Miten selvitä masentuneen nuoren kanssa?
En tiedä mistä aloittaa…
Tytär 14 v. on sairastunut vaikeaan masennukseen (johon liittyy itseetuhoisuutta) ja yleistyneeseen ahdistushäiriöön (johon liittyy paniikkihäiriö, OCD ja pelkotilat) pikku hiljaa tämän vuoden aikana ja nyt ollaan saavutettu pohja. Olen itse ihan loppu.
Masennuslääkitys on aloitettu viime viikolla ja itsetuhoisuus on nyt huipussaan. Tytär ei tiedä, että minä tiedän viiltelyistä, enkä uskalla ottaa asiaa puheeksi, ettei homma lähde ihan käsistä. Tytär on likipitäen katkaissut välinsä kaikkiin sosiaalisin kontakteihin ja haluaisi vaan olla yksin huoneessaan. Koulunkäynti on erittäin haastavaa mukautetusta lukujärjestyksestä huolimatta.
Minusta tuntuu, että minulla on jälleen pieni vauva, jota pitää vahtia koko ajan, ettei mitään pahaa tapahdu. Tytär tukeutuu ilmeisesti minuun, sillä en voi mennä mihinkään edes viideksi minuutiksi ilman, että hän tietää missä olen. Jos tulen myöhässä kotiin tmv., niin OCD-oireet ottaa heti vallan.
Kuitenkin kaikki mitä sanoin tai teen on väärin. Tytär on myös sanonut, että hänen sairastumisensa on minun vikani. Tätä en tietenkään usko, sillä se ei voi olla mitenkään minusta johtuvaa, mutta kummittelee silti päässä koko ajan, että ”Entä jos?”.
Tuntuu, etten pysty enää hengittämään.
Mies on matkatyössä ja koen hirveää syyllisyyttä siitä, että vanhempi tyttäremme (17v.) jää täysin paitsi kaikesta huomiosta ja tuesta opiskeluissaa, sillä minulla ei yksinkertaisesti riitä enää voimavarat.
En tiedä enää mistä hakisin itselleni apua. Enkä edes uskaltaisi hakea, sillä minusta tuntuu, että jos nyt itse romahdan, niin tytär ei voi parantua koskaan ja pahimmassa tapauksessa toinenkin tytär alkaa oireilemaan.
Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa? Voiko tällainen tarina saada onnellisen lopun? Edes vuosien päästä. Pienikin valonpilkahdus auttaisi taas tunnin eteenpäin. 😭