miten pääsen eron menneisyyden painajais muistot työelämästä.

miten pääsen eron menneisyyden painajais muistot työelämästä.

Käyttäjä retkelijä aloittanut aikaan 28.09.2009 klo 15:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä retkelijä kirjoittanut 28.09.2009 klo 15:38

Heippa

Minua ihan vapisuttaa kun alan miettiä työelämästä saadut kokemukset.
Minulla nousee niskakarvat ylös ja koko keho alkaa voida pahoin kun mietin työelämästä saadut kokemukset.

Minulle se oli painajaista kun yritin nuorena naisena pärjätä työelämässä, vaihdoin työpaikka koska pakenin pahoja ihmisiä. Pahoja naisia ja miehiä kun ne ottivat minut silmätikuksi. En osannut suomea kunnolla , minun kielitaitoni oli todella hyvin alkeellista ja yksitavuista sekä yleensä keskustelu käytin yleensä pari valittua sanoja.

Minun puhumisesta käännettiin ja väännettiin , haluttiin ymmärtää väärin ja sain selittää samoja asioita useamman kerran ennenkuin sitä ymmärrettiin oikein. Jos satuin sanomaan väärin niin minulle käännettiin selkä, kun tulin huoneseen missä muut istuivat niin silloin hiljennettiin ja poistuivat paikaltaan.

Esimies tasollakin sain kuulla etten osannut suomea, muuten hyvän työntekijä kun ei tarvittu puhua kanssani kanssa. Jos oli jotain työtehtävistä jotain muutostyö niin minut suljettiin ulkopuolelle ja sain kuulla miten väärin olin tehnnyt.

Minä vaihdoin 10 vuoden aikana noin 16 eri työpaikkaa joten tämä kertoo miten pakenin henkeni edestä.

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 07.10.2009 klo 17:55

Itsellänikin on huonoja kokemuksia työelämästä vaikka kuinka paljon. Niiden takia olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa monta kertaa. Olen luonteeltani tosi ujo ja syrjäänvetäytyvä, mutta viihdyn kuitenkin ihmisten parissa. Voin ymmärtää millaista sinulla on ollut kun on vielä huono suomen kielen taitokin.
Nykyisessä työpaikassani on monta ulkomaalaista ja olen huomannut että heillä on paljon samankaltaisia ongelmia. Itse olen yrittänyt auttaa heitä ja jutella heille. Aina ei vain asiat tahdo sujua kieliongelmien takia. Heillä on myös omia tapojaan joita eivät suomalaiset oikein ymmärrä. Ihmiset vain eivät halua hyväksyä että on erilaisia ihmisiä ja erilaisia kulttuureja.
Minusta sinun olisi hyvä mennä vaikka jollekin suomenkielen kurssille ja opetella vähän enemmän suomen kieltä. Sitten ehkä olisi helpompaa työelämässäkin. 🙂🌻

Käyttäjä retkelijä kirjoittanut 12.10.2009 klo 10:13

Heippa Piakristiina🙂

Kiitos kun vastasit. Enpä taida uskoa että suomen kielen opiskelulla peittää ne ikävät kokemukset mitkä koin työelämässä.

Kerta ne samat ihmiset kiusaa omaa kielellistä väkeä kuten sinua niin vielä enemmän ne kiusaa huonosti puhuva ulkomaalaista työntekijä.

Valitettavasti tälläiset kokemukset jää jokaiselle ihmiselle itselle ja niistä ei niin pääse eron vaikka siitä keskusteltaisi miten paljon tahansa.

Työpaikka kiusaajat ovat sairaita yksilöitä ja omaavat heikkoa itsetuntoa ja voivat erittäin huonosti. Ja niillä ominaisuuksilla he sitten kiusaa huonosti puolustettavia huonoa suomenkieltä omaavia henkilöitä mutta he eivät uskalla kiusata itseään kokoisia eikä sellaisia vahvempia väkeviä ihmisiä koska he voivat tulla itse kiusatuksi. Sitä he pelkäävät.