (Sepram, Triptyl ja viime aikoina myös Oxamin) ja niistä on kyllä ollut apua. Lääkäri uusii reseptit minua näkemättä. Tänä kesänä työterveyslääkärin sijainen soitti työpaikalleni, omaan kännykkääni tosin, ja vaati saada tietää ennen reseptien uusimista, miksi näitä käytän. En tietenkään voinut työtoverieni ja pomoni kuullen kommentoida asiaa, mutta reseptit uusittiin ja se siitä sitten.
Alkoholia en käytä ollenkaan. Kapakat eivät kiinnosta yhtään, enemmänkin filosofiset kysymykset. Tämä kysymys kuuluu nyt kuitenkin selvästi psykologian alueeseen. Vastatkaa, rakkaat ihmiset, jos osaatte auttaa. Tämä Tukinet on muuten hieno verkosto, kiitos teille ylläpitäjille siitä!