Vucy: minuakin ahdistaa usein jotenkin elämä ylipäätänsä - tuntuu ettei missään ole mitään järkeä (miksi olemme täällä, mitä täällä "kuuluu" tehdä, miksi jokin missä ei tunnu olevan mitään suurempaa tarkoitusta tai päämäärää voi tuottaa näin suurta tuskaa ja mitä järkeä siinä sitten on...!!) Ehkä ei pitäisi miettiä niin paljon 🙂...
Vori: hyvä vinkki tuo ahdistusten kerrallaan ottaminen! Tosiaan, kun helposti rupeaa ahdistuksissaan ahdistumaan jo tulevistakin ahdistumisista niin ihmekkös jos ahdistaa 😀D... Ja juuri tuota teen. Hyvä tiedostaa asia, ehkä osaan jatkossa kiinnittää asiaan huomiota.
Desper: tuo ajatuksesi "Yritän ajatella: Tämä ei ole hengenvaarallista eikä tähän ei kuole, tämä on vain tunne --- " ...kuulostaa kovin tutulta. Tämän tyyppistä taktiikkaa käytin jonkin verran paniikkikohtauksissa vuosi sitten ja lisäksi erilaisten turhien pelkojen voittamisessa. Minulla siis oli aika voimakas kemikaalipelko vuosi sitten ja pääsin siitä eroon vain pakottamalla itseäni kohtaamaan ihan normaaleja arjessa käytettyjä kemikaaleja juuri tuolla tavalla ensin järkeilemällä että ne eivät ole minulle hengenvaarallisia ja suunnaton pelkoni on vain mieleni epätarkoituksenmukainen puolustusyritys. Vähän niinkuin allergiassa elimistö hyökkää turvallisia, elimistölle haitattomia aineita vastaan. Auttoi minua!
Vaeltaja-Ihmettelijä: laulaminen onkin ihan uusi keino minulle! Pitää kokeilla! =)
salainen55: hienoa että olet ymmärtänyt mistä käytöksessäsi on kyse! On varmasti raskasta kun tietää, että muutosprosessi on hidas ja takapakkeja tulee yms. eikä käytöstään voi heti muuttaa vaikka haluaisi - ja sitä muutosta tehdessä pikkuhiljaa loukkaa edelleen käytöksellään muita... On raskasta pyytää koko ajan anteeksi, kun ei kuitenkaan tarkoituksella loukkaa toisia - olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa masennukseni vuoksi pari vuotta sitten, kun en väsymykseltä, ärtymykseltä ja ahdistukselta pystynyt hillitsemään sanojani ja usein sanoin läheiselleni asioita joita en tarkoittanut, mutta jotka loukkasivat heitä. Useimmiten anteeksi pyytäminen oli ok, mutta välillä jatkuva anteeksipyytely alkoi rasittaa... Tuntui hölmöltä, että pitää pyydellä koko ajan anteeksi vaikkei tarkoittanut mitään pahaa. Mutta silti on ehdottomasti oikein ja tarpeellista pyytää anteeksi jos toista loukkaa. Tietääkö läheisesi tilanteestasi ja tunteistasi? Itse kerroin läheisilleni tilastani ja siitä, että tietynlaisessa mielentilassa puran ahdistustani heihin, enkä missään nimessä tarkoita sillä mitään. Kerroin myös, että työskentelen jatkuvasti sen eteen, että pääsisin siitä "tavasta" eroon ja pyysin huomauttamaan jos huomasivat minun purkavani pahaa oloani heihin väärin. Kerroin myös, että on raskasta pyytää koko ajan sanomisiaan anteeksi (minulla se pahensi masennusta, koska se huononsi itsetuntoani: olin taas epäonnistunut). Tilanne helpottui kun molemmat osapuolet tiesivät missä mennään ja miksi käyttäydyin niin kuin käyttäydyin.
Etsijä: voimia paniikkikohtauksista selviämiseen 🙂🌻. Hyvä kuulla, että tiedät mistä ahdistuksesi johtuu - se on jo paljon. Itselläni on useimmiten etenkin paniikkikohtauksissa niin epämääräinen ahdistus, etten osaa eritellä mistä se johtuu. Uskon kuitenkin että joku syy pinnan alla on, se pitää vaan löytää... Mutta siis eikös sitä sanota että se on ensimmäinen askel - siis tiedostaminen. Siitä sitten on suunta vain eteenpäin 🙂! Kirjoitat hyvin tuosta paketin avaamisesta ja siitä, miten on vieraiden seurassa yritettävä tavallaan kätkeä totuus, joka ei muita edes kiinnosta. Tuntuu usein hassulta, että asia, joka on itselle elämää suurempi ongelma on toisille olankohautus..
Jaksaako?: toivottavasti saat vinkkejä tästä ketjusta ahdistuksen lievittämiseen! Tsemppiä kokeilemiseen ! 🙂👍