minäitse89 kirjoitti:
Mutta onko elämä oikeasti silloin parempaa, jos on koko ajan menossa? Ehkä. Pitäisikö vain polttaa itsensä loppuun? Täyttää kalenteri? Tällaisia asioita välillä mietin. Että mitä jos menisi ihan äärimmäisyyksiin? Mitä siinä toisaalta menettäisi? Toisaalta sitten toinen ääripää on se, että istuu koko ajan kämpässään ja mököttää.
Olen tässä vanhemmiten oppinut, että jos jotain haluaa, niin se pitää järjestää itse. Se vaan ei aina ole niin yksioikoisen helppoa, mutta ilman omaa aktiivisuutta mitään ei tule tapahtumaan. Niinkin yksinkertainen asia kuin vaikkapa lenkille lähtö vaatii aina sen, että saa itsensä liikkeelle.
Sitä minä vaan en ymmärrä, että miksi tämä on mielestäsi joko-tai-kysymys? Itsensä loppuun polttavan kalenterin täyttämisen ja täydellisen toimettomuuden välissä on aikamoinen skaala erilaisen aktiivisuuden tasoja, josta voi hakea sitä itselleen sopivaa balanssia ja tapoja toteuttaa itseään.
Esimerkkinä ja pienenä menovinkkinä vaikkapa 18.5. oleva kansallinen museopäivä, jolloin moniin museoihin pääsee maksutta. 🙂
Olen muistaakseni joskus tämän jo tainnut mainita, mutta jos (kristin)uskon asiat kiinnostavat ja haluat sosiaalisia kontakteja, niin löytyisikö omalta seurakunnaltasi jotain tämän tapaista: https://www.helsinginseurakunnat.fi/tapahtumat/uskonnonfilosofinenklubihyvanpaimenenkirkolla_1
minäitse89 kirjoitti:
Eli se on mun ongelmani, että näen ihmisen olevan vain biologinen organismi.
Miksi koet tämän ongelmaksi? Kuten Friendly jo edellä sanoikin, niin ihminen on biologisena organismina(kin) ihmeellinen. Ainakin omasta mielestäni ulkoa annettu tarkoitus vain veisi sitä ihmeellisyyttä.
Tämä "vain"-ajattelu onkin toinen asia mitä en ymmärrä. Eikö kokonaisuus ole enemmän kuin osiensa summa? Muutenhan kirjallisuus olisi vain merkkejä (ellei peräti tahroja) paperilla, musiikki olisi vain värähtelyä, elokuva vain pikseleitä jne. Ja kuitenkin niistä saadaan irti paljon enemmän kuin vain niiden mekaniikan tai aineosat.