Miten antaa palautetta terapeutille?
Haluaisin apuja siihen miten voisin terapeutilleni sanoa olevani tyytymätön tähän terapiaan. Tiedän, että tämä on hyvin yksinkertainen ja yksiselitteinen asia, senkus vaan sanoo terapeutille mikä mättää, mutta itse olen yrittänyt jokaiselle terapiakerralle psyykata itseäni että saisin sanotuksi asiani, mutta aina se jää jotenkin kokonaan sanomatta koska en viitsi tai kehtaa. En osaa muotoilla asiaani ihan tyhjästä jos kukaan ei minulta erikseen palautetta kysy. Varsinkin kun en ole koskaan terapian aikana ilmaissut tyytymättömyyttäni niin kokisin sen todella hankalaksi nyt yhtäkkiä kertoa.
Olen siis käynyt nyt vähän alle vuoden terapiassa enkä vieläkään koe oloani mukavaksi terapeuttini kanssa. Hän yleistää todella paljon diagnoosini perusteella (epävakaa persoonallisuushäiriö), on muun muassa sanonut minun luonteeni/puhetapani olevan vain asia jonka olen kehitellyt ajan myötä ärsyttääkseni muita ihmisiä, ihmetellyt avoimesti etten ole aiheuttanut koulu- ja työelämässä ilmiriitoja kaikkien ihmisten kanssa koska sellaisia ”me” kuulemma olemme, kysynyt minulta miksen osaa lopettaa kusipäistä käyttäytymistäni, sekä aina olettaa minun käyttäytyvän ristiriitatilanteissa epäreilusti ja kusipäisesti vaikken olisi koko tilannetta ehtinyt edes käydä läpi hänen kuullen. Tämän terapia-ajan olemme myöskin käyttäneet pääosin erilaisten testien tekemiseen, jotka olisivat mielestäni sellaisia mitkä voisin itse täyttää ja sitten ne lyhyesti käytäisiin läpi keskustellen, mutta niihin meneekin monta eri päivää kun kysellään jokainen eri ”kyllä/ei” kysymys läpi. Terapeuttini myöskin usein käyttää paljon aikaa terapiassa siihen, että kertoo asioita omasta yksityiselämästään, sellaisia asioita jotka ei aiheeseen liity juuri mitenkään ja itse kilttinä ihmisenä vain kuuntelen ja takaraivossani mietin että miten ihmeessä tämä liittyy mihinkään. On myöskin kertonut esimerkkejä aikaisemmista potilaista, kuten heidän tavoistaan satuttaa itseään ja perään tokaissut että älä sinä nyt kuitenkaan ota tästä mitään vinkkiä.
Usein terapian alussa terapeutti kyllä kysyy miten minulla on mennyt ja joka kerta olen sanonut että olen todella ahdistunut enkä näe elämässä enää mitään positiivista taikka elämisen arvoista, mutta tämä oikeastaan sivuutetaan sellaisena kasuaalina kuulumisten kyselynä ja tokaistaan että noniin tässä olisikin sitten seuraava kysely.
En koe oloani mukavaksi tai ymmärretyksi, sekä itsetuntoni on vain huonontunut tämän terapian jälkeen, sillä koen olevani vain yksi kävelevä epävakaa stereotypia jonka pitäisi vain kadota tältä maapallolta. En siis osaa kasvokkain sanoa tästä asiasta (tai no, videopuhelun välityksellähän nämä nykyään tapahtuu), mutta sitten taas en kehtaa myöskään laittaa pitkää ajatuksella kirjoitettua sähköpostiviestiä asiasta tietäen että se asia täytyy puida kuitenkin kasvotusten läpi.
Olen todella neuvoton asian suhteen, en oikein tiedä mitä tällä haen, mutta olisi todella kiva nyt kuulla rohkaisevia sanoja tai vaikka teidän omia kokemuksia terapeutin vaihtamisesta, että miten olette itse tilanteessa toimineet.