Miten luulosairauden kanssa voisi pärjätä?
Moi!
Tein aikaisemminkin tänne tyhjentävän keskustelun, jossa myös mainitsin jatkuvista peloistani, mutta haluaisin avata luulosairaudesta uuden oman keskustelun josko saisin vaikka hengenheimolaisilta vinkkejä. Olen siis ollut lapsesta asti enemmän tai vähemmän luulosairas. Muistan ensimmäisen ”diagnoosini” kun salatuissa elämissä eräällä hahmolla oli jokin syöpä, jonka oireena taisi olla pyörtyilyä ja yleistä huimausta noin muutenkin. Sen jälkeen olin aivan vakuuttunut että minullakin on syöpä. Tätä samaa vainoharhaisuutta on jatkunut tähän ikään asti enkä tunnu pääsevän siitä millään eroon, muuta kuin väliaikasesti hyvinä kausina saatan aivan täysin unohtaa oman kehon tarkkailemisen. Kärsin muutenkin ahdistuneisuushäiriöstä, joten ahdistun kaikesta muustakin jo ihan tarpeeksi omaan makuun.
Tällä hetkellä oman pääkopan tuottamina diagnooseina minulla on samanaikaisesti melanooma, rintasyöpä, jonkinlainen imusolmukesyöpä (onko tämä edes mahdollista, en uskalla googlettaa), luusyöpä ja aivosyöpä. Löydän jatkuvasti kehostani jotain poikkeavaa ja joskus kuvittelen löytäväni pattejakin jotka sitten lääkärikäynnin perusteella eivät ole edes olemassa ja olen vain roplannut kyseistä pistettä neuroottisesti niin paljon että se päässä tuntuu jotenkin epätavalliselta. Kaikista pelottavinta on, kun ei koskaan tiedä onko kyseessä vain minun pääni tuottamia oireita vai onko minulla oikeasti joku kokovartalosyöpä, koska se tuntuu sillä nimenomaisella hetkellä niin uskomattoman todelliselta. Vaikkakin nämä erinäiset vaihtelevat oireet ovat olleet kanssani koko ikäni eikä lääkärissä koskaan ole mitään löydetty, että järjen jo pitäisi sanoa että rauhoitu hyvä ihminen.
Olen jatkuvasti todella stressaantunut ja päivässä käytän kehoni tarkkailuun monta tuntia, pulssia mittaan valehtelematta satoja kertoja päivässä, vaikken siitä tiedosta saa mitään irti koska en uskalla googlettaa mikä on normaali pulssi. Kaipaisin niin kovasti sellaista elämää että voisin joskus painaa pääni levollisesti tyynyyn miettimättä että mihinköhän tautiin kuolen tänä yönä. Kerron näistä oireista aina jollekin, esim. siskolle, joka yrittää parhaansa mukaan neuvoa ja kertoa ettei ole mitään hätää. Olen myöskin yrittänyt ns. huumorin kautta jotenkin helpottaa oloani tai yritän väkisin ajatella jotain muuta tai tehdä jotain mukavaa jotta ajatus siirtyisi muualle, mutta aina löydän itseni tavanomaisesti tökkimästä kehoani. Lääkkeitä on kokeiltu, tällä hetkellä en mitään käytä, mutta olen kyllä alkanut harkitsemaan lääkkeiden uudelleen aloittamista koska tuntuu etten voi elää näin. En osaa enää nauttia mistään, koska päässäni jyllää vain jatkuva sairauden ja kuolemanpelko kaiken muun stressin ja ahdistuksen päällä.
Olisi lohduttava kuulla, jos joku olisi onnistunut tästä pääsemään yli tai ainakin helpottamaan jotenkin omaa oloaan. Pelkään, että eläkeiässäkin makaan vain paniikissa sängyllä peläten lähestyvää kuolemaa, jos edes jaksan taistella eläkeikään asti.