Itse koin olevani jotenkin erilainen, huononpi kuin muut ja etenkin luonteeseen ja ulkonäköön kohdistuva vertailu sai minut valumaan itsesäälin pariin. Se eteene aaltoliikkeinä, välillä hälvenee ja joskus taas palaa mieleen, kun asiat alkavat kasaantua mieleen.
Olen asian kanssa taistellut jo vuosia ja minusta tuntuu, että kun siihen kasvaa kiinni lapsesta asti, niin on siitä irti pääseminenkin vaikea ja pitkä tie.
Tärkeää on olla ottamatta liian suurta tavoitetta asian suhteen, koska minulla on "mottona", että elämässä asiat kyllä järjestyvät ajallaan. Liian nopeaa muutosta ja pettymystä sen pitämättömyydestä ei kannata siis tehdä. Itsekin viestistäsi huomasin sen, että tärkein asia on jo tapahtunut - oma halu muutokseen ja ymmärrys mieltä askarruttavasta ja elämää vaivaavasta asiasta.
Itsesääli ja itsearvostuksen puute ovat minulla johtaneet moniin terveydellisiin ongelmiin, mutta koska koen terveyden tärkeäksi ja minua kiinnostavaksi asiaksi, on minulla löytynyt motivaatiota lähteä asiaa muuttamaan. Se on juuri se suurin askel, ja siitä pikkuhiljaa on hyvä lähteä jatkamaan.
Olen aina ihaillut "terveen itsekkäitä" ja itseluottamusta uhkuvia ihmisiä, jotka vaikuttavat tasapainoisilta. Heihin verrattuna koen oloni heikoksi. Mutta todellisuudessa olemme samanarvoisia, ja sen ymmärtäminen ja itsensä sellaisenaan - erilaisena ja ainutlaatuisena - hyväksyminen on ollut avain arvostuksen löytämiseen. Jokainen ihminen on erilainen ja kaikille eivät toimi samat temput. Mutta silti minusta ei ole ainakaan turhaa kokeilla erilaisia juttuja. Itse tykkään etsiä netistä esim. lehtiartikkeleita ja blogikirjoituksia onnellisuudesta ja itseluottamuksen kohottamisesta. Lisäksi minua auttaa ajatella, että olen selvinnyt näinkin pitkälle elämässä - ja sinä myös! Tähänkin mennessä kaikki ylitsepääsemättömiltä vaikuttaneet ongelmat ja esteet on päästy yli, itkuista on löydetty taas ilo ja on herätty uuteen aamuun. Jokainen päivä on mahdollisuus 🙂
Elämässä on paljon asioita, joita haluaisi tehdä. Pieniäkin unelmia, esim. lähteä käymään kävelyllä, puristaa itse appelsiinimehua aamupalalle, opetella kitaralla joku kiva biisi, rakentaa kirjahylly tms. Pienet asiat tekevät minut iloiseksi, ja varmasti jokaisella tällaisia pieniä asioita mielessä on, joita tekisi mieli tehdä. Tee ne! Ansaitset ne! 😍
Pienistä puroista syntyy suuri joki.